توافق با چینی ها برای عبور قطار ترانزیتی از ایران/سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در زیرساخت های حمل ونقل- اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی تسنیم

وی با اشاره به این‌که بخش دریای کشور مظلوم واقع شده و هرگز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های بخش دریایی به‌عنوان پایه اقتصاد ایران استفاده کنیم، اضافه کرد: در زمان حاضر 14 هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور داریم که به هیچکدام از کریدورهای اصلی کشور متصل نیست.  الان کانتینر از هند به بندر شهید رجایی می‌آید و از ریل به رشت رفته و از آنجا به دلیل عدم اتصال ریلی با آستارا،‌ کانتینرها با تریلی به آذربایجان تحویل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با وجود عدم پیوستگی ریل در کشور،‌جابجایی کانتینر از هند به اروپا (کشور فنلاند) 15 تا 17 روز زمان می‌برد،‌در حالی که حمل‌ونقل کانتینر از طریق دریای سیاه و دریای سرخ بیش از 45 روز طول می‌کشد.

قاسمی با اشاره به این‌که حدود 200 میلیون تن بار ترانزیتی در منطقه وجود دارد،‌ گفت:‌ اگر بتوانیم یک پنجم این بار را جابجا کنیم بعد از نفت به یک درآمد پایدار و تمام نشدنی دست می‌یابیم.

وی با بیان این‌که بلافاصله پس از جنگ توسعه بندر شهید رجایی در فازهای مختلف عملیاتی شد،‌افزود: احداث موج‌شکن با درفت 40 متر در عسلویه،‌اسکله پهلوگیری کشتی‌‌های سوپر پاناماکس در بندر امام خمینی (ره) و… از جمله اقدامات بزرگ در بنادر کشور بوده است.

وی از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت‌های ریلی،‌دریایی و هوایی کشور طی 3 تا 4 سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  رستم قاسمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با یادآوری این‌که بعد ازا جنگ تحمیلی بنادر بزرگ در کشور نداشتیم، اظهار کرد: در آن زمان فاز یک بندر شهید رجایی تنها موجودی ما در دریا بود.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2783263

وی در ادامه با اشاره به توافق با روس‌ها،‌تصریح کرد: بر اساس این توافق هر 10 روز یکبار قطار حامل کود شیمیایی از ایران عبور می‌‌کند. با چینی‌ها نیز توافق کرده‌ایم و قطار چینی‌ها به طور منظم از کشورمان عبور خواهد کرد.