با استفاده از کریپتو چگونه خود را در مقابل تورم ایمن کنیم؟

در مقایسه با ارزهای فیات، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین (BTC) بازده فوق العاده‌ای را برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در دوره‌های اولیه ایجاد کرده‌اند. در حالی که شاخص USD از آگوست 2019 حدود 8٪ افزایش یافته است، BTC در همان دوره با قیمت‌های فعلی حدود 240٪ بازده داشته است. این در حالی است که بیت‌کوین تقریباً 60 درصد نسبت به اوج خود در نوامبر 2021 اصلاح کرده است که بیشتر به پتانسیل تولید ثروت بلند مدت آن اشاره دارد. بنابراین می‌توان گفت که بیت‌کوین می‌تواند از مردم در برابر اثرات منفی تورم محافظت کند.

مزایای استیبل کوین در مقایسه با ارزهای فیات یا کالاها

علی‌رغم این تلاش‌ها، اقتصادهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده و بریتانیا همچنان تورم را در بالاترین سطح چند ساله گزارش می‌کنند که بر پس‌انداز خانوار فشار بیشتری وارد می‌کند و بر هزینه‌های مصرف‌کننده تأثیر منفی می‌گذارد. این فشارهای تورمی جدا از تهدید یک رکود در حال وقوع، تأثیر منفی بر ارزش پول فیات در دست مصرف‌کنندگان می‌گذارد و نیاز به ابزارها یا دارایی‌های مالی را نشان می‌دهد که می‌توانند به عنوان محافظ در برابر تورم عمل کنند.

تاثیر تورم فعلی بر اقتصاد جهانی

از سوی دیگر، استیبل کوین‌ها همراه با سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانند در یک کیف پول دیجیتالی یا سخت ‌افزاری درست مانند ارزهای فیات در یک بانک سنتی نگهداری شوند و در عین حال به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا از ثروت خود در برابر فرسایش در یک محیط فوق‌تورمی محافظت کنند. به عبارت دیگر، استیبل کوین‌ها در مقایسه با ارزهایی مانند لیر ترکیه از تورم در امان هستند، به‌ ویژه زمانی که با دلار آمریکا مرتبط هستند. با توجه به آنچه گفته شد، چند استیبل کوین وجود دارد که به دلیل معامله در پایین‌ترین حد خود مشهور بوده‌اند، و سرمایه‌گذاران بهتر است هنگام معامله یا سرمایه‌گذاری روی آنها، رویکرد محتاطانه‌ای داشته باشند.

این امر به ویژه برای مردم بومی کشورهایی مانند؛ ایران، ترکیه، آرژانتین، اتیوپی، زیمبابوه یا لبنان که ابرتورم ارزهای فیات آنها را وسیله مبادله‌ای پرخطر تلقی می‌کند، بسیار مهم است. ابرتورم به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک افزایش سریع و غیرقابل کنترل قیمت کالاها و خدمات مهم در یک اقتصاد وجود دارد، به طور معمول برای توصیف نرخ تورم ماهانه بیش از 50٪ استفاده می‌شود. از آنجایی که تورم فوق العاده به کاهش ارزش ارزهای خود ادامه می‌دهد، مردم در چنین کشورهایی می‌توانند به منظور محافظت از سرمایه خود در برابر فرسایش سریع ثروت، به استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر (USDT)، یو اس دی کوین  (USDC) یا بایننس USD (BUSD) روی بیاورند.

از طرفی دیگر، برای سرمایه گذاران باهوشی که سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، هند و چین تخصیص می‌دهند، کاهش ارزش ارزهای ثابت این کشورها در برابر دلار آمریکا تنها به کاهش بازده سرمایه گذاری‌های انجام شده آن‌ها در این بازارها کمک کرده است. اما از کاربرد بازار رمزارزها در این مسیر چه خبر؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

تورم برای ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

با استفاده از کریپتو چگونه خود را در مقابل تورم ایمن کنیم؟4

روند مشابهی را می‌توان در میان سایر ارزهای رمزپایه محبوب مانند اتریوم (ETH)، بایننس کوین  (BNB)و ریپل (XRP) مشاهده کرد که به این موضوع اشاره می‌کند که ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری خوبی در دوره‌های با تورم بالا با پتانسیل ایجاد پس انداز بازنشستگی با تورم هستند. بدیهی است که توجه به این نکته حائز اهمیت است که ارزهای دیجیتال در مقایسه با ارزهای فیات نوسان بسیار بالاتری دارند و به جای ارزهای خالص به عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شوند.

با استفاده از کریپتو چگونه خود را در مقابل تورم ایمن کنیم؟5

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ درست زمانی که اقتصاد جهانی تا حد زیادی از اثرات فلج کننده همه گیر کووید-19 بهبود یافت، تنش‌های ژئوپلیتیکی و فشارهای زنجیره تامین ناشی از آن بار دیگر بازارهای مالی در سراسر جهان را متلاطم کرد. علاوه بر این، تورم یک بار دیگر سر زشت خود را بالا برده و بانک‌های مرکزی در تمام اقتصادهای بزرگ جهان را مجبور به افزایش نرخ بهره به منظور تلاش برای کاهش قیمت‌های بی‌سابقه کالاهای اساسی مانند غذا و سوخت کرده است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-206/664755-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%BE%D8%AA%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

علاوه بر این، از آنجایی که کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده به 2.25 درصد در ژوئیه 2022 رای داد، دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای فیات از جمله یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که این امر به کاهش قیمت کالاهایی مانند نفت خام کمک کرده است، اما تأثیر منفی بر ارزش سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شهروندان آمریکایی و شرکت‌های بزرگ در این اقتصادها دارد.

تورم همراه با تأثیر آن بر قدرت خرید ارز فیات یک کشور، تأثیر مخربی بر بازده واقعی تولید شده توسط ابزارهای مالی دارد، به ویژه اگر نرخ تورم از نرخ بازگشت سرمایه بیشتر شود. به عنوان مثال، شاخص S&P 500 را در نظر بگیرید که شامل 500 شرکت سهامی عام در ایالات متحده است و به عنوان شاخص معیار برای بازارهای سهام این کشور عمل می‌کند. عملکرد این شاخص با تولید متوسط ​​بازده سالانه 11.82% از زمان پیدایش آن در سال 1928، می‎تواند در ابتدا بسیار دیدنی به نظر برسد. با این حال، با صعود شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به بالاترین سطح 40 ساله 9.1٪ در ژوئن 2022، بازده حاصل از سرمایه گذاری‌های انجام شده در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک که شاخص S&P 500 را دنبال می‌کنند، به طور قابل توجهی پایین تر خواهد بود. در واقع، این شاخص میانگین سالانه تاریخی تعدیل شده با لحاظ کردن تورم را تنها 5/8 درصد بازدهی ارائه کرده است، آن هم زمانی که میانگین CPI بسیار کمتر از اعداد گزارش شده در حال حاضر بوده است.

در میان بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال، تعداد فزاینده‌ای از توکن‌های رمزنگاری راه‌اندازی می‌شوند که به طور خاص برای ارائه جایگزین بهتری برای ارزهای فیات ایجاد می‌شوند. این ارزهای رمزپایه که به عنوان استیبل کوین شناخته می‌شوند، به دارایی‌های سنتی دیگر مانند دلار و طلا متصل می‌شوند و قیمت‌های آن‌ها با حفظ ذخایری معادل ارزش تعداد توکن‌های موجود، ثابت می‌ماند. در حالی که برخی از استیبل کوین‌ها نیز توسط الگوریتم‌ها پشتیبانی می‌شوند یا به یک ارز دیجیتال بومی مشابه پروتکل بلاکچین متصل هستند، هدف همه آنها فراهم کردن وسیله مبادله برای سرمایه‌گذاران کریپتو است که می‌تواند آزادانه در سراسر مرزهای جغرافیایی معامله شود.

جنبه دیگری که به نفع ارزهای دیجیتال مانند BTC است، عرضه محدود تعداد کوین‌های آنها است. با توجه به اینکه تیم توسعه‌دهنده اصلی حداکثر عرضه بیت‌کوین را 21 میلیون واحد بیت‌کوین تعیین کرده است، این امر مشمول شیوه‌ای که ظاهراً اختیاری در چاپ ارزهای فیات مانند دلار است، نیست. این بدان معناست که تحت هیچ شرایطی تعداد BTC های موجود از حد تعیین شده تجاوز نخواهد کرد، بنابراین پتانسیل افزایش قیمت بلندمدت آن را به خوبی نشان می‌دهد. حتی برای ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم که حداکثر محدودیت عرضه را ندارند، مکانیسم استخراج توکن‌های جدید بر اساس کد و کار محاسباتی انجام شده است. هیچ نهادی نمی‌تواند توکن‌های ETH را بدون ایجاد یک بلاک جدید در بلاکچین اتریوم ایجاد کند و مکانیسم پاداش بلاک به عوامل مجموعه‌ای مانند پیچیدگی محاسبات انجام شده توسط ماینرها بستگی دارد. این را با روش خود سرانه‌ای که فدرال رزرو ایالات متحده یا هر  بانک مرکزی دیگر در جهان پول چاپ می‎کند مقایسه کنید و بدیهی است که ارزهای دیجیتال به روشی بسیار شفاف تر و دموکراتیک تر عمل می‌کنند.

آیا استیبل کوین‌ها محافظی در برابر تورم هستند؟

با وجود اینکه در صنعت رمزارزها، مواردی وجود داشته است که ارزهای دیجیتال به دلیل نگرانی‌های امنیتی، کلاهبرداری یا ترکیبی از هر دو، به‌ شدت با شکست مواجه شده‌اند، اما ارزهای دیجیتال بسیاری وجود دارند که امتحان خود را پس داده‌اند و همچنان انبوهی از سرمایه‌گذاران را به خود جذب می‌کنند. به غیر از بیت‌کوین و اتریوم، آلتکوین‌هایی مانند؛ بایننس کوین، آوالانچ (AVAX)، پالیگان (MATIC)، کاردانو، پولکادات و … می‌توانند یک محافظ بلند مدت در برابر تورم باشند. سرمایه‌گذاران می‌توانند مقداری سرمایه را به این ارزهای دیجیتال اختصاص دهند تا در دراز مدت به سودهای بالقوه برسند و همچنین از راه‌حل‌هایی مانند استفاده از استخرهای نقدینگی و استیک کردن آن‍ها برای کسب درآمد اضافی از این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنند. با توجه به داده‌های تاریخی، سرمایه‌گذاری محتاطانه در ارزهای دیجیتالی که در حال حاضر نزدیک به سطوح حمایتی مهم معامله می‌شوند و صرفاً نگه‌داشتن آن‌ها در برابر تورم، می‌تواند یک استراتژی سودآور باشد.

در مقایسه با ارزهای فیات یا کالاهایی مانند طلا، استیبل‌کوین‌ها به طور بالقوه مناسب تر هستند، زیرا:

  • استیبل‌کوین‌ها نسبت به استفاده از ارزهای فیات، روند انجام معاملات شما را در صرافی‌ها سریعتر و کم هزینه‌تر می‌کنند.
  • زمانی که تورم رو به رشد است و قیمت‌ها پشت سر هم افزایش می‌یابند، استیبل کوین‌ها در مقابل تورم محفوظ هستند، زیرا دارایی‌های پشتوانه آن‌ها نیز افزایش می‌یابند و همزمان با قیمت بالا می‌روند.
  • مزیت دارایی‌های دیجیتالی را دارند. در هر زمانی و در هر جای دنیا که به اینترنت و یک موبایل یا سیستمی مشابه دسترسی داشته باشید، می‌توانید استیبل کوین‌های خود را نگهداری، خرید و فروش و معامله کنید.

با نگه داشتن پس اندازهای خود در قالب استیبل‌کوین، آنها می‌توانند سرمایه خود را در طول تورم با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده حفظ کنند و همچنین از ارزش گذاری در میخ اصلی بهره ببرند تا حتی ارزش پس انداز خود را افزایش دهند. از آنجایی که این امر حتی در یک دولت با تورم و نرخ بهره بالا نیز مقدس است، ابرتورم تأثیر کمتری بر ارزهای رمزپایه مانند استیبل کوین‌ها دارد. بنابراین، برای سرمایه گذاران در اقتصادهایی که دچار تورم بالا هستند، ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان یک سرمایه گذاری بهینه نیز عمل کنند.

آیا این ایده خوبی است که پول خود را در کریپتو در زمان تورم قرار دهید؟

مزایای استیبل کوین در مقایسه با ارزهای فیات یا کالاها

با استفاده از کریپتو چگونه خود را در مقابل تورم ایمن کنیم؟3

با استفاده از کریپتو چگونه خود را در مقابل تورم ایمن کنیم؟2

با استفاده از کریپتو چگونه خود را در مقابل تورم ایمن کنیم؟1