برهم زدن بازی تحریم نفت امریکا با سهام داری پالایشگاه های فراسرزمینی- اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی تسنیم

وزیر نفت در این خصوص گفت: “این آرزوی دیرینه و 43 ساله‌ای بود که به همت همکاران من در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پیگیری آقای سالاری، مدیرعامل این شرکت در بخش فراسرزمینی تحقق یافت، نقطه آغاز این اقدام در ونزوئلا بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دیگر نقاط نیز ادامه خواهد یافت.”

80 پالایشگاه کوچک (mini refinery) با مالکیت بخش خصوصی در ایران فعال است و چند طرح بزرگ پتروپالایشگاهی کلید خورده که بهره‌برداری از هر کدام در آینده، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه این صنعت برای کشور باشد.

با بررسی این موضوع که وزیر نفت اعلام کرده در دیگر نقاط نیز در حال برنامه‌ریزی برای سهامداری پالایشگاه‌های فراسرزمینی هستیم، به نام 7 کشور می‌رسیم.

در کنار این ظرفیت عظیم رو به توسعه، دولت سیزدهم با هدف بازارسازی برای نفت‌خام و دسترسی به ظرفیت‌های جدید پالایشی با حداقل هزینه، به اجرای طرح “سهام‌داری پالایشگاه‌های فراسرزمینی” اقدام کرد.

در واقع از این پس، این پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای، روزانه 100 هزار بشکه نفت خام ایران را دریافت و پالایش خواهد کرد.

در تأمین خوراک این پالایشگاه‌ها از نفت‌خام سبک ایران، نفت سنگین و فوق سنگین ایران و میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی استفاده خواهد شد و ظرفیتی تحریم‌ناپذیر در بخش فروش نفت و میعانات گازی ایران به ظرفیت صادرات سنتی کشور اضافه خواهند کرد.

سهامداری ایران در پالایشگا‌ه‌های این هفت کشور تا امروز در قالب توافق‌نامه‌ها یا قراردادهایی نهایی شده و کار صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به این کشورها کلید خورده است.

اخیرا، جواد اوجی، وزیر نفت از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه 100 هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در این پالایشگاه خبر داد.

در این بین، با سهام‌داری ایران در یک پالایشگاه فراسرزمینی، بخشی از خوراک این پالایشگاه با نفت خام ایران تأمین شده و ایران در فرآورده‌های نفتی تولیدی آن نیز سهم خواهد داشت.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2791494

زمانی که ایران فعالیت موثری در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی نداشت، دولت امریکا تمام ظرفیت بین‌المللی خود را به کار گرفت تا در تاریخ 4 نوامبر 2018، صادرات نفت ایران را به صفر برساند؛ اما مفتضحانه در این برنامه تحریمی شکست خورد. حال که در دولت سیزدهم، سهام‌داری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دستور کار دولت قرار گرفته و شاهد عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و افزایش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه هستیم، پیش‌بینی می‌شود تعداد این 7 کشور که ایران در پالایشگاه‌های نفتی و میعانات گازی آنها سهام‌دار خواهد شد، به بیش از 20 کشور افزایش یابد و امریکا شاهد شکست تمام عیار پروژه تحریم فروش نفت ایران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرکزاری تسنیم، سالهاست توسعه صنعت پالایشگاهی در ایران در مسیر توسعه قرار دارد و نتیجه آن 9 پالایشگاه نفتی و یک پالایشگاه میعانات گازی بوده است. طرح‌های توسعه کمی و کیفی در پالایشگاه‌های نفتی ایران در حال اجراست و اخیرا نیز نخستین پالایشگاه نفت سنگین ایران در جزیره قشم به‌بهره برداری رسیده است.

در این طرح، ایران با صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت پالایش نفت‌خام و میعانات گازی، پروژه‌های پالایشی نیازمند تکمیل، به‌سازی، نوسازی و توسعه در دیگر کشورها را در دست گرفته و ضمن رفع نیاز فنی و مهندسی و فعال‌سازی پالایشگاه‌های مذکور، سهام‌دار این پالایشگاه‌ها می‌شود.