کشورهای عربی و آسیایی میانه فرصت ویژه صادرات کاشی و سرامیک ایران

در ادامه سید احمد میرزایی مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک- با بیان اینکه این نمایشگاه در متراژ بیش از 13 هزار مربع فضای مفید در هشت سالن از برندهای برتر ایران در حوزه کاشی و سرامیک در حال برگزاری است، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها، ویترین اقتصادی هر کشوری هستند که اگر به درستی در این زمینه اقدام شود می‌توانند در توسعه صادرات و رونق اقتصادی نقش موثری داشته باشند.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/3022276

 *بیش از 700میلیون متر مربع ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور*
بنابراین گزارش اصغر آهنی ها، رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران با بیان اینکه کاشی و سرامیک در کشور ما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب می شود اظهار کرد:  ظرفیت تولید بیش از 700میلیون متر مربع کاشی و سرامیک  در کشور وجود دارد  ، این محصول به عنوان محصول پایه می تواند در بازارهای صادراتی به ویژه عراق، آسیای میانه و کشورهای عربی به عنوان یک محصول ارزآور برای کشور باشد.
وی با بیان اینکه در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را ایتالیا و پس از آن کشور چین می‌زند گفت: امروز می‌توان گفت: مجموعه های دانش بنیان ، ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت را تولید میکنند و در این زمینه نیازی به تولیدات کشورهای دیگر و یا ایتالیا نداریم.

وی با بیان اینکه سفارتخاته های ایران در سایر کشور ها نیازمند ایجاد چهره اقتصادی دارند ابراز داشت: البته در این دولت تغییرات  زیادی در چهره سفارتخانه ها اقتصادی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1383 و 1387 اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در این صنعت در استان یزد برگزار شد و یزد به عنوان قطب کاشی صادراتی ایران انتخاب شد، گفت: می‌توان گفت در حال حاضر استان یزد، 60 درصد کاشی ایران را تولید می‌کند. همچنین در این نمایشگاه بازدیدکنندگانی از ایتالیا، اسپانیا، چین، هند، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، پاکستان، کشورهای عربی و عمان و قطر حضور دارند.

*عراق، پاکستان و افغانستان  کشورهای عمده صادراتی کاشی و سرامیک ایران 

میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حامل‌های انرژی یکی از مشکلاتی است که در مسیر صادرات کاشی به کشورهایی اروپایی و آسیای میانه وجود دارد، برای توسعه سهم بازار در این کشورها، برپایی نمایشگاه های تخصصی و حضور بازرگانان خارجی می‌تواند، کارگشا و موثر باشد.

 رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: واردات در این حوزه معنادار نیست و در حوزه صادرات نیز چالش‌های اساسی، بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، تامین نقدینگی و عدم ثبت در قوانین، از مهم‌ترین چالش‌ها است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم عزت الله اکبری تالارپشتی در  بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران اظهار داشت: در حوزه صنعت کاشی و سرامیک ، تولیدکنندگان توانمندی داریم که با رقبای خارجی رقابت می کنند ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث مشکلات صادرکنندگان در این صنعت است.
وی با اشاره به مشکلات تامین انرژی در این ضعت افزود: مدیران و دستگاه‌های دولتی مرتبط با انرژی باید آمادگی داشته باشند تا به صورت متوازن با بخش های تولیدی حرکت کرده و خود را رشد دهند.

وی گفت:کمبود حامل‌های انرژی نیز از مشکلات مهم  و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان معضلی است که باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

وی گفت: مشکل دیگر در حوزه صادرات ، موضوع انتقال ارز است، همه دستگاهها باید پای کار بیایند و مشکلات را حل کنند،
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل کشور وجود دارد گفت: بنده در هر نمایشگاهی شاهد هستم که سفرای بعضی کشورها در آنجا فعال تر از بقیه حضور دارند ولی بعضی سفرای ما در خارج از کشور فعالیت چندانی ندارند.