آموختن رفتار حرفه ای در محیط کار برای موفقیت بیشتر

بخشی از حرفه ای بودن به معنای حفظ نگرش مثبت و توانمند در حین کار است. نگرش مثبت عملکرد کلی یک حرفه ای را بهبود می بخشد و احتمال نتیجه مثبت را افزایش می دهد. همچنین مثبت اندیشی بر رفتار و عملکرد دیگران تأثیر می گذارد و روحیه کارکنان را بهبود می بخشد.

4- دارا بودن مهارت های ارتباطی

به گزارش اقتصاد آنلاین،داشتن اخلاق حرفه ای می تواند اعتبار حرفه ای را تقویت کرده و تقریباً به اندازه مهارت ها و تجربه ها باعث ارتقا شغلی شود. اگرچه داشتن مهارت های لازم برای انجام موثر کار ضروری است، اما درک اینکه رفتار حرفه ای چیست، به شما کمک می کند تا استانداردهای بالایی برای خود ایجاد کنید. همین امر می تواند به موفقیت شغلی آینده شما کمک کند. کاهش اهمیت حرفه ای بودن هم یک اشتباه بزرگ خواهد بود. این می تواند شانس پیشرفت شما یا حتی توانایی ابقا در شغل را تحت تأثیر قرار دهد. 

حرفه ای بودن چیست؟

 


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-241/676923-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1

افراد حرفه ای آرامش و اعتماد به نفس خود را نشان در شرایط سخت نشان می دهند. آماده بودن به معنای حفظ یک وضعیت نرمال و برقراری ارتباط چشمی برای ایجاد یک کمک دوستانه و حرفه ای است. ارام بودن به معنای خونسرد ماندن در زمان فشارهای شدید است. هر شغلی لحظات سختی دارد. حرفه ای های واقعی می توانند با مهارت حل مساله و تفکر انتقادی، مسائل را حل کنند. خونسردی خود را حفظ کنید؛ حتی زمانی که فشار روانی و کاری زیادی وارد می شود به طور مناسب پاسخ می دهید. به افکار و اقدامات خود در حضور سرپرست و مدیر عامل توجه کنید. 

سخن آخر

کارشناسان معتقدند حرفه ای بودن یکی از بزرگترین عوامل در موفقیت شغلی افراد محسوب می شود. این ویژگی بر همه جنبه های انجام کار تأثیر می گذارد. فقدان حرفه ای بودن می تواند برای کیفیت کار یا ارتقا شغلی، هزینه های گزاف داشته باشد. حتی می تواند شما را در ردیف اول اخراج شدن از کار قرار دهد. ممکن است با خود فکر کنید که اگر در کار خود رفتار حرفه ای نشان ندهید کسی متوجه نمی شود. اساسا تا زمانی که کار خود را به خوبی انجام می دهید، چه کسی اهمیت می دهد چگونه رفتار می کنید؟ اما به نظر می رسد رئیس، مشتریان و همکاران شما این کار را انجام می دهند. بدون اینکه خودتان متوجه باشید رفتار شما دیده می شود.  

شاخص های اخلاق حرفه ای

این ویژگی، محدود به آنچه ما از مشاغل توصیف می کنیم نمی شود. تعریف رایج معمولاً شامل مشاغلی است که به تحصیلات زیادی نیاز دارند و درآمد بالایی نیز ایجاد می کنند. این در حالی است که بسیاری از صندوقداران، کارگران تعمیر و نگهداری و پیشخدمت ها می توانند سطح بالایی از این ویژگی را نشان دهند. به همان میزان تعدادی از پزشکان، وکلا و مهندسین که اغلب متخصصان نامیده می شوند، می توانند فاقد این ویژگی اخلاق حرفه ای باشند.

اگر متوجه شدید که برای تکمیل یک پروژه یا تصمیم گیری بزرگ به کمک نیاز دارید، آن را درخواست کنید. آنچه را که باید انجام شود انجام دهید و آن را به دیگران واگذار نکنید. اگر همه چیز اشتباه پیش رفت یا کاری را به موقع انجام ندادید صادق باشید. سپس راه حلی موثر برای حرکت رو به جلو تهیه کنید.

3-متمرکز و هدفمند بمانید

حرفه ای ها با بر عهده گرفتن مسئولیت اقدامات خود، متفاوت بودن را نشان می دهند. اگر اشتباهی مرتکب شده اید همیشه آن را بپذیرید و سپس برای اصلاح آن یا جلوگیری از تکرار آن گام بردارید. از سرزنش دیگران خودداری کنید؛ حتی اگر آنها در مسئله ای با شما مشارکت داشته اند. مدیران از کارمندانی قدردانی می کنند که ایده های شکست خورده، مهلت های از دست رفته یا تصمیمات اشتباه را می پذیرند. عذرخواهی می کنند و سعی می کنند آنها را برطرف و جبران کنند.

همانطور که یک حرفه ای برای انجام یک کار یا دستیابی به یک هدف اعتبار کسب می کند، در صورت شکست نیز پاسخگوی اقدامات خود خواهد بود. آنها مسئولیت اشتباهاتی را که مرتکب می شوند بر عهده می گیرند و هر اقدامی را که لازم است برای رفع هرگونه عواقب ناشی از اشتباه انجام می دهند. آنها مسئول هستند و انتظار پاسخگویی از دیگران را هم دارند.

چند پیشنهاد برای پرورش حرفه ای گری

رفتار حرفه ای کلید موفقیت شغلی است. اما به قدر کافی آموزش داده نمی شود. اکثر مردم نحوه حرفه ای بودن را یاد می گیرند فقط با این هدف که تصویر و درک شایستگی خود را از دیدگاه دیگران بررسی کنند. اما بدون الگوهای خوب، اشتباهاتی که می تواند برای حرفه شما و کلیت تصویر حرفه ای شما مضر باشد اجتناب ناپذیر خواهد بود. وقتی اصول رفتار حرفه ای را بفهمید و بر اساس آن عمل کنید، با احتمال کمتری این خطاهای پرهزینه را مرتکب می شوید. در نتیجه شغل شما در یک مسیر صعودی ادامه می یابد.

برای حفظ رفتار حرفه ای و افزایش عملکرد در محل کار، همچنین برای اینکه شانس موفقیت شغلی خود را بهبود ببخشید، رفتارهای حرفه ای را که تأثیر خوبی بر همکاران و کارفرمایان می گذارد در نظر بگیرید.

1-صادق باشید

حرفه ای ها اهمیت جداسازی مسایل زندگی شخصی خود از زندگی حرفه ای را درک می کنند. در حالی که آنها ممکن است چالش های جدی را در زندگی شخصی تجربه کنند، اما بین زندگی حرفه ای و رفتار محل کار خود جدایی آشکاری را حفظ می کنند. کنترل احساسی یکی از ویژگی های کلیدی حرفه ای گری است. افراد کارکشته، اهمیت حفظ آرامش خود را در همه شرایط درک می کنند. با حفظ آرامش، حتی در لحظات چالش برانگیز، دیگران می توانند به آنها برای منطقی بودن و قضاوت درست، تکیه کنند.

3- نگرش مثبت داشتن

واضح است که حرفه ای بودن مهم است. اما علائم حرفه ای بودن چیست؟ ویژگی های حرفه ای به نشانه هایی اشاره می کند که شخص در محیط کسب و کار بروز می دهد. حرفه ای بودن شامل استانداردهایی برای رفتار و توانایی کارکنان در محترم شمردن ارزش های شرکت و انجام آنچه کارفرما انتظار دارد می شود. حرفه ای بودن برای موفقیت بلند مدت در هر کسب و کاری، کوچک یا بزرگ ضروری است. این تضمین می کند که روابط با مشتریان حفظ شده، تعاملات کارکنان مثبت است و یک شرکت اهداف مشخصی دارد که برای براورده شدنش همگی تلاش می کنند.  

چند ویژگی حرفه ای وجود دارد که می تواند به شما کمک کند احترام دیگران را به دست آورید و شما را در ارتقاء رتبه بندی سازمانی کمک می کند. در ادامه به شرح چند ویژگی بطور وسیع تر پرداخته ایم.

1- داشتن ادبیات و کلام حرفه ای

مهارت های ارتباطی ویژگی های شخصی هستند که به فرد اجازه می دهد تا با دیگران ارتباط موثر داشته باشد. این مهارت ها شامل مواردی مانند رهبری و مدیریت، داشتن تفکر انتقادی، مسلط به کار گروهی بودن است. مهارتهای ارتباطی ظریف به افراد حرفه ای کمک می کند تا هنگام صحبت با همکاران و مدیران رفتار تاثیرگذاری داشته باشند. هنگام برقراری ارتباط و احترام به نظرات دیگران از زبان مناسب استفاده کنند.

5-قابل اعتماد بودن

حرفه ای بودن و رفتار اخلاقی می تواند به نفع شغل شما باشد و شانس موفقیت در آینده را افزایش دهد. آگاهی از نحوه برخورد با همکاران و مشتریان و اطمینان از نگرش مثبت در محل کار می تواند به شما در بهبود بهره وری و اثربخشی در محل کار کمک کند. به طور کلی، رفتار حرفه ای به اخلاق و فداکاری‌ تک تک افراد بستگی دارد. اگرچه داشتن مهارت های لازم برای انجام موثر کار هم از ضروریات است. 

یک کارمند حرفه ای اهداف خود را روشن و واضح می شناسد. می داند که برای رسیدن به آنها باید چه کارهایی را انجام دهد. می داند چگونه بر کار خود متمرکز بماند تا بهره وری خود را حفظ کند. حرفه ای ها به اهمیت حفظ تمرکز برای بهبود کیفیت کار و تا حد ممکن کارآمد، آگاهی دارند. اگر نیاز به تقویت تمرکز و قوای فکری دارید از روش های موجود مانند وررش کردن، مدیتیشن استفاده کنید. از انجام فعالیت های فکری مثل انواع بازی ها، غافل نشوید. 

4-در شرایط استرس زا آرام باشید

یک حرفه ای فضای کار خود را مرتب و منظم نگه می دارد تا بتواند موارد مورد نیاز را به راحتی پیدا کند. همه پرونده ها و کاغذهای مورد احتیاج باید سر جایش باشد و اگر مجبور به ارائه شدند، همه مطالب باید از قبل آماده شوند تا هیچ تاخیری غیر منتظره ایجاد نشود.

7-مسئولیت پذیری

حرفه ای ها قابل اعتماد هستند و به تعهدات خود پایبند هستند. آنها آنچه را که می گویند انجام می دهند و بیش از توان خود متعهد نمی شوند. حرفه ای ها سریعاً به همکاران و مشتریان پاسخ می دهند و تعهدات خود را به موقع اجرا می کنند. وقت شناسی جنبه کلیدی این ویژگی حرفه ای است. همیشه مهم است که هرگونه عدم قطعیت را هنگام برخورد با مشتریان یا اعضای تیم خود روشن کنید تا مطمئن شوید که هیچ پیش فرض یا تصور اشتباه در مراجعین وجود ندارد.

6-روش سازماندهی شده و منظم بودن

رفتار حرفه ای نوعی آداب رفتاری در محل کار است که در درجه اول با رفتار محترمانه و مودبانه مرتبط است. بسیاری از سازمانها دارای شاخصه های رسمی از رفتار حرفه ای هستند. از آنجا که بسیاری از حرکات و شیوه های غیرکلامی در دسته رفتارهایی قرار می گیرند که رفتار مناسب را شکل می دهند، تعریف حرفه ای بودن از نظر رفتار با توجه به زمینه کاری، شرکت و محیط خاص متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، لباس پوشیدن و آراستگی مطابق با شغل و سیاست شرکت، نشان دهنده حرفه ای بودن است.انتخاب شغل متناسب با شخصیت در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

رفتار حرفه ای

اهمیت حرفه ای بودن

حرفه ای گری شامل انواع ویژگی ها و رفتارهای شخصی است که نشان دهنده تعهد به عملکرد موثر در یک شغل معین باشد. تعهد و اطمینان مسئولیت پذیری و قابل اعتماد بودن، صداقت و وجدان کاری و ظاهر و حضور حرفه ای از ویژگی های اصلی رفتار حرفه ای محسوب می شود. در ادامه به شرح هر یک پرداخته شده است.  

نشانه های حرفه ای بودن

افرادی که حرفه ای رفتار می کنند بر همه زمینه های رفتار خود، از جمله نحوه صحبت کردنشان نظارت دارند. آنها استفاده از ادبیات عامیانه را به حداقل می رسانند و از استفاده از زبان نامناسب در محل کار خودداری می کنند. آن ها حتی نسبت به زبانی که در محیط های غیر رسمی استفاده می کنند هم اخلاق حرفه ای را ملاک قرار می دهند. 

2- حفظ حریم مسایل شخصی و حرفه ای و کنترل عاطفی

به زبان ساده، حرفه ای گری شیوه ای است که شما در محل کار خود ارائه می دهید تا هم خود و هم شرکت خود را به نحوی مثبت نمایندگی کنید. اخلاق حرفه ای شامل استانداردهای رفتاری می شود که ممکن است در اصول کاری کارکنان الزامی باشد. مانند رعایت یک سبک لباس خاص و مجموعه ای از ویژگی های دیگر اخلاقی و فکری.

رفتار حرفه ای

صداقت در محیط کار می تواند منجر به روابط مثبت شود. صداقت نقطه ی مقابل ریاکاری و پنهانکاری است. همکارانی که به یکدیگر اعتماد دارند، اغلب مولد هستند و کار تیمی خوبی را ارائه می دهند. در صورت نیاز به استراحت شخصی و مرخصی از محل کار یا درخواست چند روز اضافی برای تکمیل کارهای شخصی، صادق باشید. اطلاعات شرکت و مراجعین را محرمانه نگه دارید. همچنین، مطمئن شوید که طبق برنامه ی از پیش تعیین شده ی‌ محل کار پیش می روید. اگر کارکنان یک ساعت برای ناهار و ۱۵ دقیقه برای استراحت زمان دارند، بعد از اتمام وقت، در همان محدوده به محل کار خود بازگردید.

2-مسئولیت اشتباهات و اعمال خود را بپذیرید

راز رفتار حرفه ای و پسندیده در محیط کار

کارکنانی که در کار، حرفه ای ظاهر میشوند اغلب مولد، با انگیزه و در سطح بالایی فعالیت می کنند. همکاران و مشتریان از کار با آنها لذت می برند و ممکن است به نقش های رهبری و مدیریت ارتقا داده شوند. برخی از شرکت ها دارای قوانین رفتار حرفه ای هستند که شامل قوانین مربوط به لباس و رفتار برای راهنمایی کارکنان است. اصول اصلی رفتار حرفه ای شامل موارد متعددی است که چند نمونه از آن عبارتند از مسئولیت‌پذیری، رقابت جویی سالم، صداقت داشتن و احترام به دیگران، درک و پیروی از قوانین و خط مشی های شرکت، حذف تعصب و قضاوت شخصی از تصمیمات و تعاملات و پاسخگو بودن در قبال اعمال و اشتباهات.