باورهایی که می تواند شادترین زندگی را برایتان بسازد

در ادامه چند روش برای داشتن یک زندگی نوع دوستانه و معنادار را به شما معرفی خواهیم کرد:

مهربانی را تمرین کنید: در زندگی روزمره خود به دنبال راه هایی برای مهربانی، دلسوزی و بخشندگی بیشتر باشید. این راه ها می توانند بسیار ساده و کوچک، مانند خنداندن یک غریبه باشند.

فعالیت های داوطلبانه: با داوطلب شدن در سازمان هایی که واقعا به عملکرد آن ها اعتقاد دارید و به شما این امکان را می دهند که کارهای خیریه و مشارکتی انجام داشته باشید، می توانید به دیگران کمک کنید.

به همین دلیل پرورش روابط یکی از بهترین سرمایه گذاری های عاطفی است که می توانید انجام دهید. اگر برای پرورش و ایجاد ارتباط خود با دیگران تلاش کنید، به زودی از احساسات مثبت بیشتری بهره مند می شوید و با شادتر شدن، افراد بیشتری را جذب کرده و روابط با کیفیت بالاتری خواهید داشت که منجر به مثبت شدن و لذت بیشتر می شود. این فرآیند باعث ایجاد یک چرخه شادی رو به افزایش می شود.

انجام کارهایی که واقعا به دیگران کمک می کنند، باعث ایجاد احساس توانایی تغییر در جهان می شوند. به همین دلیل کسانی که به افراد نیازمند کمک می کنند شادتر هستند. علاوه بر این، آن ها دارای عزت نفس و احساس بهزیستی بیشتری هستند.

موهبت های خود را بشمارید: خودتان را عادت دهید تا مرتباً در مورد چیزهایی که باید از آن ها شکرگزار باشید، تأمل کنید. تمام افراد خوب، تجربیات مثبت و اتفاقات خوب زندگی خود را که در حال حاضر دارید یا قبلا داشته اید به ذهن بسپارید. بر موهبت های بزرگ و کوچکی که دارید تمرکز کنید، از افرادی که شما را دوست دارند تا سقف بالای سر و غذایی که در سفره دارید. به زودی خواهید دید که این یک لیست طولانی است.

واقعیت: برخلاف تصور عمومی، افراد با افزایش سن شادتر می شوند. مطالعات متعددی تأیید می کنند که سالمندان نسبت به جوانان و بزرگسالان میانسال احساسات مثبت بیشتر و احساسات منفی کمتری دارند. به طور کلی، افراد مسن از زندگی خود رضایت بیشتری دارند، زیرا آن ها نسبت به استرس حساسیت کمتری نشان می دهند و از نظر عاطفی پایدارتر هستند. حتی با وجود مشکلات فیزیکی که با افزایش سن همراه هستند، این دوران برای بسیاری از افراد شاد ترین بخش زندگی است.

باور نادرست: برای خوشحال بودن به یک رابطه نیاز دارید.

به زمانی فکر کنید که افسرده یا مضطرب بودید. احتمالا دلیل ناراحتی شما یا به اتفاقی منفی در گذشته بر می گشته یا در مورد چیزی در آینده نگران بوده اید. زمانی که بر روی لحظه فعلی تمرکز می کنید، بسیار بیشتر از حالات دیگر احساس تمرکز، خوشبختی و آرامش دارید. زندگی در لحظه باعث می شود تا اتفاقات مثبتی را که در حال حاضر در حال رخ دادن هستند را ببینید و از کنار آن ها به راحتی عبور نکنید. اما چگونه در لحظه زندگی کرد و توانایی خود را در این زمینه افزایش داد؟

مراقبه کنید

یک نامه تشکر بنویسید: به کسی فکر کنید که کاری انجام داده است تا زندگی شما بهتر شود و هرگز به درستی از او تشکر نکرده اید. یک نامه قدردانی متفکرانه بنویسید و کاری که آن شخص برای شما انجام داده است را بیان کنید، اینکه چگونه بر زندگی شما تأثیر گذاشته و کار او هنوز هم برای شما ارزشمند است. سپس نامه را برای او ارسال کنید.

هیچی خرج نکن ولی خوش باش؛ اینجوری

روابط یکی از بزرگترین منابع خوشبختی در زندگی ما هستند. مطالعاتی که بر روی افراد خوشحال انجام شده اند، این موضوع را اثبات می کنند که هرچه افراد شادتر باشند، به احتمال زیاد دارای یک حلقه بزرگ از روابط مثبت که از خانواده و دوستان، ازدواج رضایت بخش و زندگی اجتماعی فعال تشکیل شده است، هستند.

زندگی شاد زناشویی

در واقع مهم نیست که چه نوع ورزشی انجام می دهید، مهم این است که آن را مرتبا انجام دهید. برای دریافت بهترین نتیجه، حداقل پنج روز در هفته و در هر جلسه یک ساعت ورزش کنید. اگر ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت ببرید، احتمالاً به آن پایبند خواهید بود. 

خوب بخوابید

خاطرات خوش را مرور کنید: لازم نیست فقط اتفاقات خوب فعلی را مرور کنید. یادآوری خاطرات و تجربیات خوش گذشته باعث ایجاد احساسات مثبت شما می شود.

نکته چهارم: بر کمک به دیگران و زندگی معنا دار تمرکز کنید

 


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-30/669263-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%AFشما می توانید حتی وقتی که از بیماری رنج می برید خوشحال باشید، اما این بدان معنا نیست که باید جنبه های سلامتی خود را که تحت کنترل شما هستند نادیده بگیرید. ورزش و خواب در هنگام خوشبختی اهمیت ویژه ای دارند.

ورزش را به یک عادت منظم تبدیل کنید

به گزارش اقتصاد آنلاین، ​آیا شما هم مانند بسیاری از افراد، فهرستی از مواردی که می توانند باعث خوشحال شدنتان شوند در ذهن خود ساخته اید و تصور می کنید برای شاد بودن به آن ها نیاز دارید؟ آنچه که در ذهن افراد به عنوان معیار خوشبختی قرار می گیرد، معمولا شامل مواردی مانند موفقیت، ثروت، شهرت، قدرت، ظاهر زیبا، عشق و… می باشد. اما آیا این عوامل واقعاً کلید خوشبختی هستند؟

ورزش فقط برای بدن مفید نیست و تأثیر به سزایی در سلامت روان دارد. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند بسیار خوشحال ترند کمتر دچار استرس، عصبانیت، اضطراب و افسردگی می شوند.

اگر مراقبه کنید، به طور خودکار لذت های زندگی را بیشتر احساس می کنید و بیشتر از آن ها بهره می برید. اما فعالیت های دیگری نیز وجود دارند که می توانید برای افزایش لذت خود انجام دهید.

روی نقاط قوت خود کار کنید: افراد خوشحال می دانند که نقاط قوت منحصر به فردشان چیست و زندگی خود را بر اساس فعالیت هایی بنا می کنند که به آن ها امکان می دهد تا از آن نقاط قوت برای منافع بیشتر استفاده کنند. نقاط قوت انواع مختلفی مانند مهربانی، کنجکاوی، صداقت، خلاقیت، عشق به یادگیری، پشتکار، وفاداری، خوش بینی و شوخ طبعی دارد.

نکته پنجم: از سلامتی خود بهتر مراقبت کنید

خوشبختانه محققان روانشناسی می گویند که ما واقعا می توانیم خوشبختی و رضایت کلی خود از زندگی را افزایش دهیم و این خوشبختی نیازی به برنده شدن در قرعه کشی یا تغییرات گسترده ندارد. آنچه که لازم است، تغییر درونی دیدگاه و نگرش ما می باشد. این واقعا خبر خوبی است، زیرا هرکسی می تواند آن ها را انجام دهد.

باورهای نادرست و واقعیات درباره خوشبختی

برای افرادی که به آن ها علاقه دارید وقت کافی بگذارید: منظور این نیست که فقط در کنار دوستان و خانواده باشید. اینکه در کنار یکدیگر باشید اما وقتتان را با دیدن تلویزیون بگذرانید، باعث نزدیک تر شدن شما نخواهد شد. افرادی که روابط شادی دارند بسیار صحبت می کنند. آن ها درباره آنچه که در زندگیشان می گذرد و احساساتشان صحبت می کنند. از چنین افرادی الگو بگیرید و وقت بگذارید تا با آن ها صحبت کنید و از همراهی یکدیگر لذت ببرید.

باور نادرست: پول شما را خوشحال می کند.

ما نمی توانیم ماهیتمان را تغییر دهیم اما می توانیم مغز خود را تربیت کنیم تا مثبت تر باشد. این به این معنی نیست که لبخند بزنید و با لحنی شاد صحبت کنید و نسبت به اتفاق های اطرافتان بی اهمیت باشید. لازم نیست واقعیت ها را نادیده بگیرید یا وانمود کنید که رخدادهای اطرافتان همگی بسیار خارق العاده ای هستند، در حالی که اینگونه نیستند. اما همانطور که پرداختن به چیزهای منفی باعث ناراحتی می شود (و در افسردگی و اضطراب نقش زیادی دارد)، توجه کردن به موارد مثبت زندگی و قدر آن ها را دانستن، می تواند نقش قدرتمندی در ایجاد احساس خوشحالی ایفا کند.

چگونه قدرشناس تر شویم؟

باور نادرست: شادی با افزایش سن کاهش می یابد.

شاید عجیب به نظر برسد، اما طبق تحقیقات مشخص شده است که چنین چیزهایی نمی توانند باعث ایجاد احساس خوشبختی در طولانی مدت شوند. بردن یک جایزه، ترفیع گرفتن در شغل، شروع یک رابطه جدید و هیجان انگیز، خریدن یک ماشین جدید، کاهش وزن و موارد این‌چنینی می توانند در ابتدا احساس خوبی به ما بدهند، اما این احساس دوام زیادی ندارد. انسان ها خیلی زود با شرایط جدید سازگار می شوند. در واقع این خصوصیت انسان با تکامل به دست آمده است و برای زنده ماندن و رشد، ضروری است. اما در کنار این تاثیرات مثبت، باعث می شوند موارد شادی بخشی که در ابتدا باعث خوشحالی ما می شود، به سرعت عادی شوند.

مغز ما رخدادهای ناگوار و منفی را مرور می کند تا بتواند ایمنی بدن را تامین نماید. در واقع به خاطر سپردن این موارد، مکانیزمی برای بقای انسان است که به اجداد غارنشین ما در جهانی که تهدیدهای جسمی زیادی وجود دارد، کمک می کرد تا ایمن بمانند. اما در دنیای نسبتاً ایمن امروز، این استعداد بیولوژیکی برای تمرکز بر روی موارد منفی باعث افزایش استرس و ناراحتی می شود.

نکات مثبت موجود در رویدادهای منفی گذشته را پیدا کنید: حتی دردناک ترین شرایط می توانند درس های مثبتی به ما بدهند. رویدادهای منفی گذشته را با توجه به آنچه که به وسیله آن ها آموخته اید یا اینکه چگونه باعث شده اند تا قوی تر، عاقل تر یا دلسوزتر شوید، ارزیابی کنید.

نکته دوم: روابط خود را پرورش دهید و لذت ببرید

از موفقیت دیگران لذت ببرید: یکی از مواردی که باعث تمایز روابط سالم و فعال با بقیه روابط می شود، نحوه واکنش افراد به خوشحالی و موفقیت یکدیگر است. از خودتان بپرسید که آیا وقتی یک دوست یا عضو خانواده تان چیز خوبی را تجربه می کنند، اشتیاق و علاقه واقعی نشان می دهید؟ یا اینکه دستاورد آن ها را نادیده می گیرید، انتقاد می کنید، حسادت می کنید یا احساس تهدید می کنید؟ اگر دوست دارید روابط مثبت تری داشته باشید، وقتی شخص مقابل هیجان زده است به آن توجه کنید، از او سوال کنید، درباره تجربه اش صحبت کنید و هیجان خود را نسبت به موفقیت او ابراز کنید. به یاد داشته باشید که شادی مسری است، بنابراین با به اشتراک گذاشتن این تجربه، لذت آن ها به شما منتقل خواهد شد.

نکته سوم: در لحظه زندگی کنید و لذت های زندگی را بچشید

یک دفترچه یادداشت قدردانی داشته باشید: ممکن است کار بیهوده ای به نظر برسد، اما نوشتن اتفاقت خوبی که در طول روز برای شما اتفاق افتاده واقعا کارساز است. تحقیقات نشان می دهد که داشتن دفترچه یادداشت «قدردانی» یک تکنیک قدرتمند است که بلافاصله باعث می شود احساس شادی، ارتباط بیشتر با دیگران و قدردانی واقعی داشته باشید.

صمیمانه از دیگران تشکر کنید: وقتی کسی کار مثبتی در حق شما انجام می دهد تا روز شما را راحت تر کند، سریع تشکر و قدردانی خود را به زبان بیاورید. انجام این کار نه تنها احساس خوبی در فرد ایجاد می کند، بلکه باعث شادی و نشاط هر دو طرف می شود. در واقع تشکر کردن همانند دادن یک پاداش فوری است که باعث ایجاد تغییر مثبت در روز دیگری می شود. این کار باعث درک بهتر روابط شده و اهمیت دادن به کار دیگران را نشان می دهد.

تعدادی تمرین ساده وجود دارند که می توانید برای افزایش و پرورش قدرشناسی از آن ها بهره ببرید:

اینکه به خودتان بیاموزید که قدرشناس تر باشید، می تواند تغییر زیادی در احساس خوشحالی شما ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که قدردانی به شما کمک می کند احساسات مثبت بیشتری را تجربه کنید، افسردگی را کاهش دهید، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید، روابط خود را بهبود ببخشید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. نتایج یک مطالعه که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که هرچقدر قدرشناس تر باشید، حتی در مورد چگونگی خرج کردن پول های خود نیز باهوش تر عمل می کنید.

واقعیت: ژنتیک در خوشبختی نقش دارد. تحقیقات فعلی نشان می دهد که افراد با میزان خاصی از خوشحالی متولد می شوند. اما این فقط نیمی از سطح خوشبختی ما را تشکیل می دهد. ۱۰٪ دیگر به شرایط زندگی مربوط است و ۴۰٪ باقی می ماند که با توجه به اقدامات و انتخاب های شما تعیین می شود. این یعنی کنترل بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

نکته اول: به مغز خود آموزش دهید تا مثبت تر باشد

واقعیت: داشتن یک رابطه عاشقانه و سالم به خوشبختی شما کمک می کند، اما این بدان معنا نیست که اگر مجرد باشید نمی توانید خوشحال باشید. در واقع افراد مجردی که دوستان معمولی و اجتماعی خوبی دارند، از افرادی که در روابط عاشقانه اما پر تنش هستند، خوشحال ترند. همچنین توجه به این نکته مهم است که حتی یک ازدواج خوب یا یک رابطه عاشقانه منجر به تقویت شادی شدید و دائمی نمی شود. انتظار اینکه شریک زندگی شما برای همیشه بتواند باعث خوشحالی شما شود ممکن است در طولانی مدت به رابطه آسیب برساند. نه شریک زندگی، نه اعضای خانواده و نه هیچکس دیگری غیر از خودتان مسئول خوشحال کردنتان نیست.

انجام کارهای همزمان را کاهش دهید: لذت بردن از انجام کارها به توجه کامل شما نیاز دارد، که در صورت تلاش برای انجام چندین کار همزمان غیرممکن می شود. به عنوان مثال، اگر مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید و یک خوراکی خوشمزه هم می خورید، از هیچ‌یک از آن ها به اندازه کامل لذت نمی برید. سعی کنید در آن واحد بر روی یک کار تمرکز کنید تا واقعاً لذت آن را به حداکثر برسانید.

مراقبه نوعی تکنیک قدرتمند برای یادگیری زندگی در لحظه و لذت بردن از آن است. برای انجام این کار لازم نیست معنوی باشید یا شلوار یوگا بپوشید! مراقبه به زبان ساده، نوعی تمرین برای مغز است. وقتی به طور منظم این تمرین را انجام می دهید، باعث کاهش فعالیت برخی از نواحی مغز می شود که با افکار منفی، اضطراب و افسردگی مرتبط هستند. جالب تر اینکه فعالیت بخش هایی از مغز را که با شادی، رضایت و آرامش مرتبط هستند، افزایش می دهد. همچنین مناطقی از مغز را که مسئول مدیریت احساسات و کنترل تمرکز هستند، تقویت می کند.

به لذت های کوچک توجه کنید

تلاش آگاهانه ای برای ایجاد و حفظ روابط داشته باشید: در جامعه پرمشغله امروزی که به آسانی گرفتار مسئولیت های خود می شویم، نادیده گرفتن روابط به سرعت اتفاق می افتد. اما قطع ارتباط با دوستان یکی از رایج ترین حسرت های پایان زندگی است. اجازه ندهید برای شما اتفاق بیفتد. سعی کنید با افرادی که به زندگی شما روشنی می بخشند در ارتباط باشید. زمانی را برای تماس یا دیدن آن ها اختصاص دهید.

صادقانه از دیگران تعریف کنید: به چیزهایی که فکر می کنید در طرف مقابل قابل تحسین هستند فکر کنید و سپس آن ها را به او بگویید. انجام این ما نه تنها باعث شادی بیشتر طرف مقابل می شود، بلکه او را ترغیب می کند تا فرد بهتری باشد.

برای خودتان عادات روزانه داشته باشید: کارهای روزانه ای که از آن ها لذت می برید را به عادت تبدیل کنید. این عادات می توانند موارد بسیار ساده ای مانند نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح، قدم زدن کوتاه در آفتاب در زمان نهار یا بازی با حیوان خانگی هنگام بازگشت به خانه باشد. مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، اگر از آن لذت می برید، انجامش دهید.

واقعیت: زمانی که نگران پول در آوردن هستید، دچار استرس می شوید. اما شما برای اینکه شاد باشید، به مقدار کافی پول برای تأمین نیازهای اساسی خود نیاز دارید. نیازهایی مانند غذا، سرپناه و لباس. وقتی که شما به اندازه تامین این موارد پول داشته باشید، به دست آوردن پول بیشتر، تفاوتی در میزان خوشحالی شما ایجاد نمی کند. به عنوان مثال، بررسی روحیه افرادی که در قرعه کشی های بزرگ برنده شده اند نشان می دهد که پس از مدت زمان نسبتاً کوتاهی، میزان خوشحالی آن ها به حالت قبل از برنده شدن باز می گردد.

خواب با کیفیت شبانه به طور مستقیم بر شادی، نشاط و ثبات عاطفی شما در طول روز تأثیر می گذارد. وقتی کم می خوابید، بسیار مستعد استرس می شوید و بهره وری، فکر خلاقانه و تصمیم گیری عاقلانه شما دچار اختلال می شود. به گفته دانشمندان، هر فرد ​​حداقل بین ۷.۵ تا ۹ ساعت در شب باید بخوابد.

به دنبال افراد شاد باشید: تحقیقات نشان می دهد که خوشبختی مسری است. در واقع نزدیکان شما می توانند به معنای واقعی کلمه باعث ایجاد روحیه مثبت در شما شوند. همچنین اگر افرادی که یا آن ها در ارتباط هستید ناراحت و غمگین باشند، می توانند باعث ایجاد روحیه منفی در شما شوند. البته خوشبختانه میزان مسری بودن غم و اندوه کمتر از شادی است. بنابراین تلاش کنید تا اوقات خود را با افراد خوشحال سپری کنید.

باور نادرست: بعضی از مردم ذاتا از دیگران خوشحال ترند و برای تغییر آن نمی توانید کاری انجام دهید.

باورهای نادرست زیادی درباره آنچه که شما را خوشحال می کند وجود دارند. بنابراین، قبل از اینکه به سراغ نکاتی برای شادتر بودن برویم، بهتر است با این باورهای نادرست آشنا شده و در مرحله اول آن ها را کنار بگذاریم.