شجاعی با بیان اینکه در کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه میشود؟ گفت: فقط شما فکر این هستید که خودروساز زیان.ده بوده حالا بردیم در بورس کالا و حالا سودده شده؟ نه، چهار سال است که قیمت خودرو را افزایش داده یا تعدیل نشده. ضمن اینکه سیاستهای مختلفی اتخاذ شده که هم به زیان مصرف کننده و هم به زیان تولیدکننده بوده است.
وی اضافه کرد: شورای رقابت یک نهاد تصمیم گیرنده و سیاست گذار است و یک تنظیم گر کلان محسوب میشود، زیرا برنامهای را که شورای رقابت در خودرو داشت سال گذشته به واسطه این که آن شورای سیاست گذاری سران سه قوه، تصمیم گیری در مورد شورای خودرو را از شورای رقابت گرفته بودند و قرار شده بود آن جا سیاست گذاری انجام بشود، اما آن امر یک ساله بود و در پایان مهرماه این دوره تمام شده بود و قاعدتا سیاست گذاری کلان در حوزه خودرو دوباره در شورای رقابت باید اتفاق میافتد؛ اما متاسفانه مدیرانی که تصمیم گیر در بورس کالا هستند، بدون این که از شورای رقابت کسب تکلیف و چارچوبهای قانونی را رعایت کنند، عرضه این محصول را از طریق بورس انجام دادند.
شجاعی در خصوص زمان اجرایی این مصوبه گفت: در هفته جاری تصمیمهای دیگری باید گرفته شود که در پایان هفته ابلاغ میشود و بر اساس آن قیمت مشخصی را ارایه میدهیم.
مشاور رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بتوانیم این سیاستگذاری را انجام دهیم کارگروهی را تشکیل دادیم گفت: چارچوب قیمت گذاری براساس فرمولی انجام میشود و از آنجایی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این جا متولی شده، برای این که قیمت خودرو را در شش ماهه نخست محاسبه کند این سازمان براساس همه هزینههای خودرو و فاکتورهای مختلف، قیمت را محاسبه و به کارگروه خودرو عرضه میکند کارگروه پس از بررسی به شورا ارایه میدهد تا شورا تصویب کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسماعیل شجاعی در یک برنامه تلویزیونی درباره انتشار مصوبه شورای رقابت درباره دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری براساس فرمول خاصی انجام میشود و خودرو توسط خودروسازان عرضه خواهد شد؟ افزود: مطالبی که پخش شد موضوع را اینگونه نشان میدهد که ظاهرا شورای رقابت با تصمیمی که اتخاذ کرده موجب این اختلال یا اشکال شده یا زیانی که سهامداران در بورس متحمل شده اند شورای رقابت مقصر است در صورتیکه اینگونه نیست.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که شورای رقابت این چارچوب را لحاظ کرده که بازار خودرو باید رقابتی شود؛ بازار خودرو وقتی رقابتی میشود که بتوانیم عرضه را افزایش دهیم و در ۱۰ سال گذشته هر زمان که شورای رقابت به بحث خودرو ورود کرده، عرضه افزایش پیدا کرده ضمن اینکه توجه ما فقط به تولید کننده نیست بلکه حواسمان است که مصرف کننده هم متضرر نشود.
شجاعی گفت: به دلیل اختلالاتی که ایجاد شد، شورای رقابت، تصمیم خود را گرفت که باید سیاست گذاری حوزه خودرو را دوباره انجام دهد و آن تصمیم اشتباهی که گرفته شده بود فقط شورای رقابت واکنش نشان داد که قرار نیست خودرو در بازار بورس کالا عرضه شود.
وی افزود: این که بازار را محدود، رقابت را مخدوش و واردات را محدود کردند بازار از حالت رقابت خارج شده ضمن اینکه کیفیت خودرو هم پایین آمده است.
۲۲۳۲۲۵
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1727967/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B3-%DA%86%D9%87