بایدها و نبایدهای قرارهای عاشقانه

ارتباط چشمی گویای میزان صداقت فرد است. وقتی حین حرف‌زدن به دوردست‌ها نگاه می‌کنید، کلامتان غیرواقعی به نظر می‌رسد. لازم نیست از ابتدا تا لحظه خداحافظی به چشمان طرف مقابل خیره شوید. فقط کافی است نشان دهید حواستان جمع است و جای دیگری سیر نمی‌کنید.

چند نباید مهم درباره قرار گذاشتن

باورهای اشتباه

تعیین انتظارات قبل از قرار گذاشتن

۲. تفریح و خنده

عشق

باورهای اشتباه درباره قرار و رابطه عاشقانه

عشق مهربانی زناشویی

۶. پذیرفتن جواب منفی

بسیاری از ما در خانواده‌هایی بزرگ شده‌ایم که الگوی خوبی برای رابطه سالم نبوده‌اند و یاد نگرفته‌ایم چطور ارتباط پایدار ایجاد کنیم و آن را ادامه دهیم. مشکلات حل‌نشده دوران کودکی و طرح‌واره‌های مخرب افراد اشتباه را سر راه ما قرار می‌دهند تا بارها و بارها درگیر روابط اشتباه شویم. هنوز نمی‌دانیم کجا با آدم‌های مناسب آشنا شویم و وقتی هم فرد مناسبی را می‌بینیم، اعتمادبه‌نفس نزدیک‌شدن به او را نداریم.

۶. اظهار ناامیدی و ناتوانی

یکی از بایدهای مهم قرار گذاشتن، برقراری ارتباط عمیق و واقعی است. احساس ناامنی، شرم و انزواطلبی را در خانه بگذارید و با اعصاب آرام و خودآگاهی کامل راهی قرار ملاقات شوید. برای آنکه نگرانی‌ها در ذهنتان کم‌رنگ‌تر شوند، تمرکز خود را روی اتفاقات بیرونی بگذارید، نه افکار درونی‌تان. توجه و ابراز اشتیاق زمینه ارتباط واقعی را فراهم می‌کنند.

۵. توجه به زنگ‌خطرها

خنداندن طرف مقابل یکی از بایدهای این فهرست است، اما نه به هر قیمتی. گاهی یکی از طرفین برای آنکه تأثیر بیشتری بگذارد، از هیچ تلاشی برای خنداندن طرف مقابل دریغ نمی‌کنند که عاقلانه نیست. تکه‌کلام‌ها را بگذارید برای نوجوانان و غرق «خوش‌مزه‌بازی» نشوید. همین که شخصیت‌تان لبخند به لب بنشاند هم کافی است.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-30/670715-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%87

در قرار اول چیزهای زیادی درباره طرف مقابل دست‌گیرتان می‌شود. چه به مذاقتان خوش آمدند و چه نه، خود را مشتاق نشان دهید. این اشتیاق کاملا در زبان بدن و رفتارتان مشاهده می‌شود. منتظر نباشید حرفش را تمام کند که شما سخنرانی‌تان را شروع کنید. هرازگاهی سرتان را به‌نشانه تأیید تکان دهید و جملاتش را تکرار کنید. این‌طوری می‌فهمد شما سراپا گوش هستید.

صحبت درباره قرارهای ناموفق قبلی چیزهای زیادی راجع به شما به طرف مقابل می‌فهماند، اما قرار اول موقعیت مناسبی برای حرف‌زدن درباره‌اش نیست. دیت اول فقط و فقط مربوط به شما دو نفر است. اگر پای شخص دیگری را به آن باز کنید، این‌طور به نظر می‌رسد که هنوز فکرتان درگیر گذشته است یا معیارهای سخت‌گیرانه دارید.

هر آدمی ترجیحات خاص خودش را دارد. این ترجیحات را شناسایی کنید و حواستان به آنها باشد. یکی خوشحال می‌شود که شما پول غذا را بپردازید و دیگری آن را توهین تلقی می‌کند. یکی دوست دارد بعد از قرار تا خانه همراهی‌اش کنید و دیگری این را نقض حریم خصوصی می‌داند.

۴. برقراری ارتباط واقعی و عمیق

همه ترجیح می‌دهیم بیشتر بگوییم تا بشنویم. اما در ابتدای راه هرچه کمتر بگویید و بیشتر گوش کنید، جذاب‌تر به نظر می‌رسید. وقتی با ذوق از علایق و لذت‌هایش برایتان می‌گوید، به‌جای آنکه یک چشمتان به ساعت باشد و چشم دیگر محیط اطراف را بپاید، با لبخند نشان دهید که سروپا گوش هستید.

۹. رسیدگی به رابطه نوپا

۱. نشان‌دادن اشتیاق

۴. صحبت‌کردن راجع به قرارهای ناموفق قبلی

خوشبختانه می‌توان بر این موانع غلبه کرد. حتی اگر بارها و بارها اشتباه کرده‌اید و خاطره خوبی از قرار گذاشتن ندارید، نکات این مقاله کمک می‌کنند در مسیر رسیدن به ارتباط عاشقانه سالم و پایدار قرار بگیرید.


۵. اعتماد‌به‌نفس افراطی

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ دوران مجردی جذاب است؛ آزادانه پی سرگرمی دلخواه خود می‌روید، همیشه مشغول تفریح هستید و از آرامش تنهایی خود لذت می‌برید. بااین‌حال، در تمام این لحظات جای خالی چیزی را به‌وضوح احساس می‌کنید. انسان فقط با حضور عشق به آرامش می‌رسد و این انکارشدنی نیست. البته مشکل این است که یافتن شریک عاطفی کار چندان راحتی نیست.

۳. چک‌کردن تلفن همراه

۱. وانمودکردن

انگلیسی‌ها مثل جالبی دارند: «Nobody’s Perfect» که یعنی هیچ‌کس کامل نیست. مرد، زن، کودک، پیر و جوان همه پر از نقصیم. تاکنون هیچ رابطه‌ای به‌امید کمال مطلق شکل نگرفته است و نخواهد گرفت. پس لطفا نگران اینکه «اگر از عادت‌های احمقانه‌ام خوشش نیامد چه؟» نباشید. نقص‌هایتان شما را کامل می‌کنند.

۷. فکرکردن به آینده رابطه

اعتمادبه‌نفس از جذاب‌ترین ویژگی‌های شخصیتی است، البته تا وقتی که افراطی و آزاردهنده نباشد. اگر تحسینتان می‌کند، از صداقت‌تان تعریف می‌کند یا مثلا می‌گوید از فیلمی که معرفی کردید لذت برده است، نگذارید پای اینکه شیفته و شیدای شما شده است. این‌همه اعتماد‌به‌نفس کاذب در قرار گذاشتن فقط به خودتان آسیب می‌زند!

به غرایز خود اعتماد کنید. اگر می‌بینید طرف مقابل میلی به تعهد ندارد، قادر به برقراری ارتباط غیرکلامی نیست، حسادت در رفتارش موج می‌زند، رفتار کنترل‌گر دارد یا علاقه‌ای به برقراری هیچ‌گونه ارتباط غیرفیزیکی ندارد، بدانید این رابطه پرمعنی و رضایت‌بخش نخواهد بود.

قبل از شروع فرایند قرار گذاشتن و آشنایی، بیایید چند باور اشتباه درباره برقراری ارتباط عاشقانه را بشناسیم.

۸. شوخی‌های بی‌مزه

پیداکردن فرد مناسب، شروع این سفر دورودراز است و نه مقصد! اصلا هدف از قرار گذاشتن آغاز رابطه‌ای متعهدانه و عاشقانه است. فراموش نکنید هیچ رابطه‌ای بدون توجه دوام نمی‌آورد. هرچه بیشتر روی یکدیگر سرمایه‌گذاری کنید، ارتباط آشکار برقرار کنید، اختلافات را حل کنید و آماده تغییر باشید، فضای بهتری برای رشد ارتباط فراهم می‌شود.

۱۰. تعریف‌کردن از طرف مقابل

۲. تلاش برای بهترین‌بودن

انسان ناامید و ناتوان برای هیچ‌کس جذاب نیست. کسی که مدام از ناامیدی‌هایش بگوید، از دست‌وپاچلفتی‌بودنش حرف بزند، خود را بی‌عرضه و ناتوان نشان دهد، در واقع تلاش می‌کند با برانگیختن حس ترحم، توجه فرد مقابل را جلب کند و ‌چیزی جز ترحم هم عایدش نمی‌شود.

خوشبختانه فرهنگ خاموشی تلفن همراه در قرارهای مهم هرروز بیشتر جا می‌افتد. اگر تلفنتان زنگ می‌خورد و تماس مهمی است، ابتدا عذرخواهی کنید و بعد مؤدبانه توضیح دهید که تماس مهم است و باید پاسخ دهید. خیلی هم زود مکالمه را تمام کنید و برگردید.

تعریف‌شنیدن یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات قرار اول است.‌ البته شیرینی این جملات منوط به سادگی و واقعی‌بودن آنهاست. در تمجید از طرف مقابل زیاده‌روی نکنید. کم، اما گزیده بگویید تا حرفتان بر جان او بنشیند.

۱۱. برقراری ارتباط چشمی

خواسته‌ها و نیازهایتان را بشناسید. مواردی مانند شاغل‌بودن، بلوغ فکری، ویژگی‌های ظاهری، بهره هوشی، هوش هیجانی و شوخ‌طبعی انتظارات مناسبی برای شروع آشنایی هستند.

عشق

فراموش‌کردن کسی که با او خندیده‌ایم و خوش گذرانده‌ایم سخت است. باهوش باشید و از این موضوع به‌نفع خود استفاده کنید. در قرار اول او را بخندانید و خاطرات خوب بسازید تا یادآوری خاطره قرارتان لبخند به لبش بیاورد. این‌طوری خیالتان راحت می‌شود که در اولین قرار تأثیر مناسبی بر او گذاشته‌اید.

۳. شناخت ترجیحات طرف مقابل

اعتماد متقابل سنگ بنای روابط نزدیک است و به‌مرور زمان شکل می‌گیرد. آسیب‌هایی که در گذشته دیده‌ایم، خیانت‌ها، سوءاستفاده‌ها و سایر تجارب ناراحت‌کننده اعتماد به دیگران را برای هر آدمی دشوار می‌کنند. اگر نشانه‌های بی‌اعتمادی را در وجود خود یا طرف مقابل می‌بینید، قبل از شروع ارتباط پایدار، این مشکل را حل کنید.

۸. تمرین گوش‌کردن

خیلی‌ها با انتظارات عجیب و غیرواقعی قرار گذاشتن را شروع می‌کنند. بایدها و نبایدهایی در ذهن دارند که رفتار و ظاهر طرف مقابل را بر اساس آنها می‌سنجند. بیشتر این انتظارات از محیطی ناشی می‌شوند که فرد در آن بزرگ شده و تجربیاتی که تاکنون داشته است. تصویری که رسانه از «شخصیت ایدئال» در ذهن فرد می‌سازد هم بی‌تأثیر نیست. بااین‌حال، سنجش آدم‌ها با انتظارات غیرواقعی چیزی جز ناامیدی به‌ دنبال ندارد، چراکه پس از مدتی احساس می‌کنید هیچ‌کس مناسب نیست و هرگز فرد ایدئال خود را پیدا نمی‌کنید.

همیشه قرار نیست بله بشنوید! اعتماد‌به‌نفس درخواست‌کردن را داشته‌اید، آمادگی نه‌شنیدن را هم داشته باشید. ردشدن در مرحله آشنایی اجتناب‌ناپذیر است. به‌جای آنکه به‌ خودتان بگیرید و دنبال اشتباهات نکرده بگردید، بپذیرید که سلیقه‌ها متفاوت‌اند. شاید شما بورید و او سبزه می‌پسندد!

۷. آمادگی برای اعتمادکردن

«یعنی بعد از این قرار اول چه می‌شود؟»، «چقدر احتمال دارد از من خوشش بیاید؟»، «اگر قرار اول و آخرمان باشد چه؟»؛ همه این افکار را بریزید دور و از لحظه لذت ببرید، از غذایی که می‌خورید، فعالیتی که انجام می‌دهید و گفت‌و‌گویتان با طرف مقابل. شما فقط تمرکزتان را روی ایجاد ارتباط و شادبودن بگذارید. بقیه چیزها به‌مرور زمان روبه‌راه می‌شوند.

همیشه خودتان باشید. اگر ماشین ندارید، قرض نکنید. اگر اهل کتاب نیستید، خود را طرف‌دار پروپاقرص مطالعه نشان ندهید. وانمودکردن برای رابطه تاریخ انقضا تعریف می‌کند. چون حتی اگر طرف مقابل را تحت‌تأثیر قرار دهید و نظرش را جلب کنید، او مجذوب شخصیتی می‌شود که شما خلق کرده‌اید نه خود واقعی‌تان.