وی تعداد این دستگاهها را 54 شرکت دولتی شامل شرکت نفت و همچنین دانشگاهها و 67 دانشگاهعلوم پزشکی برشمرد و گفت: بر اساس تبصره 7 قانون بودجه 1401، کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه اعم از موسسات دولتی، وزارتخانه ها ، نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکتهای دولتی باید تمام مراودات مالی خود را از مبدا وصول تا مقصد نهایی که به ذینفع داده می شود در بانک مرکزی انجام دهند و این کار به دلیل اهمیت وجود خزانه واحد بانک مرکزی انجام شده است.
وی درباره تفاوت حساب های اصلی و فرعی گفت: حساب های فرعی مثلا وقتی وارد بیمارستان می شوید و خدماتی که می گیرید به حساب های درآمدی واریز می شود که در واقع حساب های فرعی است که زمان میبرد تا به حساب خزانه واریز می شود در حالی که باید هر خدمات عمومی که داده میشود از ابتدا به حساب خزانه واریز شود تا بتوانیم انضباط و شفافیت مالی را پیگیری کنیم و از موجودی منابع واریزی در راستای اهداف بودجه استفاده کنیم.
انتهای پیام/
منبع: https://tn.ai/2760414
وی درباره وضعیت عدم انتقال حسابهای فرعی شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت نیز تاکید کرد: حتی اگر حساب واحد خزانه هم نباشد این شرکتها باید عملیات مالی را در بانک مرکزی انجام دهند تا قابل رصد و نظارت باشد، لذا با اجرای قانونی باید کمک کنند تا در اصلاح نظام مالی انجام شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن برزوزاده مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره فهرست دستگاهها و شرکتهای دولتی که هنوز اقدام به حذف حسابهای فرعی و گشایش حساب واحد نزد بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور نکردهاند، اظهار کرد: فهرست منتشر شده از سوی دیوان محاسبات درباره حسابرسی ضمنی دو ماهه امسال است اما گزارشی که ما ارائه کرده ایم به روز است و منتظریم شرکتهای دولتی که در پیوست شماره سه قانون بودجه هستند تکلیف قانونی خود را انجام دهند.
برزوزاده یادآور شد: تمام مراودات از طریق خزانه داری انجام می شود و حتی مراودات دانشگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی هم از این طریق انجام می شود اما مشکل اینجاست که واریزی به خزانه به موقع انجام نمیشود مثلاً پول سوخت فقط مربوط به درآمد شرکتهای دولتی نیست بلکه بخشهای دیگر هم سهیم هستند مثلا یک درصد مالیات بر ارزش افزودهای که در دل فروش بنزین است، مربوط به بخش سلامت است و به وزارت بهداشت برای تامین دارو باز می گردد و اگر این به موقع واریز نشود چرخه مالی ما دچار خدشه می شود.
وی تصریح کرد: مدیریت نقدینگی برای دولت و خزانه از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند به تامین منابع کمک کند چون اجرای حساب واحد خزانه پیش از این اجرا نشده بود و چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته، پیشتر این نقیصه چندان نموده بیرونی نداشت اما الان مهم است چرا که می خواهیم که تصمیم گیری درستی درباره مدیریت نقدینگی را داشته باشیم.
وی گفت: دانشگاههای علوم پزشکی حسابهای فرعی خود را نیاورده اند و هرچند افتتاح حساب در خزانه کرده اند اما اقدام موثری در راستای انتقال وجوه انجام ندادهاند و دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم شرایط مشابهی دارند اما میزان درآمد دانشگاه ها چندان در قانون بودجه با اهمیت نبوده اما دانشگاههای علوم پزشکی مهم است و وجوه وارزی آنها به نوعی به خود آنها باز می گردد.
مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد همچنین از آسیب های عدم انتقال حساب های فرعی به خزانه را عدم ابراز درآمد واقعی دستگاه عنوان کرد و افزود: ین در حالی است که مازاد درآمد اختصاصی متعلق به دولت است و میتواند به بخش های مختلف کمک کند.
وی هدف از حساب واحد خزانه را انتظام بخشی و شفافیت به حسابها و اصلاح نظام مالی عمومی دولت دانست و تاکید کرد: مشکل زیرساختی برای دانشگاههای علوم پزشکی وجود ندارد، البته ماده یک قانون احکام دائمی بودجه از سنوات گذشته به دانشگاه ها اجازه داده از حسابهای فرعی را داشته باشند اما با توجه به قانون بودجه امسال و اینکه برخی دانشگاه های علوم پزشکی این کار را انجام داده اند باید نسبت به بستن حساب های فرعی و متمرکز کردن آنها در خزانه اقدام کنند.