اهمیت کنترل قند خون در دوران بارداری + همه نکات ضروری

 


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-84/664443-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D9%82%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که برای کنترل قند در بارداری انجام می‌دهند، خوردن غذاها در حجم کنترل شده اما در وعده‌های بیشتر است. این به معنای زیاد خوردن نیست، تنها به این معنا است که حجم غذای خود را در وعده‌‌های بیشتری تقسیم کنید و حتماً میان وعده داشته باشید. خوردن زیاد غذا در یک زمان می‌تواند باعث بالا رفتن قند خون شما شود. 

در وعده‌های غذایی خود حتماً نشاسته داشته باشید

به گزارش اقتصاد آنلاین، این موضوع به طور ویژه در زنانی که قبل از این دوران به دیابت مبتلا هستند یا در این دوران به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو شما باید بدانید عدد قند بارداری باید چند باشد و چه کارهایی می‌توانید برای نگه داشتن آن در این رنج نرمال انجام دهید.  

قند خون نرمال در بارداری

اطلاع از اینکه قند بارداری ناشتا چقدر باید باشد و … کافی نیست. مهمترین نکته کنترل سطح قند خون در این دوران است. اگر در بارداری قند خون خود را به صورت کنترل شده نگه ندارید، می‌تواند هم به شما و هم به جنین آسیب برساند. بعضی از آسیب‌های وارد شده به کودکان تا دراز مدت با آنها باقی می‌ماند از این رو باید آن را تحت کنترل نگه دارید. برای جلوگیری از قند خون بالا و پایین آوردن قند خون در دوران بارداری کارهای هست که می‌توانید آنها را انجام دهید:

سه وعده غذایی و 2 تا 3 میان وعده در روز بخورید

احتمالاً بیشتر شما قبل از اقدام برای بارداری، برای آزمایش قند، آزمایش خون داده‌اید و می‌دانید که جواب آزمایش بسته به زمان انجام آن متفاوت خواهد بود. به همین خاطر برای پیدا کردن حد نرمال قند دوران بارداری، به جدول قند خون در بارداری نیاز دارید. قبل از اینکه این جدول را بخوانید باید بدانید این جدول لزوماً برای همه‌ی زنان صادق نیست بلکه برای اکثریت قابل استفاده است و شما باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید تا به صورت شخصی مورد بررسی قرار بگیرید. و موضوع بعد این که عدد قند در بارداری در این جدول برای زنانی هستند که قبل و در حین این دوران به دیابت مبتلا نباشد.  

قند خون ناشتا در بارداری (fbs) mmol/L <5.3

البته همه‌ی زنان سطح قند نرمال در بارداری ندارند و در حدود 2 تا 4 درصد از آنها در این دوران به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند که موقتی است و بعد از زایمان از بین می‌رود.  

کنترل قند خون در زمان بارداری

این سوال را می‌توان طور دیگری نیز پرسید: قند بارداری چند باشد خطرناک است؟ گاهی علیرغم تلاش‌های شما سطح قند خون در آزمایش بالا است و علیرغم رژیم و ورزش مناسب، همچنان بالا می‌ماند. در این شرایط به شما انسولین تزریق می‌شود. البته زمان این کار به تشخیص پزشک نیاز دارد. 

میزان قند خون نرمال در بارداری چند است ؟ + نکات مهم

نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، جو دوسر کامل، ارزن یا هر نوع غله‌ی کامل، نخود فرنگی، عدس و هر نوع لوبیا، سرشار از فیبر هستند و به شما کمک می‌کنند سطح قند خون خود را پایین‌تر از زمانی که غلات تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید استفاده می‌کنید، نگه دارید. 

صبحانه را فراموش نکنید

قند دو ساعته بارداری mmol/L <6.7

شیر یک غذای سالم و منبع مهمی از کلسیم است و به دلیل مایع بودن، قند آن به سرعت جذب شده و منجر به افزایش قند خون زن باردار می‌شود. با این حال باید در مصرف شیر در بارداری احتیاط کنید زیرا خوردن بیش از حد آن در یک وعده می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود.

حجم زیادی از میوه در یک زمان نخورید

قندهای افزوده را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید این شامل انواع کیک و شیرینی و به ویژه آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه در بارداری می‌شود. نوشیدنی‌های قندی، چون مایع هستند سریعتر قند خون در بارداری را بالا می‌برند. 

قند بارداری چند باشد باید انسولین زد

یک ساعت بعد از غذا mmol/L <7.8

کنترل قند خون در صبح کار دشواری است زیرا در آن زمان هورمون‌های بارداری بسیار قوی هستند. این هورمون‌ها می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شما حتی قبل از غذا شوند. غلات و میوه‌ها گزینه‌های مناسبی برای صبحانه نیستند زیرا خیلی زود هضم می‌شوند و می‌توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند. معمولاً صبحانه غلات کامل به همراه یک غذای پروتئینی گزینه‌ی بهتری است.

از مصرف قندهای افزوده خودداری کنید

یکی از سوالات زنان این است که آیا خوردن نشاسته در بارداری ضرر دارد؟ بیشتر غذاها در این دوران به صورت کنترل شده مجاز هستند. برای کنترل قند باید در هر وعده غذایی از یک غذای نشاسته‌ای هم استفاده کنید. برای مثال یک فنجان برنج پخته شده، غلات، رشته فرنگی یا سیب زمینی یا 2 تکه نان در هر وعده غذایی وجود داشته باشد.

شیر بنوشید

ویار بارداری

درست است که میوه‌‌ها، مواد غذایی سالمی هستند اما چون قندهای طبیعی دارند، فقط یک عدد در هر وعده بخورید. 

فیبر بیشتری بخورید