تعریف مدیریت بازرگانی چیست؟

بازارکار و آینده شغلی مدیریت بازرگانی به عنوان یکی از سرفصل­ های مهم وجذاب در این مقاله را زیر ذره­ بین قرار دادیم و به مبحث جذاب درآمد این رشته پرداختیم. به عنوان مثال، ثبت نام کنندگان مسکن ملی، می بایست مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی را ارائه نموده تا بدین ترتیب، اثبات نمایند که از شرایط لازم برای ثبت نام در آن سامانه، برخوردار می باشند. همچنین، افرادی که قصد شرکت در طرح نهضت ملی مسکن را دارند، می توانند برای ثبت نام در این طرح، به صورت غیر حضوری از طریق سایت saman.mrud.ir، اقدام نمایند. از این رو، با توجه به اهمیت نحوه شرکت در طرح مسکن حمایتی، برای متقاضیان دریافت این تسهیلات، در ادامه، در رابطه با سامانه ثبت نام مسکن حمایتی 1401، شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در این طرح، نحوه ثبت نام و همچنین، اسامی شهر های کشور برای شرکت در این طرح مسکن، مطالبی آورده شده است. افرادی که قصد شرکت در طرح خانه اولی ها را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سایت saman.mrud.ir، برای ثبت نام این تسهیلات، اقدام نمایند. ثبت نام در سامانه های دولتی که در چند سال اخیر، با هدف پرداخت تسهیلات، به اقشار کم درآمد راه اندازی گردیده اند، مستلزم دارا بودن شرایطی است که تنها در صورت داشتن تمام آن شرایط، متقاضی، فرم ج سبز ثبت نام مسکن را دریافت کرده و برای دریافت وام، واجدالشرایط شناخته می شود.

با توجه به اطلاعیه های وزارت راه و شهرسازی، سبز بودن فرم ( ج ) متقاضی ثبت نام مسکن حمایتی، مهم ترین شرط از شرایط ثبت نام مسکن حمایتی می باشد. پس از طی نمودن مراحل ثبت نام، برای افراد، همانند تصویر زیر، کادر سبز رنگ با مضمون اطلاعات شما با موفقیت ثبت گردید.، نمایش داده خواهد شد. در این صفحه، می بایست اطلاعات افراد تحت تکفل خود را به طور کامل وارد کرده و سپس، گزینه سبز رنگ مرحله بعد را انتخاب کنید. ثبت نام کنندگان طرح مسکن حمایتی ۱۴۰۱ نیز می بایست مدارکی را که در سایت مسکن حمایتی تعیین شده است، تهیه و ارائه نموده تا به این ترتیب، واجد شرایط بودن خود را اثبات نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با مدارک لازم برای ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، به لینک زیر مراجعه نمایید. با توجه به اهمیت این مساله، در ادامه، در رابطه با مدارک ثبت نام مسکن حمایتی، توضیحات لازم آورده شده است. در خصوص ثبت نام مسکن حمایتی 1401 نیز لازم است تا ثبت نام کنندگان این طرح، واجد شرایط لازم باشند، به همین دلیل در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام مسکن حمایتی، برای متقاضیان دریافت این تسهیلات مسکن، توضیحات لازم آورده شده است.

در این مرحله، کد ملی و شماره موبایل خود و کد امنیتی را در کادر های مشخص شده از سوی سامانه، وارد کرده و در نهایت، دکمه مرحله بعد را بزنید. در این مرحله، می بایست اطلاعات محل سکونت خود را وارد نموده و سپس، گزینه سبز رنگ مرحله بعد را انتخاب نمایید. در ابتدای ثبت نام، افراد پس وارد نمودن شماره موبایل خود، یک کد 4 رقمی، جهت احراز هویت، برای ثبت نام در طرح های حمایتی مسکن دریافت می کنند، که می بایست در این قسمت، وارد کرده و پس از وارد نمودن کد امنیتی، گزینه سبز رنگ تایید را انتخاب نمایند. آخرین طرح، طرح ثبت نام مسکن حمایتی بوده که از سوی دولت سیزدهم، ارائه گردیده و هدف آن، ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال آینده می باشد. لذا، در جهت عملی ساختن این هدف، وزارت راه و شهرسازی، در سال 1401، با هدف واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانواده ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، امکان ثبت نام افراد واجد شرایط را در صورتی که فرزند سوم به بعد آنها، بعد از تاریخ 24 آبان ماه سال هزار و چهارصد، متولد شده باشد را در سامانه ثبت نام مسکن حمایتی، فراهم کرده است.

ثبت نام مسکن حمایتی، مانند ثبت نام در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، دارای مراحل ساده ای بوده که در ادامه، در رابطه با نحوه ثبت نام مسکن حمایتی، توضیحات لازم آورده شده است. در مرحله آخر، از مراحل ثبت نام مسکن حمایتی، یک کد رهگیری صادر و به شما نشان داده می شود. پس از مطالعه مقررات مربوط به ثبت نام سامانه مسکن حمایتی که در صفحه جدید به شما نشان داده شده است، بر روی عبارت متن بالا را مطالعه کرده و می پذیرم، کلیک نمایید. گواهی سرپرستی ثبت نام کننده وام مسکن حمایتی که سرپرستان خانوار می باشد. شرط دیگر از شرایط ثبت نام مسکن حمایتی ۱۴۰۱، همانند شرایط ثبت نام مسکن ملی، تاهل یا سرپرست خانوار بودن متقاضی می باشد؛ با این توضیح که بانوان مجرد بالای 35 سال سن که خودسرپرست بوده، مردان مجرد بالای 23 سال سن، به شرط ارائه تعهدنامه محضری، مبنی بر ازدواج تا تاریخ تحویل مسکن، نخبگان کشوری و معلولین جسمی و حرکتی نیز به عنوان موارد استثنا، امکان ثبت نام مسکن حمایتی را خواهند داشت. مدیریت بازرگانی به عنوان یک رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف تدریس می­شود. این مورد در خصوص تمامی گرایش ­های مدیریت بازرگانی صدق می­کند.

به همین دلیل است که در این چند سال گذشته، شاهد ارائه طرح ها و راه اندازی سامانه هایی همچون، سامانه املاک و اسکان در کشورمان بوده ایم. پس از معرفی سایت سامانه طرح مسکن حمایتی، شرایط و مدارک ثبت نام مسکن حمایتی، در این بخش به توضیح نحوه ثبت نام مسکن حمایتی می پردازیم. بدین ترتیب، سامانه ثبت نام مسکن حمایتی نیز به آدرس saman.mrud.ir، تاسیس و راه اندازی شده تا متقاضیان از طریق آن، برای ثبت نام مسکن حمایتی 1401 اقدام نمایند. نکته ای که باید به آن توجه شود، این مساله بوده که سامانه ثبت نام مسکن حمایتی و سایر سامانه های مشابه دولتی مرتبط با مسکن، با هدف کمک به خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه، راه اندازی شده و لذا، این گروه، برای ثبت نام در طرح های ارائه شده، در اولویت می باشند. در سال های گذشته، دولت ها سعی کرده اند تا با اجرای طرح هایی، مانند طرح مسکن مهر و غیره، بازار مسکن را کنترل کرده و اقشار کم درآمد را در رسیدن به رویای خانه دار شدن، حمایت نمایند. همان­طور که از نام این رشته پیداست، مدیریت بازرگانی مجموعه فعالیت­ هایی است که به سازمان و کسب­ وکار اجازه می­دهد تا در ارتباط با دیگر سازمان ­ها باشد و با این تعامل بتواند محصولات و خدمات خود را عرضه کند و در نهایت منجر به کسب درآمد و افزایش سودآوری خود شود.

از طرفی سازمان­ ها به اهمیت حضور در دنیای دیجیتال پی برده ­اند و به همین جهت در تلاش برای استخدام این­گونه افراد هستند. اما مدیریت بازرگانی حیطه وسیع­ تری را دربرمیگیرد و علاوه بر مباحث مربوط به بازاریابی و فروش بر جنبه­ های استراتژیک سازمان و همچنین حضور کسب­ وکار در فضای دیجیتال را مورد بررسی قرار می­دهد. یکی از جذاب­ترین گرایش ­ها در مدیریت بازرگانی بوده و همانطور که از اسم آن پیداست مقوله مربوط به تجارت­ های بین­المللی که به شرکت­ های چندملیتی مربوط می­شود را شامل می­شود. اگرچه تورم و افزایش بی رویه قیمت ها، به تمامی بخش های اقتصاد، لطمه وارد کرده و با کاهش قدرت خرید افراد، در برابر قیمت ها، نارضایتی آن ها را موجب می گردد، اما تاثیر تورم بر بازار مسکن، بیش از سایر بخش ها، مخرب بوده و دارای آثار ویرانگر، بر اقتصاد و نگرش شهروندان یک کشور، نسبت به اقدامات دولت می باشد. به همین دلیل است که در چنین شرایطی، دولت ها وارد عمل گردیده و سعی می نمایند تا با مداخله مستقیم در بازار مسکن و کنترل قیمت ها و کمک به تامین مسکن شهروندان، در نهایت، از یک سو به درمان بیماری تورم اقتصاد پرداخته و از سوی دیگر، رضایت شهروندان خود را کسب نمایند.

مساله تورم، یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که اقتصاد یک کشور، ممکن است با آن، درگیر گردد. از آنجا که خانه دار شدن، آرزو و هدف هر خانواده ای بوده و با توجه به اینکه قیمت خرید مسکن، در مقایسه با سایر کالا ها همانند اتومبیل و وسایل منزل، بسیار بالا می باشد و با وقوع تورم، خرید مسکن، می تواند برای قشر وسیعی از یک جامعه تقریبا غیر ممکن گردد، در چنین شرایطی، دولت ها، به منظور حمایت از قشر کم درآمد جامعه و کمک به خانه دار شدن آن ها، وارد عمل گردیده و با ارائه طرح هایی، آن ها را در رویای خانه دار شدن یاری می نمایند. افرادی که قصد شرکت در طرح نهضت مسکن را دارند، می توانند از طریق مراجعه به سامانه ثمن نهضت مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir، برای ثبت نام این تسهیلات، اقدام نمایند. افرادی که فاقد خانه می باشند، می توانند جهت شرکت در طرح مسکن دار کردن افراد فاقد مسکن، از طریق سامانه ثبت نام افراد فاقد مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir، اقدام نمایند. در کشور ما نیز طرح هایی همچون، تعلق مسکن به افراد فاقد مسکن و راه اندازی سامانه ثبت نام افراد فاقد مسکن، طرح وام ساخت و خرید مسکن و وام جعاله بانک مسکن، در سال های اخیر، عملی و اجرایی گردیده که عمدتا، به دلیل مبلغ پایین وام و میزان بالای اقساط، با استقبال قابل انتظار از سوی متقاضیان، مواجه نشده است.

صحبت از حقوق و درآمد برای رشته­ های مختلف کاری غیرحرفه ­ای است، چراکه هر فرد باتوجه به مهارت و توانایی­ها میزان درآمد خود را تعیین می­کند. در این قسمت از مراحل ثبت نام در سایت سامانه طرح ثبت نام مسکن حمایتی، مشخصات فردی خود را در کادر های مشخص شده در سامانه ثبت نام مسکن حمایتی وارد نموده و سپس، گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید. نمونه مهم دیگر این طرح ها و سامانه ها، سامانه جامع اقدام ملی مسکن بوده که فراتر از بحث تسهیلات خرید مسکن، کوشیده است تا با فراهم کردن وام ودیعه مسکن برای مستاجران، به طور کامل، وضعیت مسکن کشور را در دو بخش خرید و اجاره، به عنوان بخش های اصلی آن، بهبود بخشیده و مشکلات موجود را مرتفع نماید. از مدیریت مالی و صنعتی گرفته تا مدیریت بازرگانی به عنوان زیرشاخه ­های مختلف این رشته معرفی می­ شوند. رشته مدیریت بازرگانی در مقاطع بالاتر از کارشناسی دارای گرایش ­های مختلفی است که دانشگاه­ های داخل و خارج از ایران با توجه به نیاز بازارکار خود اقدام به جذب دانشجو در آن­ ها می­کنند. یکی از رشته­ های پرطرفدار در بازار، مدیریت بازرگانی است که در اغلب دانشگاه­ های داخل و خارج از ایران تدریس می­شود و همه ساله فارغ ­التحصیلان زیادی را روانه بازار کار می­کند.

یکی از سوالاتی که متقاضیان ثبت نام مسکن حمایتی، با آن، رو به رو بوده، بحث مهلت و زمان ثبت نام این طرح می باشد. با توجه به وضعیت طرح ها و تسهیلات بانکی که پیش تر توضیح داده شد و با شتاب گرفتن تورم در کشور ما، در چند سال گذشته، دولت هایی که بر سر کار آمده اند، تلاش کرده اند تا با مداخله مستقیم در بازار مسکن، نبض این بازار را در دست گرفته و آن را کنترل نمایند. اما در کنار نیاز روزافزون قشر ضعیف جامعه به حمایت های دولتی خرید مسکن، کشور ما در سال های اخیر، با مشکل دیگری نیز مواجه بوده و آن، پیر شدن جمعیت و کاهش نرخ تولد می باشد. در کلیه سامانه های دولتی که در سال ها اخیر و با هدف حمایت از اقشار کم درآمد در بازار مسکن راه اندازی گردیده، لازم است تا متقاضیان، شرایط تعیین شده در سایت مربوطه را داشته و مدارک لازم را نیز جهت اثبات وجود این شرایط ارائه نمایند. طبیعتا بین رشته ­های مختلف مدیریت تفاوت ­های زیادی وجود دارد. یکی از دلایلی که ممکن است افراد بین مدیریت بازرگانی و مالی تفاوتی قائل نباشند وجود گرایش مالی در زیرشاخه­ های مدیریت بازرگانی در گذشته بوده است.

مدیریت دارای شاخه­ های زیادی برای علاقه ­مندان به مبحث مدیریت است. در گرایش بازاریابی شما شیوه درست نوشتن برنامه­ های بازاریابی برای سازمان را فرا خواهید گرفت تا به­ وسیله آن بتوانید محصولات و خدمات شرکت خود را با تبلیغات مناسب به فروش برسانید. به همین جهت است که اغلب افرادی که برون­گرا بوده و به راحتی با افراد اطراف خود ارتباط برقرار می­کنند می­توانند در مقوله مدیریت بازرگانی موفق­تر باشند. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با رشته مدیریت بازرگانی آشنا کنیم. همچنین مدیریت بازرگانی در مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکتری نیز متقاضی دارد که با در قسمت بعد با گرایش­های مختلف آن آشنا خواهید شد. به همین علت هست که صحبت مطلق از حقوق در رشته مدیریت بازرگانی همه ­را دچار سردرگمی می­کند و نمی­توان پاسخ روشن و مشخصی را به آن داد. دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی از دوره ­های تحصیلی آموزش عالی است. این تفاوت­ ها نه تنها ناشی از دروسی است که دانشجویان در دانشگاه­ ها می­خوانند بلکه از حیطه فعالیت و حوزه کاری هرکدام است.

همچنین در انتها به تفاوت جزیی بین مدیریت مالی و بازرگانی اشاره کردیم که باعث خطا در بسیاری از سازمان­ سایت economymag ها شده است. همچنین باتوجه به ماهیت رشته مدیریت بازرگانی، بسیاری از سازمان­ های خصوصی، دولتی، بیمه ­ها و بانک­ ها به دنبال استخدام این افراد هستند و در تلاش هستند تا بهترین افراد این حوزه را به استخدام سازمان خود درآورند. بسیاری اعتقاد دارند باتوجه به تعدد گرایش ­های مدیریت بازرگانی و همچنین نیاز کسب­ وکارها و سازمان ­ها به داشتن واحدی مجزا با عنوان بازرگانی، آینده شغلی مناسب و مطلوبی در انتظار فارغ ­التحصیلان این رشته است. این گرایش در دانشگاه ­ها به صورت محدود ارائه می­شود و به ­طور کلی در خصوص قوانین مربوط به بازرگانی در داخل کشور اشاراه می­کند. بنابراین، در این بخش، قصد داریم تا به این سوال، پاسخ دهیم که مهلت و زمان ثبت نام مسکن حمایتی، به چه صورت می باشد؟ در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، زمان ثبت نام از 15 تیر ماه، آغاز شده و مهلت ثبت نام مسکن حمایتی 1401، به مدت 15 روز، تا 30 تیر ماه 1401 ادامه خواهد داشت.

آنان، می بایست پس از بررسی کامل اطلاعات، کادر قسمت پایین صفحه را که در تصویر، به آن، اشاره شده است را تیک دار نموده و گزینه سبز رنگ مرحله بعد را انتخاب نمایند. سند مالکیت، صرفا برای آن گروه از ثبت نام کنندگان سایت سامانه مسکن حمایتی که خود، دارای زمین می باشند. شایان ذکر است جهت پیگیری های بعدی و همچنین، اطلاع از نتایج نهضت ملی مسکن که نام دیگر طرح مسکن حمایتی می باشد، می توانید به آدرس همین سامانه، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir، مراجعه کرده و از قسمت پیگیری درخواست ها، اقدام به پیگیری نتایج نمایید. طبق شرط آخر و نهایی از شرایط ثبت نام مسکن حمایتی، متقاضی ثبت نام مسکن حمایتی، باید از تمکن مالی برای پرداخت حداقل 400 ميليون ريال، در مرحله اول اجرای طرح و همچنین، پرداخت اقساط ماهیانه بانکی وام مسکن حمایتی نیز برخوردار باشد. افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، می توانند به صورت غیر حضوری، از طریق سایت saman.mrud.ir، جهت پیگیری وضعیت ثبت نام خود، اقدام نمایند. هرکدام از این گرایش ­ها به صورت تخصصی به قسمتی از مدیریت بازرگانی پرداخته و جنبه ه­ای متفاوت از آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. یکی از مهم­ترین گرایش ­ها در مدیریت بازرگانی بوده که در اصل همان چیدمان درست عناصر یک سازمان به منظور رسیدن به هدف مشخص سازمان است.

جهت حل این مشکل، دولت، تدابیر متعددی را اتخاذ کرده که یکی از مهم ترین آنها، تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در سال گذشته می باشد. بر این اساس، این گروه از متقاضیان، می توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام مسکن حمایتی ۱۴۰۱، به آدرس saman.mrud.ir، با تعیین گزینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از قسمت نوع سرپرست، برای ثبت نام در سامانه ثبت نام مسکن حمایتی اقدام نمایند. به عنوان مثال، ثبت نام کنندگان مسکن ملی، باید شرایط ثبت نام مسکن ملی را دارا باشند تا موفق به دریافت این وام شوند. افراد باتوجه به علاقه، مهارت و مهم­تر از آن بازارکار هر زیرشاخه اقدام به انتخاب آن­ها به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه­ ها می­کنند. هرچند در حال حاضر این گرایش به طور کامل از مدیریت بازرگانی حذف شده ولی باید بدانیم که مدیریت مالی با مباحث مالی و گردش پول در ارتباط بوده و صرفا مواردی که به آن مربوط می­شود را دنبال می­کند.