با افراد فضول چطور رفتار کنم؟

برخورد با یک فرد فضول کار سخت و پیچیده ای نیست. مواردی وجود دارند که باید آنها را هنگام روبرو شدن با افراد فضول و یا وقتی از شما سوالات شخصی و ناخوشایند پرسیده می شود انجام بدهید.

۱- جواب دروغ ندهید

مثلا اگر از شما بپرسند: “کی بچه دار می شوید؟” می توانید جواب بدهید: “شاید در آینده” یا بگویید: “ما قصد بچه دار شدن نداریم”.

۴- حقیقت فیلتر نشده را به طرف مقابلتان بگویید

یکی از راه های خوب برای جلوگیری از فضولی دیگران و سرک کشیدنشان در زندگی شخصی مان دور شدن از بحث، تغییر مسیر مکالمه و به طور کلی عوض کردن بحث است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که بگویید: “دوست ندارم در این مورد صحبت کنم؛ راستی حال بچه هات چطوره؟”

برخی اوقات جواب ندادن و نگفتن حقیقت بهترین کار است اما بعضی مواقع هم با گفتن حقیقت طرف مقابل را متوجه می کنید حتما دلیلی وجود دارد که شما نمی خواهید درباره این مساله حرف بزنید و نباید بیشتر از این سوال کنند. در هر صورت هر طور که راحت هستید رفتار کنید. شما چیزی به کسی بدهکار نیستید و اصلا لازم نیست خودتان را مجبور به گفتن حقیقت کنید.

گفتگوی مناسب با دیگران، بسته به میزان شناخت شما از یک فرد سطوح مختلفی دارد. باید شرایط و میزان صمیمیت خودتان با فرد مقابل را در نظر بگیرید و ضمنا یادتان باشد که سوالی که می پرسید ممکن است از خودتان هم پرسیده شود.

اگر طرف مقابلتان فرد منطقی و با درکی باشد متوجه منظور شما می شود و از خواسته تان پیروی می کند؛ اما اگر این کار را نکرد و دوباره روی سوالش اصرار داشت، باید سخت گیرانه تر عمل کنید و مجددا قاطعانه بگویید که دوست ندارید درباره این موضوع صحبت کنید.

۶- حواستان به سوالات خودتان هم باشد

ممکن است به نظرتان برسد برای اینکه شخص فضول را از سرتان باز کنید بهترین راه این است که به او جواب دروغ بدهید؛ اما این کار را نکنید. چون برایتان دردسر می شود.

اکثر مواقع جمله “صحبت کردن در این مورد برایم راحت نیست” به خوبی جواب می دهد. اما اگر می خواهید جوابی بدهید که طرف مقابل دیگر در مورد آن مساله فضولی نکند می توانید به جملات دیگری هم فکر کنید.

فضول برخورد با آدم کنجکاو

۵- بحث را عوض کنید

به این فکر کنید که از دیگران چه سوالاتی می پرسید؟ این سوالات فضولی محسوب می شوند؟ اگر از دیگران سوالات شخصی می پرسید ممکن است آنها هم با پرسیدن سوالات خصوصی به این رفتار شما پاسخ بدهند.

تنها چیزی که موقع روبرو شدن با یک سوال ناراحت کننده و ناخوشایند باید بگویید این است:” واقعا از صحبت کردن درباره این مساله احساس راحتی نمی کنم. میشه در مورد چیز دیگه ای حرف بزنیم؟”

افراد منطقی و خوش فکر حتما به این خواسته شما احترام می گذارند. آنها درک می کنند که در زندگی هر کسی مواردی وجود دارند که دلش نمی خواهد درباره شان صحبت کند و صد البته که در زندگی خود آنها هم چنین چیزهایی وجود دارد؛ پس به درخواست شما احترام می گذارند. اگر احساس می کنید طرف مقابلتان پایش را از مرزهای شما فراتر گذاشته حتما آن را گوشزد کنید.

۳- از قبل جواب های آماده ای داشته باشید

فرض کنید تازه با یک نفر آشنا شده اید و در حال شناخت همدیگر هستید. او از شما سوالی می پرسید که با آن راحت نیستید و چون دلتان نمی خواهد جواب بدهید دروغ می گویید. به این ترتیب در رابطه تان یک دروغ ایجاد می شود. حالا اگر با هم صمیمی تر شدید چه؟ به این فکر کنید که ممکن است الان برای جواب دادن به این سوال راحت نباشید ولی شاید بعدها که با هم صمیمی تر شدید این کار برایتان آسان باشد، پس دروغ نگویید.

یکی دیگر از روش های برخورد با افراد فضول گفتن حقیقت به آنهاست. گاهی اوقات وقتی حقیقت را به همان شکلی که هست به زبان می آورید، فرد مقابل از سوال کردن بیش از حد خودداری می کند؛ مثلا اگر از شما پرسیده شد “چرا بچه دار نمی شوید؟” در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید حقیقت را به زبان بیاورید. به عنوان مثال بگویید: “ما یک بار بچه دار شدیم اما بچه سقط شد. برای همین بچه دار نمی شویم”.

باید این را بدانید که فضولی با سوال کردن معمولی فرق دارد. فضول ها افرادی اند که دنبال اطلاعات گرفتن از دیگران برای استفاده منفی از آنها هستند یا ممکن است بخواهند از این اطلاعات برای ماجراسازی، شایعه پراکنی و یا قضاوت در مورد زندگی شما استفاده کنند.

اگر اهل صحبت های راحت و صمیمانه نیستید کمی وقت بگذارید و ببینید چه سوالاتی را می توانید موقع حرف زدن با دیگران از آنها بپرسید تا فضولی هم تلقی نشوند. وقتی از قبل این سوالات را در ذهن داشته باشید دیگر نیازی نیست موقع گفتگو فکر کنید تا سوال مناسبی پیدا کنید.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-241/678034-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D9%85

آماده سازی زودهنگام می تواند جلوی اینکه در عمل انجام شده قرار بگیرید و اوضاع غافلگیر کننده شود را بگیرد. اگر مواردی وجود دارند که می دانید وقتی از آنها سوال شود احساس خوبی پیدا نمی کنید و ممکن است دست و پایتان را گم کنید، از قبل راجع به جواب هایی که می توانید بدهید فکر کنید. به این ترتیب لازم نیست دیگر در آن لحظه دنبال جواب باشید.

شاید ناراحت کننده به نظر برسد ولی گاهی اوقات برای مقابله با کسی که تذکر فضولی نکردن را متوجه نمی شود گفتن حقیقت با لحن قاطعانه است. به هر حال واقعیت این است که معمولا مردم وقتی از کسی سوال می کنند انسانیت و جنبه های زشت زندگی را در نظر نمی گیرند.

همیشه اینطور نیست که دیگران موقع صحبت با یک نفر حد و مرزها را بدانند. شما باید خودتان مرزها را تعیین کنید و وقتی با کسی گفتگو می کنید این موارد را به او اطلاع بدهید.

به این ترتیب نه تنها بحث را عوض می کنید، بلکه باعث می شوید فرد فرصت اینکه سوال بیشتری بپرسد را هم نداشته باشد. در عوض سراغ بحث دیگری می روید و مکالمه را به آن سمت هدایت می کنید.

 افراد فضول همیشه در تلاشند تا سر از کار شما دربیاورند چون می خواهند با اطلاعاتی که از شما می گیرند سرگرم شوند. اگر این فرد فضول دوست، همکار یا یکی از نزدیکانتان باشد ممکن است بخواهد از این اطلاعات بعنوان اهرم فشار روی شما استفاده کند.

اگر دروغ بگویید یا باید حقیقت را تا مدتها مخفی نگه دارید که این کار خودش آزار دهنده و ناراحت کننده است و یا باید اعتراف کنید که دروغ گفته اید. در این صورت هم باید امیدوار باشید که آن شخص تصورش از شما به هم نریزد و فکر نکند آدم نادرستی هستید. بعضی اوقات حتی ممکن است طرف مقابلتان خودش بفهمد شما دروغ گفته اید و برایتان بد شود. پس یادتان باشد، به هر روشی که می خواهید با فرد فضول مقابله کنید نباید دروغ بگویید. دروغ گفتن عاقبت خوبی برای خودتان ندارد.

۲- مرزهای خودتان را بشناسید و با توجه به آنها صحبت کنید

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مشکل اینجاست که هر کسی برای اینکه سوالی را فضولی قلمداد کند استانداردهای متفاوتی دارد. ممکن است چیزی که از نظر شما فضولی محسوب شود، برای طرف مقابلتان فقط یک بحث جالب باشد و اصلا فضولی به نظر نرسد. خیلی اوقات هم پیش می آید که دیگران اصلا قصد ایجاد احساس ناخوشایند و بدی در ما ندارند؛ اما سوالاتشان برای ما فضولی تلقی می شود. واقعا افراد فضول چه ویژگی دارند؟

گاهی بقیه از شما می پرسند چه وقت قرار است ازدواج کنید، یا گهگاه از افراد متاهل پرسیده می شود چه زمانی قصد بچه دار شدن دارند. ممکن است از شما درباره مسائل مالی، کارهای شخصی تان یا فعالیت های مختلفتان سوال کنند. گاهی اوقات هم ممکن است یک نفر مدام از شما بپرسد چرا اینکار را کردی؟ چرا آن کار را کردی؟ این سوالات همیشه و همیشه ادامه دارند.