در طول مسیر 10 مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران این مسیر احداث شده است.
کاهش مسافت، افزایش ایمنی و صرفهجویی در مصرف سوخت با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان
بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور به منظور ارتباط دریایخزر به خلیجفارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی میشود. آزادراه شیراز – اصفهان به طول 370 کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده دار است. این آزادراه به عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل میکند از این رو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت ایفا میکند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطبهای گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تلاش کرده است تا در حوزههای مختلف از جمله جاده ضمن عمل به وظایف جاری، بخشی از تعهدات برای توسعه زیرساختهای کشور و همچنین تکمیل کریدور شمال-جنوب کشور را در اولویت قرار دهد و بخشی از آن را به انجام برساند.
آزادراه شیراز- ایزدخواست به طول 212 کیلومتر به عنوان بخشی از آزادراه شیراز-اصفهان در 4 خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با مشارکت سرمایه گذاران تکمیل شده و به زودی افتتاح میشود.
استفاده از روسازی بتنی و رعایت ملاحظات زیستمحیطی
در روزهای آینده آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی 370 کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور حدفاصل شیراز-ایزدخواست به طول 212 کیلومتر به بهرهبرداری میرسد تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بینالمللی از بندر انزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی 50 درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرماهی گذاران نیز 50 درصد دیگر سرمایهگذاری این آزادراه را با هزینه 8 هزار میلیاردتومان برعهده داشتهاند و بر اساس ارزیابیها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهرهبرداری است 25 هزار میلیاردتومان برآورده شده است.
احداث 4 خط عبوری دو خط رفت و دو خط برگشت در مسیر آزادراه
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود 116 کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه راهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد. هم اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره برداری از 212 کیلومتر از آزادراه شیراز – اصفهان، حد فاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.
آزادراه شیراز- اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول 225 کیلومتر در 7 قطعه برنامهریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول 107 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید میگذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول 118 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل میشود.
افتتاح مرتفعترین پل آزادراهی کشور
در طول مسیر این پروژه آزادراهی، 25 دستگاه پل بزرگ به طول 2370 متر و 592 دستگاه پل کوچک به طول 8 هزار متر اجرا شده است.
انتهای پیام/