ترفندهایی درباره درست کردن ماست و راهکار برای آب ننداختن

اگر برای مایه زدن، شیر دمای پایینی داشته باشد.

در مرحلۀ اول باید تمام شیر را درون یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید به نقطه جوش برسد. سپس زمانی که شیر به نقطۀ جوش رسید، حرارت را کم کنید. در ادامه اجازه دهید تا در همین حالت حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس شیر را درون ظرفی که می‌خواهید ماست را در آن درست کنید، بریزید تا سرد شود. توجه داشته باشید که ظروف لعابی و یا سفالی برای تهیه ماست بهترین گزینه هستند. زیرا  آب ماست را بیشتر از ظروف دیگر جذب می کنند.

همانطور که در درست کردن ماست خانگی خواندید باید پس از جوشاندن شیر، اجازه دهید تا دمای آن پایین آید. در صورتی که ماست را به شیر داغ اضافه کنید، ماست شل می‌شود. پس زمانی باید ماست را به شیر بیفزایید که شیر نه داغ است و نه سرد.

مقدار ماست

در صورتی که ماست شما آب انداخت، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید.

 


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-234/678627-%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8-%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86

اگر دمای محیط پایین باشد و یا اینکه ماست در مدت زمان کمتری در آن دما نگهداری شود.

نکته: آب ماست در واقع سرم شیر است، آن را دور نریزید. آب ماست ارزش غذایی بالایی دارد و همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B و پروتئین‌های حل شده است.

نتیجه‌گیری

ماست خانگی

مواد لازم میزان

پس از آن که شیر به دمای جوش رسید، یک بار آن را هم بزنید.

سعی کنید شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ۱۰ الی ۲۰ درصد آب شیر تبخیر شود.

رعایت نکردن برخی نکات در درست کردن ماست خانگی باعث بی مزگی و یا شیرین شدن ماست می‌شود.

ظرف ماست را داخل یک ظرف آب قرار دهید. آن را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد.

علت آب انداختن ،سفت شدن ، ترش و شل شدن ماست خانگی

ماست پرچرب ۳ قاشق غذاخوری

به گزارش اقتصاد آنلاین، درست کردن ماست خانگی پیچیدگی خاصی ندارد و درست کردن آن بسیار آسان است. اما در راستای درست کردن آن ترفندهایی وجود دارد برای آن که نتیجۀ نهایی بهتر شود. ولی همانطور که گفته شد یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام تهیۀ ماست رخ دهد، شل شدن ماست است. اما وقتی ماست نمیبنده چه کنیم؟ یا به طور کلی چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در ادامۀ این مقاله قصد داریم طرز تهیه ماست خانگی را آموزش دهیم و همچنین علت شل شدن ماست را نیز بررسی کنیم.

طرز تهیه ماست خانگی

پس از آنکه ظرف ماست را درون یک پارچه تمیز پیچاندید، دیگر مدام به آن سر نزنید. زیرا اگر آن را از آن حالتی که قرار دادید خارج کنید و یا قسمتی از آن را برای امتحان کردن بردارید، شک نکنید که باعث شل شدن ماست می‌شود. بنابراین سپس از چسبیدن پارچه دور ظرف، با خیال راحت ۱۰ ساعت بعد آن را باز کنید و ماست شما آماده است.

دلیل ترش شدن ماست چیست؟

همانطور که گفته شد درست کردن ماست در خانه  بسیار آسان است و زمان زیادی احتیاج ندارد. در واقع ۱۵ دقیقه برای آماده سازی زمان می‌برد. سپس فقط باید صبر کنید تا آماده شود. ماست خانگی نیز می‌تواند بسیار مفید و مقوی باشد. اینکه از چه برندی نیز برای تهیه ماست استفاده می‌کنید نیز اهمیتی ندارد. فقط بهتر است که ماست پرچرب باشد. ماست کم چرب سبب شل شدن ماست خواهد شد. در آخر نیز باید اشاره شود که می‌توانید برای سفتی ماست کمی به آن شیر خشک اضافه کنید. توجه داشته باشید که مقدار شیر خشک نیز باید بسیار کم باشد.

هنگام جوشاندن شیر و نقطه جوش رسیدن آن، پس از آن که شروع به قل خوردن کرد، به سرعت دمای شعله را کم کرده و اجازه دهید در دمای معمولی (حدود ۷۰ درجه سانتیگراد) حرارت ببیند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شل شدن ماست می‌شود، استفاده از پیمانه‌های غیراستاندارد و یا به طور کلی عدم استفاده از پیمانه است. نسبت شیر و ماست باید دقیقاً به همان اندازه‌ای باشد که در آموزش گفته شد. در صورتی که مقدار ماست از آنچه که باید باشد، کمتر باشد، ماست شل خواهد شد.

۱۰ تا ۱۲ ساعت صبر کنید

در آخر نوک انگشت خود را درون شیر بزنید. شیر نباید خیلی داغ و یا خیلی سرد باشد. در این زمان ۳ قاشق غذاخوری ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. در انتها باید ظرف را با استفاده از یک پارچه تمیز بپوشانید. در واقع ظرف ماست را درون یک پارچه قرار دهید. حدود ۱۰ الی ۱۳ ساعت بعد شیر به ماست تبدیل شده است.

۴ علت شل شدن ماست خانگی

شیر چرب ۲ لیتر

مراحل تهیه ماست در منزل

پس از آن که مایه را به ماست اضافه کردید، اصلا نباید اجازه دهید که تکان بخورد.

در صورتی که ماست شما نگرفت و مشابه شیر آبکی بود، می‌توانید پس از کمی حرارت دادن، مقدار مشخصی قرص پنیر را به آن اضافه کنید.

جالب است بدانید که شیر خشک باعث می‌شود که ماست سفت بشود. همچنین زمانی که شیر درحال جوشیدن است، اجازه دهید تا آب اضافه آن تبخیر شود. این کار نیز باعث غلیظ شدن شیر خواهد شد. لازم به ذکر است که هنگام جوشیدن شیر از هم زدن اضافه آن پرهیز کنید.

اگر مایه ماستی که استفاده می‌کنید، تازه باشد.

آب انداختن ماست

پس از جوشیدن شیر، مخلوط ماست را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید تا آب کمتری بیندازد و سفت تر شود.

ترش شدن ماست می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از این دلیل‌ها می‌تواند استفاده از است ترش برای تهیه ماست باشد. قاعدتاً اگر از ماست ترش استفاده کنید، ماست نهایی نیز ترش خواهد شد. یکی دیگر از دلایل ترش شدن ماست آن است که در زمان اشتباهی ماست را به شیر اضافه کنید. زمانی که شیر هنوز داغ است زمان مناسبی برای افزئدن ماست نیست. بلکه باید صبر کنید تا دمای آن نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد.

چند ترفند برای سفتی ماست

آب اضافی آن را به یک دستمال تمیز بگیرید.

همانطور که پیش از این اشاره شد، درست کردن ماست در خانه بسیار آسان بوده و مواد اولیه آن نیز فقط شیر و کمی ماست است. اگر برای اولین بار است که مایل هستید ماست خانگی را جایگزین ماست‌های دیگر کنید، ادامۀ آموزش را تا انتها مطالعه نمایید.

از ماست‌های سفت و پرچرب برای مایع زدن استفاده کنید.

شل شدن ماست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. سفتی ماست نیز ترفندهایی دارد که باید هنگام تهیه به آن‌ها توجه کنید. افرادی که سعی دارند در خانه ماست درست کنند معمولاً سوال‌هایی مانند ماستی که زدم نگرفته، چه کار کنم؟ یا اگر شیر مایه نشد چه کنیم؟ وقتی ماست بریده شده چکار کنم؟ اگر ماست مایه نشد چه کاری انجام دهم؟ می‌پرسند. در ادامه به برخی از دلایل شل شدن ماست پرداخته‌ایم.

انتخاب ماست مناسب

بهتر است که برای درست کردن ماست، از ماست‌های پرچرب و پاستوریزه استفاده کنید. به‌طور معمول زمانی که از ماست کم چرب استفاده کرده و آن را با شیر مخلوط می‌کنید، ماست شل می‌شود. بنابراین بهترین انتخاب برای تهیه ماست، انواع ماست‌های پرچرب است. توجه داشته باشید که می‌توانید از هر نوع برندی نیز استفاده کنید. در صورتی که ماست شل شد نیز می‌توان آن را به ماست چکیده تبدیل کرد. البته این کار باعث می‌شود حجم ماست بسیار کم شود.

دمای شیر

برای داشتن یک ماست سفت، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

نکته: برای داشتن یک ماست سفت، می‌توانید کمی نمک و یا شکر را در صورت تمایل به مایه خود اضافه کنید. در این صورت، شیر را طولانی تر روی حرارت قرار دهید.

علت بی مزگی و شیرین شدن ماست