منظور با اشاره به نقش قانون پایانههای فروشگاهی در ایجاد شفافیت اقتصادی بیان کرد: پیشران اجرای این قانون لایه آخری است که کالا را به مصرفکننده نهایی میفروشد؛ زیرا فروشنده نهایی قرار است مالیات ارزشافزودهای که از مردم گرفته را پرداخت کند؛ اما طبیعتاً او از کسانی خرید کرده و آنها باعث اعتبار او شدهاند به همین خاطر از ارزشافزوده دریافتی کسر میشود؛ بنابراین لایه آخر نیز از کسی خرید میکند که در سامانه آمده و به او صورتحساب الکترونیکی دهد؛ در غیر این صورت پولهای پرداختی او به دیگری بهعنوان ارزشافزوده، بهعنوان اعتبار وی در نزد سازمان قبول نخواهد شد.
مالیات بر ارزش افزوده، از نظام خودکنترلی تا شناسایی مأخذهای مالیاتی
وی در مورد یکی از دلایل عمده فرار مالیاتی بیان کرد: در حال حاضر خیلی از افرادی که کسبوکار دارند صورتحساب صادر و دریافت نمیکنند؛ یعنی به عبارتی فعالیت این افراد در اقتصاد پنهان صورت میگیرد؛ اما اجرای این قانون باعث شفافیت در اقتصاد کشور میشود.
وی در مورد صدور صورتحساب افزود: تمام معاملات در طول زنجیره مبادلات از واردات گرفته تا محدوده تولید اقلام، کالاها و خدماتی که ارائه میشد باید در قالب صورتحساب صورت میگرفت، همچنین پذیرش اعتبار مالیات بر ارزشافزوده برای پرداختکنندگان و فعالان اقتصادی منوط به داشتن صورتحساب مورد تأیید سازمان امور مالیاتی کشور بود.
منظور با بیان اینکه به کمک شفافیت ایجاد شده فرار مالیاتی به حداقل میرسد، گفت: بنابراین تمام افرادی که خریدوفروش میکنند مجبورند بهصورت شفاف عمل کرده و صورتحساب خریدوفروش خود را صادر کنند همچنین با مشخصبودن خریدار و فروشنده اعتبار مالیاتی بهعنوان مالیات ارزشافزوده پرداخت شده تشخیصدادهشده و تفاوت آن به دولت پرداخت میشود.
رئیس سازمان امور مالیاتی یکی از راههای اتصال به سامانه مودیان را اتصال مستقیم خواند و توضیح داد: طبق مذاکرات انجام شده با شرکتهای تولیدکننده نرمافزارهای حسابداری مهم کشور، آنها در سیستمهای نرمافزار حسابداری تولیدی خود این قابلیت را ایجاد کردهاند تا افراد بتوانند صورتحسابهای الکترونیکی خود را با استاندارد سازمان امور مالیاتی را تولید و ارسال کنند.
نکوآمال ادامه داد: از همان مراحل آغازین در برنامه سوم توسعه این موضوع در دستور کار وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت و با تشکیل سازمان امور مالیاتی بهعنوان سازمان متولی وصول مالیات و همچنین در دستور کار قراردادن اجرای کاملاً مشخص و مستقل مالیاتهای غیرمستقیم در ساختار قانون مالیات تجمیع، عوارض و مالیات ارزشافزوده مطرح شد.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از اطلاعات و صورتحسابهای دریافتی بهصورت مستقیم توسط مودیان ارسال شده است؛ بنابراین میتوان گفت افزونه لازم نرمافزار ایجاد شده و کافی است مودی نرمافزار فعلی خود را بهروزرسانی کند.
منظور افزود: به طور مثال یکی از فروض قانونگذار در اجرای سامانه مودیان این بود که همه افراد عضو سامانه میبایست مودی مالیات ارزشافزوده هم باشند؛ این در حالی است که صرفاً به بخش کوچکی از فعالان اقتصادی در سالهای گذشته برای اجرای قانون ارزشافزوده فراخوان داده شده است، به همین دلیل میتوان گفت درگیرکردن یکباره همه فعالان اقتصادی در این حوزه، باعث ایجاد مخاطره در اجرای قانون پایانههای فروشگاهی خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی یکی از مجازاتهای پیشبینی شده در قانون برای افرادی که از سامانه مودیان تخطی میکنند، ازدستدادن معافیتهای قانونی بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم است؛ چراکه اغلب شرکتها در این زمینه از معافیتهای قابلتوجهی استفاده میکنند؛ مانند معافیت سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته بر اساس ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم، معافیت صادراتی و غیره.
وی ادامه داد: با وجود پیگیریهای صورتگرفته اما هنوز پاسخی در این باره دریافت نشده است؛ زیرا علیرغم اتصال صورتگرفته با سامانههای مذکور اما در عمل صورتحساب زیادی در ۴ ماه اجرای قانون دریافت نشده است.
رئیس سازمان مالیاتی با ابراز امیدواری از اجرای کامل قانون و الحاق ۹ میلیون مودی به سامانه عنوان کرد: این فضای شکلگرفته باعث ازبینرفتن فرار مالیاتی شده و در این باره شفافیت صورت گیرد. همچنین در فضای شفاف ایجاد شده شخصی که کالای خود را با قیمت بالاتری تولید کرده، فروخته و سود بیشتری کسب کرده مشمول مالیات بیشتری میشود؛ اما کسی که در کارش اختلال ایجاد شده و حتی مدتی تعطیل بوده است، این موضوع خود را در میزان خریدوفروش نشان خواهد داد و به همین ترتیب طبیعتاً مالیات کمتری به نسبت دیگران میپردازد.
نحوه اتصال به سامانه مودیان چگونه است؟
وی با اشاره به لزوم ثبت صورتحسابهای فعالان اقتصادی در سامانه مودیان گفت: ازآنجاییکه قانون پایانههای فروشگاهی فعالان اقتصادی را مکلف به صدور صورتحساب الکترونیک میکند، درصورتیکه خود افراد قادر به انجام این کار نیستند، باید از شرکتهای معتمد سازمان مالیاتی استفاده کنند.
عدم ارائه اطلاعات در سامانه مؤدیان چه تبعاتی در پی دارد؟
وی با اشاره به لزوم مشارکت شرکتهای دولتی در ارائه اطلاعات به سامانه مؤدیان ادامه داد: شرکتهای دولتی مانند سایر مشمولان باید نسبت به اتصال به سامانه هرچه زودتر اقدام کنند درصورتیکه به یک مؤدی فراخوان داده شود؛ اما وی وارد سامانه مودیان نشده باشد مشمول جرایم ماده ۲۲ قانون پایانههای فروشگاهی خواهد شد.
وی یکی دیگر از روشهای فرار مالیاتی را اعلام هزینه مازاد خواند و تشریح کرد: در این حالت فعال اقتصادی هزینههای خود را بیش از واقع نشان میدهد به طور مثال ۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده؛ ولی به سازمان امور مالیاتی ۸۰ میلیارد تومان اعلام میکند و دلیل آن هم این است که سازمان مستندات دقیق لازم را در اختیار ندارد و مودی مستندات جعلی خود را ارائه میدهد؛ اما در سامانه پایانههای فروشگاهی این اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا تمام معاملات ثبت شده و خریدار نیز باید آن را تأیید کند.
۳ دلیل عمده برای فرار مالیاتی
نکوآمال با بیان اینکه هر فعال اقتصادی در مورد خریدهایی که انجام داده و اعتبارات مالیاتی که میخواهد کسب کند باید اطلاعات صورتحساب آن معامله در سامانه مودیان چه برای فروشنده چه خریدار ثبت شود، گفت: بنابراین تمام فعالان اقتصادی به سمتی میروند که بتوانند معاملات خود را بهگونهای انجام دهند که حداقل از محل پرداخت مالیات بر ارزشافزوده بهعنوان اعتبار مالیاتی متحمل هزینه نشوند؛ یعنی نظام خودکنترلی حاکم میشود و سیستم فعالان اقتصادی را مجاب میکند که در ساختار اقتصادی و قانونی حرکت کنند.
سامانه مودیان شامل ۱۰ میلیون پرونده الکترونیکی مودیان است
وی با بیان اینکه در اجرای قانون فرض بر مصوبه مجلس شورای اسلامی گذاشته شده بهطوریکه اجرای قانون بهتدریج آغاز شده است، تصریح کرد: در سال گذشته، از ابتدای آبانماه سال به شرکتهای بورسی و از ابتدای دیماه نیز به شرکتهای دولتی فراخوان داده شد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ سایر اشخاص حقوقی و شرکتها مورد فراخوان قرار گرفتند.
۸۰ درصد صورتحسابهای دریافتی در سامانه مؤدیان بهصورت مستقیم ارسال شده است
سامانه مودیان یک سامانه مرجع ملی است
منظور با اشاره به مسئله کتمان درآمد افراد در فرار مالیاتی گفت: یکی دیگر از مسائلی که در فرار مالیاتی وجود دارد کتمان درآمد اشخاص است؛ یعنی یک مودی با ۱۰۰ میلیارد فروش، میزان فروش خود را ۵۰ میلیارد اعلام میکند؛ اما با ثبت صورتحساب در سامانه مودیان، موضوع کتمان درآمد یا به طور کامل از بین میرود یا به حداقل ممکن خواهد رسید.
این کارشناس مالیاتی ادامه داد: نظام خودکنترلی ابتدا برای شناسایی حجم معاملات در اقتصاد بود که در نهایت منجر به شناسایی درآمدها و مأخذهای محاسبه مالیات و وصول مالیات حقه برای دولت شد.
وی افزود: عدالت مالیاتی یعنی از افراد به میزان کسبوکارشان مالیات گرفته شود نه بر اساس سابقه گذشته آنها در پرداخت مالیات.
قانون پایانههای فروشگاهی با چه مکانیزمی موجب شفافیت اقتصادی خواهد شد؟
وی ادامه داد: یعنی به طور طبیعی لایه آخر لایه قبلی خود را وارد زنجیره ثبت صورتحساب در سامانه مودیان میکند به همین ترتیب لایههای دیگر نیز به سراغ لایه قبلی خود رفته و از کسی خرید میکنند که حاضر است در سامانه مودیان کالای خود را فروخته و آن را ثبت کند.
منظور در خصوص شرکتهای بورسی حاضر در سامانه مودیان تصریح کرد: بالغ بر ۷۵ درصد از شرکتهای بورسی مشمول ارسال صورتحساب در سامانه مودیان حضور پیدا کردهاند. بالغ بر ۵۰ میلیون صورتحساب در ۴ ماه ابتدایی اجرای قانون دریافت شده که ارزش آنها بالاتر از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان و میزان ارزشافزوده ابرازی در سامانه حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است و حدود ۷۲ هزار شرکت نیز بهعنوان دریافتکننده حساب اطلاعات خرید خود را در سامانه ثبت و فروشهای خود را نیز تأیید کردهاند.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه برای تسهیل اجرای قانون پایانههای فروشگاهی لایحه دوفوریتی به مجلس داده شده است، تشریح کرد: یکی از موارد اصلاحی قانون، تفکیک مسئله قانون ارزشافزوده از سامانه مودیان بود همچنین در قانون مصوب اجرای دفعی پیشبینی شده بود؛ یعنی با راهاندازی سامانه باید تمام مودیان به سامانه ملحق شوند؛ اما در جامعه فعلاً ظرفیت هدایت همزمان ۹ میلیون مودی در سامانه وجود ندارد؛ بنابراین برای تسهیل پیادهسازی قانون، تدابیری جهت اجرای تدریجی در لایحه پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۲ برای راحتی کار مودیان، منبعی در نظر گرفته شده تا هزینه شرکتهای معتمد توسط سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. در اصلاحیه قانون پایانههای فروشگاهی نیز این مسئله آورده شده تا در سالهای آینده نیز همچنان هزینه شرکتهای معتمد بر اساس منابع بودجهای تأمین شود.
داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر در خصوص اقدامات سازمان امور مالیاتی در اجرای قانون سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در ابتدا نیاز بود تا زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری سامانه بهگونهای فراهم شود تا بتوان صورتحسابهای الکترونیکی مودیان را دریافت کرد و اطلاعات دریافت شده در کارپوشههای مربوط به هر مودی ثبت شود.
وی در خصوص شرکتهای بورسی توضیح داد: در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ شرکت بورسی و فرابورسی وجود دارد؛ اما تعدادی از آنها مانند شرکتهای سرمایهگذاری مشمول ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان نیستند، تا پایان سال گذشته اطلاعات حدود ۳۵۰ شرکت بورسی در سامانه دریافت شده که در حال ارسال منظم صورتحسابهای خود هستند.
افزایش درآمدهای کشور از طریق کاهش فرار مالیاتی
اتصال به سامانه مودیان از طریق شرکتهای معتمد مالیاتی
منظور تعداد مودیانی که میبایست به سامانه مودیان ملحق شوند را حدود ۱۰ میلیون نفر پیشبینی کرد و گفت: برای تسهیل اجرای قانون ثبتنام و عضویت این افراد بر اساس اطلاعاتی که از آنها بهعنوان مودی وجود داشت انجام شده است؛ بنابراین برای تمام فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ظرفیت دریافت صورتحساب فراهم شده و در سامانه دارای پرونده الکترونیکی یا کارپوشه مودیان هستند.
۴۶