اگر احساس میکنید که موتور خودرو شما قدرت گذشته را ندارد، احتمال دارد که این مشکل در اثر خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه نشت کمپرس موتور باشد. در چنین شرایطی، زمانی که پیستونها برای متراکمسازی مخلوط سوخت و هوا به سمت بالا حرکت میکنند به دلیل فرسودگی واشر سرسیلندر و از بین رفتن آببندی لازم، مخلوط سوخت و هوای فشرده شده به داخل مجرای آب یا خارج از بلوک سیلندر نشت پیدا میکند؛ بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا هدر رفته و موتور قدرت سابق را ندارد. اگر این کمپرس وارد مجرای آب شود میتواند باعث ورم کردن لولههای رادیاتور یا مشاهده حباب در مخزن آب رادیاتور شود.
۳-وجود لایه روغن درون رادیاتور
۴- خروج دود سفید از اگزوز
در کنار این موارد، قطعات دیگری نیز هستند که به نوعی مصرفی تلقی میشوند، اما عمر بسیار طولانیتری دارند که از جمله آنها میتوان به دیسک ترمز و واشر سرسیلندر اشاره کرد.
اگر در زمان بیرون کشیدن گیج روغن برای کنترل روغن موتور، مشاهده کردید که رنگ روغن موتور به قهوهای روشن یا شیری رنگ تغییر پیدا کرده، این مساله به علت خرابی واشر سرسیلندر و نفوذ آب به داخل مجرای روغن است. چنین شرایطی باعث از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن شده که میتواند به سرعت سایر بخشهای موتور نیز آسیب برساند.
۶-افزایش غیر طبیعی دما و جوش آوردن موتور
در این نوشتار به بررسی علائم خرابی واشر سرسیلندر خواهیم پرداخت.
واشر سرسیلندر چیست و چه کاربردی در موتور خودرو دارد؟
خروج دود سفید رنگ غیر عادی از اگزوز خودرو نشانه نفوذ آب به درون محفظه سیلندر و تبخیر مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هواست که از خرابی و سوختن واشر سرسیلندر ناشی میشود. البته توجه شود که بخار سفید رنگی که در زمان روشن کردن خودرو در هوای سرد از اگزوز خارج میشود نشانه خرابی واشر سرسیلندر نیست.
۵- تغییر رنگ روغن موتور
همانطور که گفته شد، افزایش دمای بیش از حد موتور میتواند باعث از بین رفتن واشر سرسیلندر شود. اما در بسیاری از موارد خرابی واشر سرسیلندر و در نتیجه آن هدر رفتن کمپرس موتور و یا تبخیر آب رادیاتور در نتیجه نشت به محفظه احتراق میتواند باعث افت توان موتور و در نتیجه فشار بیش از حد به آن و جوش آوردن شود. ناگفته نماند که جوش آوردن موتور خودرو دلایل بسیار گستردهای دارد که یکی از آنها خرابی واشر سرسیلندر است.
در صورت خرابی واشر سرسیلندر چه کنیم؟
بیشترین هزینههای مربوط به نگهداری یک اتومبیل را باید شامل قطعات مصرفی و سوخت دانست. قطعات مصرفی، چون تایر، لنت ترمز، روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و باتری از جمله قطعاتی هستند که عمر مفید مشخصی داشته و پس از مدتی باید نسبت به تعویض آنها اقدام شود. این قطعات در طول زمان میتوانند هزینههایی را به مالک خودرو تحمیل کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین، خرابی واشر سرسیلندر یکی از مواردی است که می تواند هزینه های زیادی را تحمیل کند اما با آگاهی از علایم آن می توان از خسارت های زیاد جلوگیری کرد.
اگر به طور مکرر شاهد کاهش سطح آب یا مایع خنک کننده موتور در مخزن رادیاتور هستید به احتمال زیاد واشر سر سیلندر خودرو شما دچار سوختگی یا فرسودگی شده و در اثر این فرسودگی و از بین رفتن آببندی استاندارد، آب وارد محفظه احتراق شده و تبخیر میشود. در چنین شرایطی خروجی اگزوز خودرو نیز دارای رطوبت است.
۲-کاهش قدرت موتور یا مشاهده حباب در مخزن رادیاتور
علاوه بر این، در سرسیلندر مجراهایی برای انتقال روغن از محفظه روغن (کارتر) به قسمت میل بادامک و اجزا متحرک موجود در سر سیلندر نیز تعبیه شده است. محل اتصال سرسیلندر با بلوک سیلندر به منظور جلوگیری از نشت آب، روغن و گازهای حاصل از احتراق به وسیله یک واشر چند لایه پرس شده از جنس فلز و مواد مرکب نسوز به نام واشر سرسیلندر آب بندی میشود که این واشر در اثر سرد و گرم شدنهای متوالی و باز شدن لایههای مختلف آن بر اثر فرسودگی، آب بندی خود را از دست داده و سبب ورود آب به محفظه احتراق و یا ترکیب شدن آب و روغن و یا ورود روغن به محفظه احتراق و ایجاد روغنسوزی و در برخی موارد سبب خروج گازهای پر فشار حاصل از احتراق میشود که این عامل خود باعث افت کمپرس موتور و در نتیجه کاهش قدرت خروجی میشود. اصطلاحا به چنین اتفاقی سوختن واشر سرسیلندر میگویند.
مهمترین دلایل خرابی و سوختن واشر سرسیلندر
از آنجایی که تعویض واشر سرسیلندر فرآیندی پیچیده و نیازمند تخصص کافی است، مراجعه به تعمیرگاههای متفرقه میتواند باعث بروز مشکلات دیگری در اثر عدم تعویض اصولی واشر سرسیلندر شود. علاه بر این از آنجایی که علائم خرابی واشر سرسیلندر میتواند به طور ناگهانی بروز کرده و خودرو را از ادامه حرکت بازدارد.