تورم ترکیه بار دیگر رکورد شکست

شاخص قیمت تولیدکننده داخلی در ماه اکتبر ۷.۸۳ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و سالانه ۱۵۷.۶۹ درصد افزایش یافت.

برنامه اقتصادی دولت نرخ پایین را برای تقویت تولید و صادرات با هدف دستیابی به مازاد حساب جاری در اولویت قرار داده است.

تورم ترکیه بار دیگر رکورد شکست

در سه ماه گذشته، بانک مرکزی نرخ بهره خود را در مجموع ۳۵۰ واحد کاهش داد و به ۱۰.۵ درصد رساند. این کشور وعده کاهش دیگری را در این ماه به عنوان آخرین حرکت در چرخه تسهیل فعلی داد که برخلاف روند انقباض سیاست پولی جهانی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تورم ترکیه از سال گذشته افزایش یافته است، زمانی که لیر پس از شروع کاهش نرخ بهره بانک مرکزی در یک چرخه کاهشی قرار گرفت.

تورم سالانه در ماه اکتبر بالاترین رقم از ژوئن ۱۹۹۸ بوده است. هالوک بورومچکچی، بنیانگذار مشاور بورومچکچی، گفت که ماه اکتبر می تواند اوج تورم سرفصل باشد اگر لیر بیشتر تضعیف نشود.

وی گفت: ما فکر می کنیم که تورم کل ممکن است به اوج خود رسیده باشد مگر اینکه ارزش لیر کاهش یابد. کاهش قابل توجه (در تورم) به دلیل اثر پایه در ماه آخر سال تنها می تواند در محدوده ۷۰ تا ۷۵ درصد اتفاق بیفتد.

کاهش ۴۴ درصدی لیر در سال گذشته و ۲۹ درصد در سال جاری، دلیل اصلی افزایش تورم، علاوه بر افزایش قیمت انرژی بود.

حمل و نقل که شامل قیمت بنزین می شود، با ۱۱۷.۱۵ درصد رشد سالانه و پس از آن قیمت مواد غذایی با ۹۹.۰۵ درصد و اثاثیه و لوازم خانگی با ۹۳.۶۳ درصد افزایش را به خود اختصاص دادند.

۲۲۳۲۲۷


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1691245/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA

میانگین پیش‌بینی تورم پایان سال در آخرین نظرسنجی رویترز ۷۰.۲۵ درصد بود، در حالی که بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته پیش‌بینی پایان سال خود را به ۶۵.۲۰ درصد افزایش داد که چهارمین تجدید نظر صعودی آن در سال جاری است.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که قیمت مصرف کننده ماه به ماه ۳.۵۴ درصد افزایش یافته است که کمتر از ۳.۶۰ درصد پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز است. سالانه تورم قیمت مصرف کننده ۸۵.۶۰ درصد پیش بینی شده بود.

پوشاک ماهانه ۸.۳۴ درصد افزایش قیمت را به همراه داشت و پس از آن قیمت مواد غذایی با ۵.۰۹ درصد افزایش و قیمت اثاثیه و لوازم خانگی با افزایش ۴.۳۸ درصدی قرار گرفتند.