آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور بعد از 16 سال بروزرسانی می شود- اخبار کار آفرینی و اشتغال – اخبار اقتصادی تسنیم

وی ادامه داد: اجرای این موضوع، دارای اشکالاتی است که، بخشی از آن، توسط کارفرما و بخشی دیگر،مربوط به  تسریع در اصلاح قوانین مرتبط با آن است که این موضوع، از سوی این وزارتخانه در حال پیگیری می باشد.

وی  گفت:ما امروز در یک جنگ اقتصادی و ترکیبی قرار داریم و دشمن با تمام توان خود اصرار دارد عبارت ما نمی توانیم را در تمامی فعالیت های تولیدی و اقتصادی نمایان کند.

رییس شورای عالی حفاظت فنی اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزشمند صورت گرفته در این وزارتخانه، بررسی دقیق و دسته بندی مسائل و چالش های اجرای طرح مشاغل سخت و زیان آور و اصلاح قوانین و مقررات آن است.

وی اصلاح روابط کار را برآیند جلسات متعدد در راستای امنیت شغلی کارگران عنوان کرد و اظهار داشت: با اخذ نظرات خبرگان قانون کار، اساتید حقوقی، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز بررسی استراتژیک تلاش می‌کنیم با تضمین روابط کارگر و کارفرما، امنیت شغلی بیش از گذشته رعایت شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بخشنامه های تأمین اجتماعی در زمینه مشاغل سخت و زیان آور افزود: پس از گذشت 15-16 سال از تدوین نخستین آیین نامه مشاغل سخت بر آن هستیم که با حضور شرکای اجتماعی این آیین‌نامه را به روز و مورد بازبینی قرار دهیم.

رعیتی‌فرد با بیان اینکه علاوه بر شرکاء اجتماعی، شورای حفاظت فنی متشکل از تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت و وزارت نفت حضور دارند گفت: با توجه به اصلاح ساختار و قوانین تأمین اجتماعی جدید و همراهی دیگر دستگاه‌ها در اسرع وقت بتوانیم آیین نامه جدید مشاغل سخت و زیان‌آور را به روزرسانی کنیم.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2826379

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه، در برخی از مجموعه های تولیدی، موضوع سخت و زیان آوری فعالیت ها، هنوز حل نشده است تصریح کرد: اگر این موضوع به درستی محقق شود، باعث می گردد که، کارکنان در بازنشستگی در کنار خانواده خود باشند و نیروی جوان و جایگزین وارد فضای کار شود.

دوم مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آورند و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی از سوی کارفرما، صفت سخت و زیان‌آوری کاهش یافته اما همچنان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌شود مثل غواصی و کار در معادن. در تطبیق و تشخیص این مشاغل گروه توسط کمیته‌های استانی ماهیت شغل و عدم امکان رفع صفت سخت و زیان‌آوری ملاک عمل است .

علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار درباره قراردادهای موقت و امنیت شغلی می گوید: این مقوله یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری است که همواره دغدغه دولت است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،کاهش شنوایی، ضعف بینایی، آسیب های جسمی و حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشارهای روانی و عصبی و مسائلی از این دست از جمله پیامدها و آسیب های جسمی و روحی است که ممکن است حتی با گذشت چند سال پس از بازنشستگی در افراد بروز کند؛ از آن گذشته سر و کار داشتن افراد با مواد خطرناک شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مشاغل دارای سر و صدا و آلایندگی زیاد نیز آنان را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌دهد.

رعیتی فرد افزود: حل مشکلات قشر فهیم و زحمت کش کارگران با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، از دغدغه های اساسی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی است که با توجه به این مهم، حل مشکلاتی همچون امنیت شغلی ومعیشت کارگران از اولویت های دولت سیزدهم می باشد.

مشاغل سخت و زیان‌آور به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست مشاغلی که ذاتاً جزو مشاغل سخت و زیان آور نیستند به عبارتی مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت آن شغل وابستگی دارد اما با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب از سوی کارفرما می‌توان سختی و زیان‌آوری آنها را حذف کرد مثل تراشکاری و، جوشکاری و….در این گروه کارفرمایان کارگاه‌های دایرمکلفند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد نسبت به سالم سازی، کاهش آلاینده‌ها، ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استاندارد‌های مشخص شده در قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوط (مصوب شورای عالی حفاظت فنی) و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام کنند.

رعیتی‌فرد تشکیل کمیته امنیت شغلی به دستور رئیس جمهور را یکی از اقدامات مهم امنیت شغلی کارگران برشمرد و گفت: در هفته کارگر، جلسات کارشناسی با حضور شرکاء اجتماعی برگزار شد که صحبت‌های طرفین (جامعه کارگری ـ کارفر ما) به جهت تضمین روابط کارگر و کارفرما اخذ شده و تصمیمات نهایی می‌شود.

منظور از مشاغل سخت و زیان آور آن دسته کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده، تنش ها و صدمات جسمی و روانی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی در فرد ایجاد می شود که نتیجه آن بروز بیماری های شغلی و عوارض ناشی از چنین کارهایی است.