انتشار: مرداد 20، 1401
بروزرسانی:
16 آذر 1404
مقایسه بازار سوپرمارکتی ایران با ترکیه/ تهران ارزان تر است یا استانبول؟
دستمال و محصولات سلولی سهم بیشتری در سبد خرید آنلاین نسبت به سبد خرید حضوری دارد. بدین صورت که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری شده در مراجعه حضوری به سوپرمارکت ها، ۹ آیتم دستمال و محصولات سلولی است در صورتی که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری شده در مدل آنلاین ۱۴ آیتم دستمال و محصولات سلولی است. قیمت دستمال کاغذی هم از ابتدا تا انتهای سال حدود ۴۳ درصد افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت در خردادماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاده است.

محصولات سوپرمارکتی در ۱۴ گروه بررسی شده است. گروه لبنیات و بستنی با سهم ۱۹ درصد از کل بازار، بیشترین فروش را در بین گروه کالاهای سوپرمارکتی داشته است. این آمار از بررسی فروش سوپرمارکت\u200fها در سراسر کشور حاصل شده است، در صورتی که برخی از گروه\u200fها مانند میوه و سبزیجات، خواروبار و نان دارای کانال\u200fهای تخصصی برای فروش هستند. لذا ممکن است سهم مصرف این گروه\u200fها با در نظر گرفتن کانال\u200fهای فروش تخصصی، افزایش یابد.
بازار لبنیات در ایران معادل ۱۹ درصد از کل خریدهای سوپرمارکتی است و در این میان پرفروش\u200fترین محصولات لبنیات عبارتند از شیر، پنیر و ماست.
با در نظر گرفتن فروش آنلاین بازیگران اصلی ایران در سال ۱۴۰۰، تخمین زده می\u200fشود کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی، حدود ۰٫۸ درصد باشد. با مقایسه این آمار با سایر کشورها و در نظرگیری کلان عواملی نظیر اثرات همه گیری و تغییر رفتار مصرف کنندگان به سمت خرید آنلاین، پتانسیل رشد بسیار بالایی برای این بازار قابل پیش\u200fبینی است.
در این میان شیر سهم بیشتری در سبد خرید حضوری نسبت به سبد خرید آنلاین دارد. بدین صورت که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری شده در مراجعه حضوری به سوپرمارکت ها، ۶۸ آیتم شیر است، در صورتی که از هر ۱۰۰۰ آیتم خریداری شده در مدل آنلاین ۵۹ آیتم شیر است. برهمین اساس هم بیش از ۷۰ درصد از بازار ماست در کشور، در اختیار ۵ برند است. قیمت ماست از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش قیمت در مهرماه پارسال را به خود اختصاص داده است.
۲۵۶۲۲۰
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1660653/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7
اما بازار نوشیدنی هم در این خریدهای سوپرمارکتی یکی از برترین بخش\u200fهای کالاهای سوپرمارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ بوده که حدود ۱۷ درصد از خریدهای سوپرمارکتی را پوشش داده است. پرفروش\u200fترین محصولات گروه نوشیدنی عبارتند از نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی انرژی زا. قیمت آبمیوه از ابتدا تا انتهای سال حدود ۱۷ درصد افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است. بازار آرایشی و بهداشتی در ایران هم با حدود ۱۹۰۰ برند مختلف در سال ۱۴۰۰ جزو پنج گروه پرفروش کالاهای سوپرمارکتی بوده است و معادل ۷٫۴ درصد از کل بازار سوپرمارکتی را داراست. پرفروش\u200fترین محصولات این بخش عبارتند از دستمال و محصولات سلولی، مراقبت صورت و بدن و بهداشت و مراقبت کودک.
بیشتربخوانید: