بلومبرگ گزارش داد/ امید دنیای تشنه انرژی به مذاکرات احیای برجام- اخبار اقتصاد جهان – اخبار اقتصادی تسنیم

در همین حین، اعضای ائتلاف اوپک پلاس از دیدگاه عربستان در مورد کاهش احتمالی تولید حمایت کرده‌اند.

بسته شدن یک قرارداد اتمی موفق باعث می‌شود 500 هزار تا 1 میلیون بشکه در روز از نفت ایران وارد بازارهای بین‌المللی شود، آن‌هم در شرایطی که بالا رفتن قیمت انرژی تورم را افزایش داده و قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه بازگشته‌است. ممنوعیت واردات نفت خام روسیه توسط اتحادیه اروپا از ماه دسامبر آغاز شده و کمبود انرژی در این قاره را تشدید خواهد کرد.

یکی از دیگر نشانه‌های پیشرفت این مذاکرات اعزام وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به آمریکا برای مذاکره در مورد این قرارداد است. رژیم صهیونیستی به‌شدت با امضای این قرارداد مخالف است.

این واقعیت که هر دو طرف به طور محرمانه و بدون این‌که چندان افکار عمومی را در جریان بگذارند پاسخ این طرح را داده‌اند، نشانه‌ای از پیشرفت پس‌از 18 ماه است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، به‌نظر می‌رسد دنیا کم‌کم به یک قرارداد اتمی جدید بین ایران و قدرت‌های بزرگ نزدیک می‌شود که می‌تواند نفت را به بازارهای جهانی برگرداند، آن‌هم در شرایطی که کل دنیا درگیر محدودیت عرضه نفت به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین است.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر قرار دارد. وی به‌خاطر تلاش برای احیای قرارداد برجام به‌شدت از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مورد انتقاد قرارگرفته است.

انتهای پیام/71


منبع: https://tn.ai/2764088

واشنگتن و ایران هر دو به طرح اتحادیه اروپا برای قرارداد اتمی برجام با هدف محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران در ازای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی از جمله صادرات نفت خام، پاسخ داده‌اند.  

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تأیید پیشرفت مذاکرات برجام هشدار داد:«اختلافاتی وجود دارد و هنوز به توافق نرسیده‌ایم».

هنوز مشخص نیست آمریکا تا چه حد به این طرح تمایل دارد، اما اتحادیه اروپا اعلام کرده ایران در پاسخ خود بسیار منطقی عمل کرده‌است.