تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

در ادامه بهتر است بحث را کوتاه کنیم و به سراغ تجربه‌مان از رانندگی با مکث تیارا برویم. همان‌طور که اشاره شد وقتی پشت فرمان این خودرو نشستیم، ارگونومی مناسب کابین و موقعیت مطلوب راننده نظر ما را به خود جلب کرد. با توجه به حضور شیشه‌های بزرگ در نواحی مختلف خودرو، نقاط کور کمتری در رانندگی با تیارا پدید می‌آید و راننده تسلط مطلوبی بر اطراف بدنه خودرو دارد. همچنین استفاده از روکش‌های چرمی در قسمت بازویی درها می‌تواند تجربه سرنشینان را لذت‌بخش‌تر سازد و حس حضور در یک کابین نسبتا لوکس را به آنها انتقال دهد.

توان فنی این خودرو به اندازه نیاز معمول است و می‌تواند در مسافرت‌های بین جاده‌ای و یا در مصارف درون‌شهری عملکردی قابل قبول ارائه بدهد. همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک معمولی در این محصول باعث می‌شود تا دیگر مواردی همچون داغ کردن بیش‌ازحد جعبه دنده در مدل‌های دو کلاچه و خرابی زودتر از موعد را در اینجا شاهد نباشیم. به طور خلاصه باید بگوییم که این شاسی بلند جدید توانست امتیاز نسبتا بالایی از ما دریافت کند و به نظر می‌رسد این امکان برای تیارا فراهم است که در بازار کراس اوورهای مونتاژ داخل جایگاه مناسبی برای خود به دست آورد.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-4/678901-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%DA%A9%D8%AB-%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%AA

 البته شرایط به نحوی نبود که بتوانیم تست و بررسی کامل روی این خودرو انجام دهیم، اما به هر حال در همین تجربه رانندگی کوتاه هم به نکات مهمی برخورد کردیم که در ادامه آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

جمع‌بندی

نکته انتقاد برانگیزی که حین رانندگی با تیارا توجه ما را به خود جلب کرد، عملکرد نسبتا کُند گیربکس در معکوس کشیدن بود که گفته شده به منظور ارتقاء طول عمر گیربکس و جلوگیری از خرابی زودهنگام آن، بدین‌صورت کالیبره شده است. اما به نظر ما می‌توان با تغییرات نرم‌افزاری در کالیبراسیون گیربکس، شتاب ثانویه خودرو را بهبود بخشید و تجربه رانندگی بهتری به مالکان این خودرو هدیه داد.

البته از این جهت یک انتقاد هم به تیارا وارد است؛ زیرا سازندگان این خودرو دکمه گرمکن صندلی را در ناحیه جانبی پایین صندلی قرار داده‌اند که قاعدتا کاربر دیدی به آن قسمت ندارد و فهمیدن این موضوع که گرمکن صندلی روشن یا خاموش است، می‌تواند به معضلی برای وی تبدیل شود.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

مکث تیارا همچون بسیاری دیگر از کراس اوورهای چینی مونتاژی توان حرکتی خود را مدیون یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر است. خوشبختانه در اینجا اثری از گیربکس‌های دوکلاچه یا CVT دیده نمی‌شود و از یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک معمولی موسوم به AT با استهلاک کمتر و طول عمر بیشتر استفاده شده است.

 اما مطابق انتظار صندلی‌های ردیف سوم به‌ویژه از آن نظر که در ناحیه بالای محور چرخ‌های عقب نصب شده‌اند، فضای زیادی ندارند و افراد بزرگسال به هیچ وجه در آن احساس راحتی نخواهند کرد.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

از مهم‌ترین بخش‌های یک خودرو که کاربران به کیفیت و کاربردی بودن آن بسیار اهمیت می‌دهند، فضای داخل اتاق خودرو است. همین‌که وارد کابین مکث موتور تیارا شدیم و روی صندلی‌های آن نشستیم، ارگونومی مناسب صندلی‌ها به‌ویژه در ردیف اول نظر مثبت ما را به سمت خود جلب کرد. صندلی راننده به گونه‌ای فرم گرفته که بتواند چهارچوب بدن اکثر افراد را تا حد امکان در خود جا دهد و حمایت نسبتا همه جانبه‌ای از راننده به‌ویژه هنگام مانورهای پرسرعت به عمل بیاورد.

 عملکرد سیستم تعلیق نسبتا نرم و لذت‌بخش احساس شد اما با توجه به استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه H – arm که ساختار فنربندی نسبتا ساده‌تری در مقایسه با سیستم‌های مالتی لینک دارد، باید گفت که هندلینگ و پایداری خودرو در صورت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری با ضعف مواجه است. اما این ضعف با وجود سیستم‌ کنترل پایداری به نحو نسبتا مناسب پوشش داده شده و در رانندگی عادی کمبود نگران‌کننده‌ای از این نظر متوجه مکث تیارا نخواهد بود. نرمی دلنشین سیستم فرمان و قدرت کافی ترمزها نیز از دیگر مولفه‌هایی بود که را توانست نظر مثبت ما را در پی داشته باشد و رانندگی تقریبا ایمن‌تری برایمان رقم بزند.

 نکته مثبت دیگر کابین، جانمایی مناسب اکثر کلیدها در بخش‌های مختلف بود که باعث می‌شد راننده به راحتی به آنها دست پیدا کند و خصوصا هنگام رانندگی برای پیدا کردن کلید مورد نظر خود چندان سردرگم و دچار حواس‌پرتی نشود.

ظاهرا تیارا به زودی وارد بازار می‌شود و از آنجا که بسیاری از مشتریان می‌خواهند با ویژگی‌های این شاسی بلند هفت‌نفره مونتاژی بیشتر آشنا شوند، تصمیم گرفتیم خودمان به صورت میدانی آن را مورد بررسی قرار دهیم تا نقاط قوت و ضعف این ماشین جدید را به اطلاع مخاطبان، به‌ویژه آن دسته از افرادی که قصد خرید این محصول را دارند، برسانیم.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

این موتور قدرتی در حد ۱۵۵ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر ایجاد می‌کند که گرچه برای خودرویی در این ابعاد خیلی هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد، اما با توجه به توان فنی اکثر رقبای این محصول در بازار ایران، می‌توان از ضعف نسبی قدرت این مجموعه فنی تاحدودی چشم‌پوشی کرد؛ به‌ویژه که معمولا خانواده‌های ایرانی که از این‌گونه محصولات استفاده می‌کنند نیز انتظار توان فنی خارق‌العاده از اتومبیل خود ندارند.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

امکانات و آپشن های مکث تیارا 

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

با توجه به نسبت توان موتور به وزن و ابعاد خودرو، مطابق انتظار شتاب مکث تیارا خیلی هیجان‌انگیز نیست، اما با این وجود می‌تواند با رقبای اصلی خود در بازار ایران برابری کند. در عمل و با استفاده از بنزین معمولی، می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی حدود 12 ثانیه باشد. رقمی که برای خودرویی در این ابعاد و به جهت کاربردهای خانوادگی، متقاعدکننده و قابل قبول احساس می‌شود اما قطعا نمی‌تواند پاسخگوی انتظارات مشتریان جوان باشد.

روی صندلی‌های ردیف دوم که می‌نشینیم، جادار بودن تیارا بیش‌ازپیش نظر مثبت ما را جلب می‌کند. خصوصا که شما می‌توانید این صندلی‌ها را هم از ناحیه تکیه‌گاه پشتی و هم به صورت کلی جابجا کنید تا فضایی متناسب با قد خود فراهم کرده و از حضور در صندلی ردیف عقب این خودرو لذت ببرید.

امکانات محصول جدید ماموت در حد یک شاسی بلند لوکس و فوق مدرن نیست، اما به جز فقدان سیستم تهویه اتوماتیک و سنسور باران، کمبودی آزاردهنده در آن احساس نمی‌شود. امکاناتی مثل دوربین ۳۶۰، سقف پاناروما با تنظیم برقی، کروز کنترل، سیستم هشدار نقطه کور، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، صفحه کیلومتر دیجیتالی، کنترل پایداری، اتولایت، دوربین ثبت وقایع، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، درب صندوق برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن، شش کیسه هوا و… قاعدتا می‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران این شاسی بلند شهری در بازار ایران باشند.

ماشین مکث تیارا از تولیدات گروه خودروسازی بایک چین به شمار می‌رود که البته استایل بدنه آن بیشتر به سبک خودروهای اروپایی طراحی شده است. خصوصا نمای جانبی و نحوه چینش پنجره‌ها به نحوی است که شاید بعضی علاقه‌مندان را به یاد محصولاتی همچون رنو کولئوس بیندازد. با این حال نمای جلو همان شاخصه‌های طراحی شرقی را البته با چاشنی کمتر به نمایش می‌گذارد و درمجموع فرمی متعادل و چشم‌نواز از یک خودروی چینی امروزی را به بیننده نشان می‌دهد.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

با رفتن به ناحیه پشت خودرو و فشردن دکمه مربوطه، درب صندوق باز می‌شود. زمانی که صندلی‌های ردیف سوم سر جای خود قرار دارند، شما فضای کمی برای جا دادن لوازم خواهید داشت که به هیچ وجه نمی‌تواند کاربردی و متناسب با نیازهای خانوادگی باشد. اما جای نگرانی نیست، چراکه به‌وسیله کشیدن تسمه‌های تعبیه‌شده روی پشت صندلی‌های ردیف سوم، می‌توان این صندلی‌ها را به طور کامل خواباند و فضای بسیار کاربردی و حجیم‌تر در ناحیه پشت صندلی‌های ردیف دوم ایجاد کرد. حالا می‌شود ادعا کرد که صندوق عقب تیارا بسیار وسیع است و به راحتی می‌تواند لبخند رضایت روی لب خانواده‌ها، خصوصا هنگام مسافرت بنشاند.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموتمشخصات فنی مکث تیارا و تجربه رانندگی 

 داخل کاسه‌چراغ‌های جلو از لنزهایی با فناوری LED استفاده شده که چینش نسبتا زیبایی دارند و در جوار جلوپنجره بزرگ مزین به نوارهای کرومی عمودی، فرمی خاص و عامه‌پسند روی چهره تیارا به وجود آورده‌اند. متاسفانه در نواحی جانبی سپر جلو اثری از چراغ‌های مه شکن دیده نمی‌شود و صرفا قاب پلاستیکی به همراه نوار تزیینی قرمزرنگ در این بخش دیده می‌شود.

بررسی اتاق و نمای داخل مکث تیارا

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت مکث موتور (از زیرمجموعه‌های گروه ماموت) بعد از ارائه اولین محصول خود یعنی وانت پیکاپ کلوت، به دنبال عرضه یک شاسی بلند-کراس اوور شهری به نام تیارا رفت و آن را چند ماه قبل به صورت رسمی معرفی کرد.

آن طور که در این تجربه رانندگی کوتاه با مکث تیارا احساس کردیم، به نظر ما این خودرو درمجموع قابلیت ایفاگری نقش یک شاسی بلند خانوادگی نسبتا لوکس با امکانات مناسب و کابین جادار را دارد. اما با توجه به نوع پیشرانه مورد استفاده در آن، توان فنی این ماشین چینی کمی محدود شده و نباید توقع قابلیت حرکتی در حد برخی رقبا با موتورهای پرقدرت‌تر را از تیارا داشت.

تست میدانی و تجربه رانندگی با مکث تیارا شاسی بلند جدید گروه ماموت

بررسی مشخصات ظاهری مکث تیارا