در عین حال، اروپا واردات گازوئیل از خاورمیانه و آسیا را افزایش می دهد تا از دست دادن بشکه های روسیه که حدود ۶۰۰هزار بشکه در روز قبل از تحریم وارد میکرد را جبران کند.
پیش از ممنوعیت اتحادیه اروپا بر فرآوردههای نفتی روسیه، روسیه شروع به انتقال محموله های نفتی خود به شمال آفریقا و آسیا کرد. در عین حال، اروپا شروع به خرید بیشتر گازوئیل و سایر سوخت ها از خاورمیانه، آسیا و آمریکای شمالی برای جایگزینی بشکه های از دست رفته روسیه کرده است.
این سفارشهای جدید بهدلیل تحریمهای اتحادیه اروپا و گروه ۷ و تعیین سقف قیمتی محصولات نفتی روسیه رخ داده است. همچنین افزایش ظرفیت پالایشی آسیا و خاورمیانه در حالی که تاسیسات در ایالات متحده و اروپا بسته شده است، فاصله جغرافیایی گستردهتری بین ظرفیت پالایشی جدید و مراکز عمده مصرف ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، در حالی که آسیا و خاورمیانه به هزینه ایالات متحده و اروپا ظرفیت پالایشی را اضافه میکنند، سفارشها برای تانکرهای سوخت امسال به بالاترین میزان در یک دهه اخیر رسیده است.
بر اساس اعلام بلومبرگ، در سال ۲۰۲۳، در مجموع ۳۸ تانکر سوخت میان برد سفارش داده شده که بالاترین تعداد از سال ۲۰۱۳ است.
روسیه با استفاده از بارگیری کشتی به کشتی (STS) مسیرهای نفتکش هایی را که به آفریقا و آسیا می روند کوتاه می کند زیرا مسکو اکنون از صادرات سوخت به اتحادیه اروپا منع شده است.
این نابسامانی تجارت جهانی سوخت، با مسافت طولانیتری که اکنون تانکرها برای تحویل فرآورده های نفتی روسیه به خارج از اروپا باید طی کنند، تقاضا برای نفتکش های حمل فرآورده های نفتی را افزایش میدهد.
منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-9/709014-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%AA%DA%A9%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF