ضرورت صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری

ضرورت صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مهدی فیاضی کارشناس فرهنگی بین المللی درباره حمایت از ظرفیت تولید محصولات فرهنگی هنری و بستر صادرات کالاهای ساخت ایران نوشت: ایران در بهمن ماه شاهد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر، جشنواره های موسیقی بود. ، نمایشگاه های بین المللی، ما گردشگری و صنایع دستی.

در این رویدادها هزاران هنرمند تحصیلکرده توانایی محصولات و تولیدات خود را برای نزدیک شدن به پیام فرهنگی و ارتباط اقتصادی نشان دادند که منجر به کارآفرینی، گردش مالی و اشتغال مفید و پایدار برای این هنرمندان شد. با نظارت میدانی این جشنواره ها و نمایشگاه ها مشخص شد که بیشتر اقلام به نمایش گذاشته شده دارای گردش اقتصادی داخلی هستند و اهمیت بین المللی این رویدادها معطوف به صادرات رونق این آثار نیست. در حالی که محصولات و خدمات فرهنگ و هنر ایرانی از اعتبار و مناسبت برخوردار بوده و مورد توجه جهانی قرار می گیرد.

لذا ضروری است فعالان فرهنگی و اقتصادی بین المللی نسبت به فروش و صادرات محصولات و خدمات فرهنگی ایران در بسترهای خرید و فروش در کشورهای مقصد، بررسی، برنامه ریزی، هماهنگی و اقدام کنند. ایجاد صادرات در این زمینه رونق اقتصادی زیادی را برای سازندگان و کارگزاران به همراه خواهد داشت و منافع اقتصادی ملی را پیش می برد.

فراهم آوردن زمینه و شالوده کار صادرکنندگان بخش خصوصی، تجار بین المللی، وزارتخانه های صلح، گردشگری و فرهنگ، بانک مرکزی، سفرای محترم ایران، رایزنان محترم بازرگانی و فرهنگی و نقطه تماس ایران و ایران. بخش خصوصی خارجی نقش ویژه ای در تسریع روند صادرات اقتصادی فرهنگ ایفا می کند و همچنین می تواند در تسهیل و ساماندهی صادرات اقتصادی فرهنگ نقش داشته باشد.

به عنوان مثال محصولاتی مانند فیلم، انیمیشن، بازی های رایانه ای، موسیقی، نقاشی، صنایع دستی اصفهان، یزدی، همدانی و…، صنایع خلاق، محصولات هنری هفتگانه، اسباب بازی، غذا، پوشاک، سوغات، هدایای ایرانی، صنایع دانش، فرهنگی. صنایع و سایر صنایع می توانند بازار فروش جهانی داشته باشند، به ویژه از طریق تمرکز بر همسایگان، مانند فرش های ایرانی که شهرت جهانی دارند.

از سوی دیگر برخی خدمات فرهنگی نیز قابل صادرات است و مانند صادرات گاه و بیگاه فوتبالیست ها که درآمد هنگفتی برای سازنده و ورزشکار دارد، می توانیم صادرات گهگاهی خدمات هنری برای هنرمندان داشته باشیم. برخی رسانه ها و پایگاه های فرهنگی خارجی می توانند مقصدی برای صادرات خدمات هنری برای هنرمند ایرانی، یعنی صادرات موقت فرد هنرمند با سازوکار قانونی مشخص باشند.

طبیعتا این مسیر متنوع مستلزم ارتباط و تلاش فرهنگیان، فعالان اقتصادی فرهنگ، فعالان اقتصادی بین المللی، شناخت ذائقه مخاطبان هدف در خصوص نوع و کیفیت محصول، بسته بندی و کاربرد آن، قوانین کشور مقصد، همکاری بخش خصوصی و دولتی و توجه به سازوکارهای کشتیرانی، گمرکی، مالیاتی، بیمه ای، مجوزها، امور مالی و حقوقی الگوی طرح توجیهی اقتصادی و نقشه عملیات فروش نقطه ای تا مسیر اقتصادی مغفول مانده و سودآور بتوان احیا شود و صادرات فرهنگی با نتایج مثبتی که در داخل کشور حاصل می شود احیا و شکوفا شود، همچنین تقویت ارز باید کار اهالی فرهنگ و هنر باشد.

انتهای پیام/

منبع: https://tn.ai/3040069