ایجاد مشکل برای محموله های صادراتی ایران در بازرگان و آستارا / برخی به دنبال متقاعد کردن راننده های ایرانی برای مهاجرت هستند

رضوانی فر همچنین متذکر شد: متاسفانه کشورهای همسایه به دنبال متقاعد کردن راننده های ایرانی برای مهاجرت هستند. چرا که به دلیل سختی های کار رانندگی ترانزیت و همچنین کمبود این نیرو در این کشورها و همچنین با انگیزه و جوان بودن راننده های ایرانی، این افراد را برای مهاجرت و اقامت تشویق می کنند، که قرار شد نشست مشترکی در این خصوص برگزار و این مشکلات رفع شود. وی تاکید کرد: قرار است، در آبان جاری رییس سازمان حمل و نقل جهانی به دعوت ایران به کشورمان سفر کند که گمرک جمهوری اسلامی ایران میزبان وی است. رضوانی فر ادامه داد: قرار است، نشست و تفاهم نامه مشترکی که بین ایران و جمهوری آذربایجان، برای تسهیل ترانزیت ریلی منعقد شده در حضور رییس سازمان حمل و نقل بین المللی و رییس گمرک جمهوری آذربایجان در ایران امضا شود.

رییس کل گمرک اظهار کرد: در حال حاضر در بند (ث) تبصره 30 احکام دائمی حدود 24 تا 25 هزار کشنده زیر سه سال برای ترانزیت کالا وارد کشور شده اما کشورهای همسایه به دلایل مختلف به رانندگان ایرانی ویزا نمی دهند. به عنوان مثال در 6 ماه گذشته فقط به 80 راننده ویزا داده اند که در این مورد با وزارت امور خارجه نیز نشست هایی برای حل این مشکلات داشتیم.

رییس کل گمرک ایران اضافه کرد: همچنین مقرر شد سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای برای کمک های فنی و فناورانه به گمرک ایران از محل منابع خود تفاهم نامه ای را با ایران امضا کند که همه این موارد برای افزایش ترانزیت و حذف نشدن ایران از مسیر ترانزیت های بین المللی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال پیگیری و تحقق اهداف در این بخش است.

رضوانی فر افزود: در این سفر، مشکلات ایران در حوزه ترانزیت، گمرک و حمل و نقل مطرح شد. ایران وقتی به دلیل تحریم ها دچار مشکل برای صادرات و واردات شد؛ این مشکلات در رابطه ما با طرف اروپایی نیز خلل ایجاد کرد.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2972691

وی اضافه کرد: حضور گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشتاد و یکمین نشست اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس بسیار ارزشمند بود و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست سخنرانی کردم؛ این سخنرانی توسط سازمان ملل منتشر شد که نشان از اهمیت مواضع کشورمان در خصوص گمرکات بود.

وی ادامه داد: اکنون 75 درصد از صادرات و واردات ما با کشورهای عراق، هند، چین، امارات و ترکیه است و اروپایی‌ها به شکل معناداری از مبادی واردات و صادرات ما به دلیل تحریم ها فاصله گرفتند و تنها نیاز و اصرار آنها، ماندن ایران در بخش حوزه ترانزیت است که اگر ما رفتار و برنامه ریزی دقیق، درست و به جایی نداشته باشیم، از کریدورهای بین المللی حذف می شویم.

رضوانی فر گفت: از سوی دیگر قرارشد، بر اساس توافقاتی که در ذیل کنوانسیون های بین المللی وجود دارد، در جایی که کشورهای همسایه به تعهداتشان در ذیل این کنوانسیون‌ها عمل نمی کنند، ملزم به اجرای این قوانین باشند. به عنوان مثال در مرز بازرگان در ترکیه و یا مرز جمهوری آذربایجان در آستارا که گاهی پذیرش خودروهای ترانزیت و محموله‌های صادراتی ما به دلیل رقابت و منافع تجاری با مشکل مواجه می‌شود، مقرر شد این مسائل با ورود این سازمان حل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک  در خصوص تلاش های گمرک برای تسهیل در روند ترانزیت کالا اظهار داشت: در سفر هیات گمرک جمهوری اسلامی ایران به مقر اروپایی سازمان ملل، جلساتی با رییس سازمان IRU که متولی اصلی بین المللی حمل و نقل جاده ای است، برای توسعه تعاملات ترانزیت کشورمان و اتصال سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران به سازمان بین المللی ترانزیت و مشارکت و همراهی آنها در حل مسائل و مشکلات ما با کشورهای همسایه در حوزه تعاملات گمرکی برگزار و مقرر شد تا این مشکلات در اسرع وقت با مشارکت آنها حل شود.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص دستاوردهای سفر هیات گمرکی ایران در نشست اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس نیز بیان کرد: هیات گمرکی ایران در این اجلاس به چند توافق دست یافت؛ اول اینکه، برای افزایش حجم مبادلات مربوط به ترانزیت، در خصوص گارانتی محموله های ترانزیتی عبوری از خاک ایران، تصمیماتی با همکاری اتاق بازرگانی برای رفع این موانع و به حداقل رساندن مشکلات گرفته شد.

وی ادامه داد: ما در اتصال سامانه داخلی به سامانه کشورهای دیگر برای کاهش معطلی در مبادی خروجی و ورودی مشکلاتی را داشتیم که قرار شد از سوی سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای یک تیم فنی برای حل این مشکل اعزام شود تا به سرعت این مشکلات حل شود.