اقدام تهاجمی بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم- اخبار اقتصاد جهان – اخبار اقتصادی تسنیم

تورم در ایالات متحده در ماه گذشته به 9.1 درصد افزایش یافت که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی بود. این سریع‌ترین افزایش نرخ تورم از سال 1981 و بسیار بالاتر از هدف رسمی 2 درصد محسوب می‌شود.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اذعان کرد که بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا در حال کند شدن است، اما تأکید کرد که ممکن است در ماه‌های آینده با وجود این خطرات، بازهم افزایش نرخ بهره رخ دهد.

 


منبع: https://tn.ai/2749891

فدرال رزرو از ابتدای همه گیری کووید-19 نرخ بهره معیار خود را نزدیک به صفر نگه داشته بود، اما در ماه مارس چیزی را آغاز کرد که به طور گسترده به عنوان یکی از تهاجمی ترین چرخه های رو به بالا در دهه های اخیر توصیف شده است.

هشدارها درباره یک بحران قریب الوقوع اقتصادی در ایالات متحده بیشتر به گوش می رسد. نوریل روبینی، اقتصاددان مشهور، که توسط وال استریت به دلیل پیش‌بینی بحران مالی سال‌های 2008-2009 «دکتر عذاب» لقب گرفت، اوایل این هفته گفت که این کشور به سمت یک رکود اقتصادی و یک بحران بدهی و مالی شدید پیش می‌رود.

بر اساس این گزارش، افزایش 75 واحدی نرخ بهره با اقدامی که در ماه ژوئن انجام شد، مطابقت داشت و این چهارمین باری است که فدرال رزرو از ماه مارس این نرخ را افزایش می‌دهد.

افزایش هزینه استقراض با هدف وادار کردن مردم و کسب و کارها به گرفتن وام کمتر و کاهش هزینه‌ها و در نتیجه پایین آوردن قیمت‌ها انجام می شود. با این حال، افزایش نرخ بهره می تواند فعالیت های اقتصادی را کاهش دهد و باعث رکود شود.

پس از افزایش نرخ بهره در روز چهارشنبه، هدف نرخ وجوه فدرال – که تعیین می‌کند بانک‌ها چقدر از یکدیگر برای وام‌های کوتاه‌مدت باید دریافت کنند اما معیاری برای سایر نرخ‌های وام نیز محسوب می‌شود – بین 2.25 تا 2.50 درصد اعلام شد.

وی گفت: ما برای داشتن رکود تلاش نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که مجبور به این کار باشیم.

انتهای پیام/

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا روز چهارشنبه در اقدامی برای مهار تورم قیمت‌های مصرف کننده، بار دیگر به میزان قابل توجهی نرخ بهره بانکی را افزایش داد.