لازم به ذکر است این نشست هشتاد و هشتمین نشست علمی-تخصصی و با عنوانچرخش های تحول آفرین در خصوصی سازیروز چهارشنبه 2 شهریور ماه سال 1401، ساعت 10 الی 12 ظهربود که به همت دفتر آموزش و ترویج مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با حضور صاحب نظران ملی و استانی برگزار شد.
وی ضمن تشریح علت های اصلی عدم توفیق در خصوصی سازی بنگاه های دولتی ادامه داد: سختی کار اجرا در تقاطع و دوراهی است که برای مسئولین پیش می آید. رفتار مسئولین در این دو راهی یا مدل رفع تکلیف است یا مواجه شدن با بحران در بزنگاه هاست که باید به تقاطع ها و محل نزاع ها توجه خاص شود .
مهدی حیدری با بیان اینکه وضعیت کنترل در خارج از بورس هم به مراتب بدتر است ادامه داد: هدف از خصوصی سازی بهره وری است و ارتقای بهره وری. لذا انتقال مالکیت هدف اصلی نبوده بلکه باید به سمت تحقق بهره وری گام بر می داشتیم که در این خصوص عملکرد موفقی نداشتیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در نگاه دقیق به این شرکت ها در می یابیم حدود 80 درصد از کنترل ارزش بازار سهام ایران در اختیار حاکمیت به مفهوم عام کلمه، شامل دولت، صندوق های بازنشستگی و نهاد های حاکمیتی است. لذا در پاسخ به این پرسش که کنترل اقتصاد در دست کیست؟ باید بگوییم حاکمیت. همچنین بر اساس این داده ها دو سوم از تعداد شرکت های بورسی ما در اختیار حاکمیت است.
در ابتدای نشست مژگان خانلو ؛رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشورگفت: چرخش های تحول آفرین در عرصه خصوصی سازی به دلیل بازتاب های متعدد در اقتصاد کشور و شرایط ایجاد فرصت حضور مردم در اداره کشور بسیار مهم و تاثیر گذار است.
این مدرس دانشگاه در تبین دلایل بروز این مشکلات گفت: معتقدم نگاه به بنگاه به عنوان یک ابزار سیاستگذاری بوده است. قیمت گذاری، اشتغال زایی و توسعه ی منطقه ای مورد انتظار از بنگاه ها بوده است که به عنوان مثال وقتی قیمت گذاری توسط دولت انجام شود باید توسط بنگاه های در اختیار اعمال شود لذا این بنگاه ها ابزاری برای سیاستگذاری بوده است. تضاد منافع در واگذاری ها نیز از جمله موارد مورد مناقشه بوده است. از سوی دیگر منافع پیدا و پنهان زیادی در شرکت داری دولتی وجود دارد که بحث واگذاری را با چالش جدی مواجه کرده است.
قربان زاداه افزود: متاسفانه تعصبات سازمانی و نگاه های بخشی، همه در بیان کلمات جذاب به کار می رود که البته همیشه این کلمات درست هستند. اما در واقه راهزن ذهن تصمیم گیر هستند.
این مقام مسئول با بیان اهمیت سود دهی بنگاه ها در چرخه اقتصاد خاطر نشان کرد: آیا در این کشور تولید در نسبت به اقدامات دیگر به صرفه است؟ باید به این سوال پاسخ داد که با هزاران مصیبت چرا باید کسی که سرمایه دارد بیاید در تولید سرمایه گذاری کند؟ لازم است بدانیم بخش خصوصی با جیب خود شوخی ندارد. لذا بر این باورم تا زمانی که قواعد و تنظیم گری تغییر نکند میل خریدار نیز تغییر نمی کند.
این مقام مسئول در خاتمه افزود: سیاستگذاری به معنای دقیق کلمه باید اصلاح شود. ما باید یکبار شرکت های که در صف واگذاری هستند از تاریکخانه خارج کنیم و برای بخش خصوص کاملا شفاف بیان کنیم که شرکت ها چه وضعیتی دارند. و عملکرد اجرایی در همراهی منافع هم باید مورد توجه باشد. این مدل ها باید تعارض ها را تا حدی از میان ببرد و مدیریت را بهره ور کند. لذا بر این باورم که عامل اصلی تعارض منافع است. ما تلاش می کنیم با مدل های جدید منفعت دو دستگاه را در نظر بگیریم. باید منافع را در نظر بگیریم تا موفقیت در واگذاری به دست بیاید. لذا بر این باوریم که باید همراهی لازم را در واگذاری ها ایجاد کنیم.
حیدری در تبیین چگونگی حرکت دولت در مسیر واگذاری ها خاطر نشان کرد: یک روند آهسته ای در انتقال کنترل شرکت ها از سال 90 به بعد اتفاق افتاده است. که در این بین صندوق های بازنشستگی سهم خود را حفظ کرده اند و تنها دولت قدری برای بخش خصوصی جا بازکرده است.
دکتر خانلو افزود: در این مدت به یک فهم و دید درستی از بحث خصوصی سازی رسیدیم. در واقع خصوصی سازی یک ریل گذاری در اقتصاد کشور است که نیازمند همراهی تمام قوا در این بخش است. خصوصی سازی نباید به معنای رها سازی باشد بلکه باید به سمت واگذاری ها به بخش خصوصی توانمند حرکت کنیم. بهره وری و اصل رقابت پذیری می بایست مورد توجه باشد. در این بین سهم بخش خصوصی و تعاونی ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد و بار مالی و هزینه دولت را تا حد امکان کم کنیم.
خانلو در خاتمه گفت: چرخش های تحول آفرین در بحث واگذاری ها می بایست مورد توجه باشد. واگذاری مالکیت و پس از آن واگذاری مدیریت به شرط مدیریت بهره ور.
انتهای پیام/