اعلام جزئیات وصول مالیات و عوارض صادرات مواد معدنی، فلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی- اخبار اقتصاد ایران – اخبار اقتصادی تسنیم | Tasnim | خبرگزاری تسنیم

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور مصوب سال 25/12/1400 و نیز حقوق ورودی (مطابق بند (د) ماده (1) قانون امور گمرکی مصوب سال 22/8/1390 و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی که حقوق گمرکی آن پس از ابلاغ این قانون به مأخذ یک درصد (1) محاسبه می شود، اقدام نماید. 

برای شرکت های تولیدی مشمول عوارض موضوع این بند، در صورت سرمایه‌گذاری در فعالیت های تحقیق و توسعه، با تایید شورای مذکور، تا سقف میزان عوارض صادراتی معادل نیم (0.5) درصد ارزش صادراتی کلیه‌ی مواد و محصولات خام و نیمه خام موضوع این بند، اعتبار مالیاتی لحاظ شده و بر اساس آیین نامه‌ای که توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد، از سرجمع مالیات قطعی شده همان سال کسر می‌گردد.

 در بخش درآمدی بند (ن) تبصره (6) ماده واحده این قانون آمده است: به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرست تصویب‌نامه شماره‌ی 133291 / ت 60334 ه هیات وزیران موضوع بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال 1402، حداقل نیم درصد (0.5) از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد. میزان قطعی این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد.

اخذ حقوق ورودی موضوع این بند، نافی مفاد تبصره (4) ماده (8) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 02/03/1400 و بند الف ماده (3) قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 05/08/1389 نمی‌باشد.

تمام منابع حاصل از عوارض صادراتی موضوع این بند به ردیف‌ درآمدی شماره 110520، مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور به ردیف‌ درآمدی شماره‌ 110518، و حقوق ورودی ماشین آلات، تجهیزات و قطعات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی به ردیف درآمدی شماره‌   110418 جدول شماره (5) این قانون واریز می شود. کلیه‌ی منابع درامدی ردیف‌های شماره 110520، 110518، و 110418 جهت اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در اختیار دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (8) قانون جهش تولید دانش بنیان قرار می گیرد. دبیرخانه شورا موظف است گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یک بار در اختیار کمیسیون های آموزش و تحقیقات، صنایع و‌‌‌ معادن، بودجه و انرژی مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بخش درآمدی قانون بودجه سال 1402 برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی مشمول مالیات و عوارض صادراتی شده است.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2870196