اقتصاد کدام کشورها از چین تاثیر می‌پذیرد؟

223227


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1706117/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%AF

پس از پاکستان، آسیای جنوب شرقی در رتبه بندی، جایگاه برجسته‌ای دارد. بر این اساس کامبوج و سنگاپور در رتبه های دوم و سوم و پس از آن تایلند در زمره کشورهایی هستند که بیشترین آمیختگی را با اقتصاد چین دارند. آفریقای جنوبی در رتبه 5 قرار دارد و پرو نیز پس از این کشورها تاثیرپذیری بالایی از اقتصاد چین دارد.فیلیپین در رتبه هفتم هفتم و مالزی دهمین جایگاه را دارد .

این در حالی است که آلمان با رتبه 19 بالاترین رتبه اروپا را به خود اختصاص داده است و ایالات متحده در رتبه 21 آمریکای شمالی پیشتاز است.

با این حال تشخیص اینکه چگونه یک کشور بیشتر از کشور دیگر تحت تأثیر قرار می‌گیرد دشوار است و هیچ راهنمای قطعی برای نفوذ چین وجود ندارد.

قرقیزستان و تاجیکستان که با استان سین کیانگ در غرب چین هم مرز هستند، کشورهای آسیای مرکزی هستند که بیشترین تأثیر را از پکن دارند و در رتبه های هشتم و نهم شاخص قرار دارند.

نگارعلی_ چاینا ایندکس، پایگاه داده ای که در 8 دسامبر توسط یک سازمان تحقیقاتی مستقر در تایوان راه اندازی شد، پاکستان را در فهرست 82 کشوری در سراسر جهان قرار می دهد که پیوندها و وابستگی آن به پکن از نظر شرایط سیاست خارجی و داخلی، فناوری و اقتصاد، آن را به ویژه در برابر نفوذ چین مستعد می کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۰ آذرماه/ سکه ۱۸ میلیون تومان شد

یارانه خریداران ارز سهمیه‌ای قطع شد؟/ توضیح سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره تغییر دهک‌بندی خانوار

طبق اطلاعاتی که از این تحقیق به دست آمده‌است، هیچ الگوی روشنی برای چگونگی تأثیر چین بر یک کشور وجود ندارد، اما بر اساس داده‌هایی که گردآوری شده‌است، اقتصاد تعیین‌کننده نیست. کشورها می‌توانند از نظر اقتصادی مستقل باشند، اما از راه‌های دیگری مانند ارتش یا مهاجران بزرگ چینی که می‌توانند تأثیرگذارتر باشند، با پکن مرتبط شوند.

پاکستان چقدر با چین مرتبط است؟

با توجه به عوامل گوناگونی که نظام رتبه‌بندی را شکل می‌دهند، موقعیت پیشرو پاکستان برای ناظران دیرینه روابط این کشور با پکن، که در روزهای اولیه جنگ سرد شکل گرفت، تعجب آور نیست؛ این کشور آسیای جنوبی خانه کریدور اقتصادی چین-پاکستان است که یکی از محورهای طرح جهانی کمربند و جاده پکن است که در آن نهادهای چینی در دهه گذشته صدها میلیارد دلار پروژه های زیربنایی را تأمین مالی کرده و ساخته اند.

آسیای مرکزی نیز در سال های اخیر شاهد گسترش روابط خود با پکن بوده است. در حالی که تجارت و سرمایه گذاری یک انگیزه اولیه بود، نفوذ چین اکنون نقش فزاینده ای در سیاست خارجی، رسانه های محلی و به طور فزاینده ای در دفاع و امنیت ایفا می کند. پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه، بسیاری از تحلیلگران همچنین می بینند که کشورهای آسیای مرکزی روابط خود را با چین تعمیق می بخشند زیرا به دنبال تنوع بخشیدن و فاصله گرفتن از مسکو هستند.

چین برنامه ویژه‌ای برای افزایش نفوذ در سراسر آفریقا دارد. در این منطقه نفوذ چین در حال افزایش است و از سوی دیگر روسیه نیز در ماه فوریه شراکت “بدون محدودیت” با پکن را اعلام کرد.

در حالی که قرقیزستان و تاجیکستان در رتبه 10 برتر قرار دارند، قزاقستان در رتبه پانزدهم قرار دارد و ازبکستان در رده 24 قرار دارد و ترکمنستان – که بخش زیادی از گاز طبیعی خود را به چین می فروشد اما از نظر ژئوپلیتیکی منزوی است – در جایگاه 45 قرار دارند.

نفوذ چین در آفریقا تعمیق می‌شود

در گردآوری شاخص چین، تیم تحقیقاتی بر 9 مقوله برای ردیابی نفوذ در سراسر جهان متمرکز شد که شامل آموزش عالی، سیاست داخلی، روابط اقتصادی، سیاست خارجی، اجرای قانون، رسانه، همکاری نظامی، پیوندهای فرهنگی و فناوری می‌شود.