وی افزود: این مصوبه کمیسیون تلفیق، با ماده 146 قانون مالیات مستقیم، ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، بند 9 نظام قانونگذاری کشور و قوانین بالادستی کشور در تناقض است و در صورت تصویب، زمینه حذف بخش خصوصی واقعی از بازارهای صادراتی را فراهم میکنیم.
همچنین فریدون اسعدی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران در این نشست، اظهار داشت: باید جذب سرمایه در کشور برای تحقق رونق اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اما تصمیماتی که گرفته میشود متغایر با رشد سرمایهگذاری بوده و با اسناد بالادستی مطابقت ندارد.
وی ادامه داد: دریافت 5 درصد عوارض صادراتی امکان جذب سرمایه داخلی و خارجی را با اخلال مواجه میکند و سرمایهگذاریهای فعلی و درمدار بهرهبرداری را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: ما مخالفیم که دولت و مجلس در بحث خوراک ورود کنند؛ چرا که در جایی که دولت انحصار تأمین گاز دارد، باید قانونگذار اختیار تعیین نرخ را به شورای رقابت واگذار کند اما شاهد هستیم که در دولت و مجلس، در خصوص تشکیل نظام تنظیم و رگولاتوری مقاومت میشود.
وی افزود: طبق آمار 9 ماهه امسال، متانول با صادرات 6 میلیون و 800 هزار تنی، درآمدزایی یک میلیارد و 870 میلیون دلاری برای کشور داشته؛ همچنین صادرات گاز مایع 6 میلیون و 600 هزار تن بوده که 4 میلیارد و 900 میلیون دلار ارزآوری داشته است و در بخش صادرات گازمایع با رشد 120 درصدی نسبت به سال قبل مواجهایم.
در ادامه نشست، حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: اقدام خوبی که در مجلس انجام شد، بحث حذف قیر تهاتری بود و قرار شد بهجای آن، بودجهای برای خرید و فروش قیر گذاشته شود که اقدامی مطلوب و درخور توجه است.
اسعدی خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این بند در لایحه بودجه 1402، تعطیلی بنگاههایی که در زمینه صادرات فعالیت میکنند قابل انتظار است.
وی ادامه داد: بعد از برنامه سوم توسعه، صادرات محوری رویکرد اقتصاد کشور بود اما رفته رفته مشوقهای صادراتی یکبهیک حذف شدند و اکنون شاهد تنبیه صادرکنندگان به جای اعطای مشوق صادراتی هستیم؛ اگر عوارض 5 درصدی نیز برای صادرات در بودجه تصویب شود، به معنای تنبیه صادرات است.
انتهای پیام/