رئیسی در ادامه از سیستم محرکه خودروهای برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری که تمام اجزای برقی آن توسط گروه مپنا طراحی و تولید شده بازدید کرد.
علاوه بر توانایی استفاده از سوخت پاکتر هیدروژن، بکارگیری توربین MGT-75 باعث صرفهجویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن میشود.
از دستاوردهای این سامانه میتوان به مهندسی سیستم کنترل و پروتکلهای ارتباطی این سامانه نام برد که کاملا توسط متخصصان گروه مپنا اجرایی شده است.
توربینهای MGT-75 را میتوان جایگزین توربینهای قدیمیتر مشغول به کار در نیروگاههای کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیستمحیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، همزمان با حضور رئیس جمهور در گروه مپنا، یکی از پرکاربردترین انواع موتور هواپیماهای مسافری که برخی از قطعات آن ساخت ایران است، با سامانه آزمایش کاملا بومی با موفقیت آزمایش شد.
در کنار تمامی بازدیدهای صورت گرفته، بازدید رئیس جمهور از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی MGT-75 که قطعات پیشرفته آن در گروه مپنا و زنجیره تامین قطعات آن در داخل کشور ساخته شده، بسیار حائز اهمیت بود.
لوکوموتیو MAP24 که طراحی و ساخت متخصصان گروه مپنا است در بخش دیگری از این بازدید برای رئیس جمهور و هیئت همراه معرفی و نمایش داده شد. رئیس جمهور در جریان این بازدید بر تامین نیاز کشور به لوکوموتیو با اولویت تولیدات داخلی و نیز استفاده از ظرفیت مرکز آموزش لوکوموتیورانی گروه مپنا تاکید کرد.
انتهای پیام/
توربین MGT-75 جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا است. توربینی ملی در کلاسF پیشرفته است که توانایی رقابت با محصولات شاخص بینالمللی در این کلاس را دارد.
منبع: https://tn.ai/2888156
طراحی این سامانه به صورت متحرک این قابلیت را ایجاد کرده تا قطعات موتور در شرایط محیطی مختلف تست و مورد ارزیابی قرار گیرند تا امکان اخذ استانداردهای هواپیمایی کشوری میسر شود. موتوری که در این رویداد در حضور رئیس جمهور با موفقیت آزمایش شد، موتور شناخته شده CFM-56 است که تعدادی از قطعات کلیدی آن در داخل کشور ساخته شده و در سامانه آزمایش طراحی و ساخت شده توسط گروه مپنا، مورد آزمایش قرار گرفته است.
راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید. مهمترین مزیت این راندمان بالا که حدود سه برابر راندمان نیروگاههای فرسوده قدیمی است، کاهش شدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط است. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوختهای اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوختهای فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.
طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75 به گونهای است که این ماشین با حفظ قابلیتهای ممتاز خود، یعنی انعطافپذیری عملکرد و راندمان بالا میتواند در محدوده توانی 190 تا 220 مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.