بازدید معاون قضائی دادستان کل کشور و هیئت همراه از گمرک بندر شهید رجایی- اخبار اقتصاد ایران – اخبار اقتصادی تسنیم

وی از جمله مشکلات در حوزه ترخیص کالاهای اساسی را دریافت کد رهگیری از بانک و اخذ اسناد ترخیص و عدم پرداخت به موقع وجه کالا به فروشنده دانست و خواستار ایجاد برنامه زمان بندی دقیق بانک مرکزی برای پرداخت به موقع وجه کالا به فروشنده جهت ارسال اسناد به خریدار و دریافت کد رهگیری بانک و تسریع در تخلیه و بارگیری کالاها از کشتی بدون ایستایی شد .

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید عمرانی با حضور در بخش های مختلف بندرشهید رجایی از روند انجام تشریفات گمرکی و بندری بازدید کرد .

عمرانی اذعان داشت الفاظی مثل دموراژ ، متروکه، کالاهای منقضی و رسوبی می می بایست از کتب ها حذف شود لازمه این ابر تلاش در جهت خروج برخی دستگاهها از خود تحریمی است .

سعیدی در پایان اضافه کرد : با توجه به کندی و عدم چابکی بخش دولتی در واردات و ترخیص کالا نسبت به بخش خصوصی جهت تسریع در روند ترخیص کالای اساسی، بسترمناسب و همچنین شرایط لازم برای ورود کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی فراهم شود .

با توجه به عدم بررسی لازم قوانین و بخشنامه ها در بحث اجرا و متعاقب آن ایجاد مشکلات در ترخیص کالاها، وی بررسی اولیه مشکلات احتمالی در اجرای قوانین و بخشنامه ها و دستورالعملها قبل از اجرایی شدن آنها را به جهت جلوگیری از ایستایی  در روند ترخیص کالاها به خصوص کالاهای اساسی ضروری و لازم دانست .

سعیدی عملیات لجستیک و ناهماهنگی صاحبان کالا  را از جمله مشکلات در تسریع ترخیص کالاهای اساسی دانست و اذعان داشت :  صاحبان کالا برنامه ریزی و هماهنگی لازم در جهت ترخیص کالاها ، تخلیه و بارگیری و هماهنگی با سازمانهای مربوطه را قبل از خرید و ورود کالا به بندر انجام دهند تا روند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا دچار ایستایی و کندی  نگردد .
همچنین مشکلات ایستایی در صدور مجوزهای سازمانهای همجوار را بعلت قوانین مختلف و متفاوت این سازمانها در صدور مجوز دانست که این امر باعث میگردد برای یک آزمایش یکسان با یک کالای مشخص دو سازمان استاندارد و غذا و دارو بطور جداگانه از کالا نمونه برداری و آزمایش کنند( بعضا با پاسخهای متفاوت) و این امر باعث سردرگمی صاحبان کالا و توقف در ترخیص شده است و اضافه نمود این موضوع یکی از مشکلات در ترخیص کالاهای اساسی بوده  و جهت رفع این مشکل بهترین راه حل اصلاح قوانین سازمانهای مذکور در جهت ایجاد ضوابط و قوانین واحد، با رعایت پنجره واحد و ماده 12 قانون امور گمرکی میباشد.

در این نشست تخصصی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ، احمدی منش دادستان بندرعباس ، سعیدی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی،  عباس نژاد مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و جمعی از مدیران لشکری و استانی مرتبط با موضوع در نشست حضور داشتند .

انتهای‌ پیام/


منبع: https://tn.ai/2761698“حسین سعیدی” در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اهتمام مجدانه سازمانها در جهت ترخیص کالاهای اساسی  گفت : گمرکات استان هرمزگان با کمتر از 8 درصد نیروی انسانی گمرکات کشور ، به عنوان بزرگترین گمرک کشور موفق به ترخیص بیش از 6 میلیون تن کالا از ابتدای مرداد ماه سال  1400  تا پایان مرداد ماه امسال شده است که اگر مشکلات و موانع ترخیص کالا بررسی و رفع شود شاهد ترخیص سریع تر کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم می شویم .

وی با حضور در نشست تخصصی ضمن استماع نقطه نظرات مدیران حوزه اقتصادی استان، هم افزایی بین ارگان‌های اقتصادی در استان هرمزگان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت : با اصلاح فرایندها و همگرایی سیستمی بین دستگاهها می توان خدمات مطلوبتر در مدت زمان کمتری ارائه کرد.

معاون قضائی دادستان کل کشور  خاطر نشان کرد :توفیقات بدست آمده که با محوریت دستگاه قضا و مشارکت همه ارگان‌های اقتصادی هرمزگان به انجام رسیده قابل تعمیم به دیگر استان‌ها است.