درباره خودروهای هندی نیز چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد، در هند خودروهایی تولید میشوند که به دلیل ایمنی بسیار پایین، حتی اجازه تردد در خیلی از کشورها را ندارد. در چنین شرایطی باید دید واردات خودرو از کشورهای دیگر به چه صورت خواهد بود؟
اما در رابطه با واردات خودرو از کشورهای نامبرده، نکاتی وجود دارد که بایستی در بحث واردات در نظر گرفته شوند. در رابطه با روسیه باید این نکته را در نظر بگیریم که صنعت خودروسازی این کشور از آغاز جنگ با اوکراین توسط اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شد. در چنین شرایطی به نظر میرسد صنعت خودروسازی روسیه، در حال حاضر خود نیازمند کمک رسانی است.
با نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، شروط این مصوبه نیز از سوی سخنگوی وزیر صمت اعلام شد. به نظر میرسد یکی از مهمترین این شرایط، واردات خودروهایی با سقف ۲۰ هزار دلار است که گویا قرار است برای سه دهک کمدرآمد جامعه وارد شوند. بنا بر اظهارات قالیباف، با خودروسازهایی همچون تویوتا، ژاپن و همچنین شرکتهای خودروساز آلمانی، چینی و هندی نیز برای واردات خودرو مذاکراتی صورت گرفته است. در رابطه با واردات خودرو از کشور روسیه هم، سخنانی به میان آمده است.
وی افزود: در حال حاضر و در این شرایط تحریمی، تنها کشوری که با ما روابط سیاسی خوبی دارد و میتوانیم از آن خودرو وارد کنیم، کشور چین است. در رابطه با کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و کره نیز همه چیز به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. اگر برجام به نتیجه نرسد، این کشورها و همچنین کشورهای اروپایی به دلیل روابط نزدیکی که با آمریکا دارند، حاضر به وارد کردن خودرو به ایران نمیشوند. حتی بسیاری از شرکتهای چینی نیز سهامداران آمریکایی دارند و دستشان برای همکاری با ما بسته است.
مصطفوی با اشاره به اینکه محدودیتگذاری در تجارت جهانی مفهوم چندانی ندارد، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور ثبات ندارد و وابسته به دلار و نوسانات آن است، ما نباید برای واردات محدوده تعیین کنیم. در واقع در مباحث اقتصادی نباید دخالت چندانی صورت بگیرد؛ زیرا خاصیت اقتصاد و بازار این است که خودش، خودش را تنظیم میکند.
۲۲۰ ۴۶