میوه‌های وارداتی رکورددار گرانی/میوه های خارجی چگونه ذائقه مردم را عوض کردند

قیمت سایر میوه‌ها در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار تهران به این شرح است:

میوه‌های وارداتی رکورددار گرانی/میوه های خارجی چگونه ذائقه مردم را عوض کردند

35217


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1722996/%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B0%D8%A7%D8%A6%D9%82%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85

ایران از بزرگترین تولیدکنندگان میوه در جهان است و طبق گزارشات سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، در 25 محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا بیستم جهان را دارد. تنوع و فراوانی تولید میوه در کشور بسیار بالا است و سالانه حدود 173 هزار تن و به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار به کشورهای دیگر صادر می‌شود با این حال برخی میوه‌های وارداتی با قیمت‌های گران در داخل عرضه می‌شود و در طی سالها به نیاز ضروری مردم تبدیل شده است.

گزارش حاکی است که در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که روزانه میوه از تمام استان‌های تولیدکننده به این مکان سرازیر شده و به صورت شبکه مویرگی به محل‌های عرضه می رود، فراوان و با قیمت‌های بسیار مناسب عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انار ساوه از 15 هزار تومان تا 35 هزار تومان، انگور بی‌دانه زرد از 20 هزار تومان تا 40 هزار تومان، پرتقال از 6 هزار تا 15 هزار و پرتقال جنوب از 25 هزار تا 35 هزار عرضه می‌شود و بقیه میوه‌ها هم قیمت‌های مناسبی دارند، اما در این میان موز که از اکوادور می‌آید کیلویی 67 هزار تومان در بازار مرکزی و عمده‌فروشی و بیش از80 هزار تومان در بازار تهران به فروش می‌رود. آناناس کارتنی به یک میلیون و 150 هزار تومان رسیده است.

کارشناسان معتقدند که به عمل آوردن میوه در هر منطقه مناسب با نیاز همان منطقه است، بنابراین در مناطق سردسیر و گرمسیر میوه‌های خاصی به عمل می‌آید که متناسب با ویتامین‌های مورد نیاز مردم آن منطقه است. موز یک میوه گرمسیری است که تاکنون در کشور به عمل نمی‌آمده، اما اخیرا وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد در منطقه جنوب این محصول را تولید کند.

زمانی که یک محصول بدون دلیل وارد کشور می‌شود، پس از مدتی ذائقه مردم تغییر می‌کند و آن محصول به نیاز ضروری تبدیل می‌شود، به طوری که اکنون موز در مراسم ختم و عروسی سر سفره مردم است، به حدی که در خرید میوه برای مهمان اگر موز نباشد مثل اینکه کار خطایی انجام شده است. این فرهنگسازی برای یک میوه وارداتی در طی چندین دهه انجام شده و انصافا بانیان آن هم موفق بوده اند، حال باید سالانه میلیون‌ها دلار ارز برای این میوه‌های وارداتی از کشور خارج شود و اگر به خود نیاییم خیلی میوه ها هم به این شکل به کالای ضروری بدل می شود میوه هایی مانند پاپایا و غیره که اکنون روی چرخی ها به فروش می رود چنین خطری دارد.