ایجاد 41 هزار شغل دانشبنیان در پارکهای علم و فناوری
زمانی که ما یک سند، آییننامه یا قانونی را مینویسیم، ابتدا باید ببینیم که جایگاه ما در دنیا کجاست و واقعبینانه عمل کنیم. به عنوان مثال نقشه جامع علمی کشور را ببینید که سهم محصولات و خدمات دانشبنیان از تولید ناخالص داخلی کشور GDP حدود 50 درصد تعیین شده است، درحالی که در پیشرفتهترین کشورهای دنیا این عدد حدود 15 تا 20 درصد است و ما به 0.5 تا 3 درصد رسیدهایم. بنابراین، یک سند یا آییننامه باید قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد و واقعبینانه باشد و همچنین ضمانت اجرایی و پشتوانه مالی و زیرساختی داشته باشد.
یکی از مشکلات اساسی دانشبنیانها و واحدهای فناور، تجاریسازی محصولات است. دانشجو یا فناور تا TRL4 (سطح آمادگی فناوری4) بالا میآید. به عنوان مثال یک دانشجو یا فناور میگوید من میخواهم زمانی که قوطی رب گوجه را خالی کنیم، محتوای رب به دیواره بدنه قوطی نچسبد! که این در واقع یک ایده است که در ابتدا باید بررسی کند که چه ایده و کارهایی در این راستا در دنیا انجام شده که این مرحله تحقیقات است و بعد در آزمایشگاه یک نمونه از آن را تولید کند.
در سالهای اخیر خیلی در حوزه فناوری و نوآوری در وزارت عتف کاری انجام نشده بود و این مأموریت وزارت عتف تا حدی مغفول مانده بود. به همین دلیل این خلأ احساس شد که باید یک معاونت علمی و فناوری در زیرمجموعه ریاست جمهوری ایجاد شود و زمانی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد به نوعی این پیام را داشت که وزارت عتف نتوانسته است حوزه فناوری و نوآوری را به خوبی پوشش دهد.
ما در راستای حل مشکل اشتغال، یک طرحی تحت عنوان طرح “دستیار فناوری” را ارائه کردیم که این طرح بسیار مبتکرانه است. همانطور که در دانشگاهها برنامه کارآموزی داریم که اصلاً جدی گرفته نمیشود، در این طرح در حین تحصیل 6 ماه دانشجو در حوزه فناوری و نوآوری در یک شرکت دانشبنیان یا واحد فناور مستقر در پارک های علم و فناوری یا مراکز رشد فعالیت میکند و ضمن درگیر شدن در فعالیت های عملیاتی با دانش روز به آنها حقوق نیز داده میشود که ماهانه برای مقطع کارشناسی 1 میلیون تومان، کارشناسی ارشد 2 میلیون تومان و دکتری 3 میلیون تومان پرداخت میکنیم. از مزایای اصلی این طرح آن است که مشکل نیروی انسانی شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور را نیز حل میکند و بسیاری از دانشجویان که برای طرح دستیار فناوری به شرکتها مراجعه کرده بودند، امروز جذب آن شرکتها شدهاند.
طرح دیگر معاونت فناوری و نوآوری در راستای ایجاد پیوند میان پژوهشگران و فناوران و صنایع و دستگاههای اجرایی، طرح تانا (توسعه و ارتقای زیستبوم نوآوری استانها) است. این طرح که توسط پارکهای علم و فناوری اجرا میشود تاکنون منجر به شناسایی و احصای تعداد زیادی نیاز فناورانه در استانهای مختلف و بخشهای متنوع شده است که پژوهشگران و فناوران برای حل آنها داوطلب شدهاند.
راهبردهای این معاونت نیز در 7 فصل تعریف شده است که شامل موارد ذیل است:
به طور کلی، در عرصه سیاستگذاری مهمترین مسئله این است که در ابتدا نیازهای خود را مشخص کنیم، مسائل عمده کشور را تعیین کنیم، سپس این مسائل و موضوعات را اولویتبندی کنیم، بودجه و وظیفه هر دستگاه را مشخص کنیم که این سازمان در رفع آن مشکل چه جایگاهی دارد؟!
پایان بخش نخست
ضرورت حمایت از TRLهای پایین (سطح آمادگی فناوری)
امضای 200 تفاهمنامه به ارزش 200 میلیارد تومان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری
ما امسال آییننامه حمایت از تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری را در هیئت دولت تصویب کردیم و در شهریور ماه نیز به ما ابلاغ شده است که 39 ماده دارد و همه موضوعات و مسائل در آنجا قانونمدار شده است و ما برای همه آنها آییننامه و شیوهنامههای اجرایی مینویسیم. به عنوان مثال نیروی انسانی ساختار پارکهای علم و فناوری بسیار ضعیف است و در ماده 38 این آییننامه آمده است که شما میتوانید 300 نیروی متخصص در حوزه فناوری و نوآوری استخدام کنید.
یکی از مسائل مهم حائز اهمیت در آینده این کشور “پارکهای علم و فناوری” است. من در سال 2014 برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه استنفورد رفتم و “سیلیکونولی” را از نزدیک دیدهام و در یک ماه از کل مجموعه آنها بازدید کردهام. سیلیکونولی یک نمونه موفق از اقتصاد دانشبنیان است که در کشور ما نمونه آن در اطراف دانشگاه شریف در حال شکلگیری است که همان ناحیه نوآوری شریف است یا نمونه دیگر نواحی اطراف دانشگاه تهران است. همین جا لازم است ذکر کنم که پارکهای دانشگاهی ما در کنار پارکهای استانی و پارکهای دستگاهی در چند سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشتند و باید بیشتر مورد حمایتهای قانونی، مالی و زیرساختی قرار بگیرند.
تسنیم: در ابتدا بفرمایید ضرورت تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت عتف چه بوده است؟
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری باید وظیفه سیاستگذاری در حوزه فناوری و نوآوری را به دوش بکشد اما با توجه به آن خلأیی که در وزارت عتف وجود داشته است در بحث اجرایی نیز وارد شده است. در وزارت عتف، زمانی معاونت فناوری و نوآوری شکل گرفت که مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال ایجاد آن بود که یادم میآید دکتر زاهدی در اوایل که بنده به عنوان مشاور انتخاب شده بودم، به بنده گفت که ما این موضوع را در کمیسیون آموزش و تحقیقات دنبال میکنیم و این معاونت باید در وزارت عتف شکل بگیرد که امروز شاهد هستیم با پیگیریهای لازم معاونت فناوری و نوآوری شکل گرفته است.
تسنیم: این مسائل در بودجه سال 1402 و برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است؟
این طرح تاکنون در بیش از 15 استان برگزار شده است و طبق برنامه تا انتهای سال بیش از 25 استان این طرح را اجرایی خواهند کرد. نیازهای فناورانه احصا شده توسط پارک های علم و فناوری در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) که یکی دیگر از اقدامات معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف است، تعریف میشوند.
درباره اینکه وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم چیست، باید بحثها وگفتوگوهای لازم صورت بگیرد. دیدگاه خود بنده این است که همه وزارتخانهها باید یک معاونت فناوری و نوآوری داشته باشند، حتی وزارت ارشاد یا وزارت امور خارجه! که این معاونتهای فناوری و نوآوری کارهای بخشی خود را انجام میدهند. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری باید به نوعی این معاونتها و وظایف آنها را به طریقی با یکدیگر جمعبندی کرده و در پیشبرد اهداف، همافزایی لازم را انجام دهد.
تشریح وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم
مشکل ما این است که فناوران تا TRL4 خوب پیش میروند و بعد از اینکه از رساله خود دفاع کردند و نمره خود را گرفته و فارغالتحصیل میشوند، همینجا کار، ناقص باقی میماند یعنی من باید فناوری را به سمت نوآوری پیش ببرم که متأسفانه کار ناقص باقی میماند و به دلایل مختلفی در دره مرگ فناوری میافتد.
مشکل اساسی ما موضوع تجاریسازی محصولات است، یعنی ما قادر نیستیم نمونه آزمایشگاهی خود را به محصول یا خدمتی ارزش آفرین تبدیل کنیم که بازار نیاز دارد. گاهی اوقات محصول نیز تولید میشود اما برای تولید انبوه آن نیاز به نقدینگی است. امروز در برنامه هفتم، بندی آمده است که استانها مکلف و موظف هستند که مثلاً 20 درصد از خرید دستگاههای اجرایی خودشان از شرکتهای دانشبنیان یا واحدهای فناور با اولویت استانی داشته باشند که امیدوارم در احکام نهایی برنامه هفتم لحاظ شود.
جزئیات طرح “دستیار فناوری”/ اشتغال؛ مهمترین مشکل در حوزه دانشجویان و دانشآموختگان
2. حمایت از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد (پارکهای مأموریتگرا)
1. حمایت از شکلگیری و توسعه فناوری و نوآوری با محوریت دانشگاهها (دانشگاه کارآفرین و جامعه محور)
“تانا” طرحی برای پیوند میان پژوهشگران و فناوران و صنایع و دستگاههای اجرایی
برای آشنایی با برنامههای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، میزبان دکتر”علی خیرالدین” معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خبرگزاری تسنیم بودیم که در ادامه مشروح بخش نخست این گفتوگو را از نظر میگذرانید:
6. آیندهنگری و آیندهنگاری و کمک به اشاعه فناوریهای تحول آفرین و دیجیتال
در ابتدای این طرح 30 هزار دانشجو اعلام آمادگی کردند و ما مشاهده کردیم که اگر بخواهیم به مدت 6 ماه از این تعداد دانشجو حمایت کنیم، رقم بسیار بالایی میشود. در این راستا با متقاضیان، مصاحبههای علمی برگزار کرده و جلوی رانت را گرفتیم که در نهایت 1600 شرکت نیز اعلام آمادگی کردند و 2200 نفر امروز در این طرح فعال هستند. لازم به ذکر است که کل اعتبار این طرح 25 میلیارد تومان شده است!
3. هدایت پژوهشگاهها به سمت پژوهشها و توسعه فناوریهای تقاضا محور (نسل جدید پژوهشگاهها)
ناحیه نوآوری شریف همانند “سیلیکونولی” است
انتهای پیام/