باورهای رایج ولی کاملا اشتباه درباره مو

 کوتاه کردن مو

اگر تعداد موهای ریخته بیش از  موی جدید باشند، به مرور کم پشتی مو آشکار می شود. علل مختلفی سبب ریزش بیشتر مو می شوند که از جمله آنها می توان به وراثت، تغذیه و سبک زندگی، داروهای مصرفی، نحوه نگهداری از مو و …. اشاره کرد.

در مورد موی سر و حفاظت از آن باورهای غلط بسیاری در بین مردم رایج است که در این مطلب به اصلاح چند مورد از این باورهای غلط می پردازیم:

۱. کوتاه کردن مو موجب افزایش سرعت رشد آن نمی شود 

مو در صورتی آسیب می بیند که بیش از اندازه کشیده شود که در اینصورت دردناک بوده و فرد متوجه می شود. بنابراین اگر موی خود را دم اسبی یا گوجه ای میکنید، خیلی موی خود را نکشید که آسیبی به ریشه آن نرسد.

۳. شوره‌ سر واگیردار نیست 

در این زمینه بخوانید؛

در هر شبانه روز بین ۲۰ تا ۱۰۰ تار مو بطور طبیعی می ریزد که در شرایط عادی به همین تعداد مو جدید روی سر ظاهر می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ تا جایی که گاهی ناخواسته ، سلامت موهای خود را فدای زیبایی آنها می کنیم. نمونۀ این فعالیت ها رنگ کردن موها ، سشوار زدن های طولانی و مکرر و … آنها است که می تواند باعث تخریب ساختار مو شود.

بهترین روش مراقبت از موهای بلند

بسیاری تصور می کنند که با کوتاه کردن مو، می توانند موجب افزایش سرعت رشد مو و پرپشت شدن آن شوند در صورتی که هیچ مورد اثبات شده ای در این زمینه وجود ندارد. 

۲. مدل دم اسبی یا گوجه ای موجب ریزش بیشتر مو نمی شود 

موی سر علاوه بر کارکرد کنونی آن در زیبایی ما، از جمجه و مغز در برابر ضربات و سرما محافظت می کند.

متاسفانه آرایشگاه ها برای تبلیغ کار خود باورهای زیادی را شایع کرده اند. بر خلاف ادعای آنها، کراتینه کردن مو، تنها موجب صافی مو می شود ولی تاثیری روی ریشه مو و تقویت آن ندارد.

شامپوها سبب افزایش سرعت رشد مو نمی شوند

کراتینه کردن باعث تقویت مو نمی شود.

۵. بلوندها موهای پرپشت تری دارند 

شوره‌ی سر به دلایل فیزیولوژیکی و مشکل روی پوست سر بوجود می آید و قابل سرایت نیست. اما ممکن است افرادی رشک (تخم شپش) را با شوره اشتباه بگیرند. شپش در اثر مجاورت و تماس سر منتقل می شود که می تواند موجب رشک روی سر فرد دیگر شود. در صورتی که دچار شوره سر شده اید با بهترین دکتر پوست و مو مشورت نمایید تا علت اصلی شوره مشخص شده و درمان لازم انجام شود.

۴. کراتینه کردن باعث تقویت مو نمی شود 

شامپوها در شستشوی درست مو و بخصوص پوست سر بسیار موثرند اما نمی توانند موجب افزایش سرعت رشد موها شوند. در صورتی که موهای کم پشتی دارید، جهت جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهای خود ، به پزشک پوست مراجعه کنید.

۷. اصلاح موی کودکان کمتر از یک سال باعث رشد بیشتر مو نمی شود.

روتین پیشنهادی متخصص پوست برای پوست کف سر

کراتینه کردن مو

بسیاری از خانم ها تصور می کنند که بستن مو بصورت دم اسبی یا گوجه ای سبب ریزش بیشتر مو می شود. این تصور غلط است.

باورهای غلط در مورد مو که می تواند منجر به آسیب شود

زیبایی و شادابی موهای سر با ۷ تمرین مخصوص!!


ساختار موی سر عمدتا ماده ای شاخی است که از نوعی پروتئین فیبری به نام کراتین (Keratin) تشکیل شده است.


موی سر به طور متوسط یک سوم میلیمتر در روز رشد می کند.

افراد بلوند دارای میانگین تعداد موی بیشتری در هر سانتیمتر مربع از پوست سر هستند ولی این موها، نازکتر از موهای افراد مو مشکی است و به همین دلیل کم پشت تر از موهای مشکی بنظر می رسند. مو قرمز ها دارای ضخیم ترین مو هستند.

۶. شامپوها سبب افزایش سرعت رشد مو نمی شوند 

موهای نوزادان عمدتا شبیه کرک است و رنگدانه ندارد و با گذشت زمان موهای ضخیم تر و دارای رنگدانه جایگزین آنها می شود. این فرآیند ربطی به کوتاه کردن مو ندارد و به مرور اتفاق می افتد و نیازی به کوتاه کردن مو برای رشد بیشتر و ضخیم شدن ندارد.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-84/662740-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D9%88%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88