جزییات توافقات بندری ایران و کویت/ اروندرود پس از 3 دهه با خارج سازی مغروقه ها ایمن می شود- اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی تسنیم

اسعدی با اشاره به تخفیف 30 درصدی برای واردات و صادرات کالا از بندر خرمشهر اظهار کرد: اخذ این مصوبه به ترافیک ورودی و خروجی بندر خرمشهر کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به واردات خودرو نیز گفت: در بخش واردات خودرو برای اولین بار یک شناور در بندر لنگه پهلو گرفته است. در این رابطه بندر خرمشهر نیز مزیتی مانند این بندر برای واردات خودرو دارد و می توانیم با تعرفه کمتر این کار را انجام دهیم.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2828242

وی به خارج سازی مغروقه ها از اروندرود اشاره کرد و با بیان اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی  185 مغروقه از آبراه مذکور در سمت ایران خارج سازی شده است، یادآور شد: این شناورها از اروند و کارون خارج سازی شده است. سال آینده نیز با خروج 10 شناور مغروق در آبراه ایران قرار دارد دیگر شناوری نداریم که برای کشتیرانی ایمن خطری ایجاد کند. برای خارج سازی این تعداد نیز  از طریق سازمان بنادر تامین اعتبار صورت خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه ایران آمادگی کامل لایروبی اروند را دارد، گفت: اما عراقی ها به دلایلی همکاری لازم را با ایران نداشته است. 

وی افزود: بیشتر این کالاها به صورت «نگله ای» است، اما به لحاظ تناژی حدود 7000 تن کالای متروکه اموال تملیکی باید از محوطه بندر خارج شود.

وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به اینکه خرمشهر یکی از بنادر مهم جنوب غرب ایران است که از دیرباز نقش مهمی در تجارت ایفا کرده است، یادآور شد: قبل از جنگ تحمیلی، آوازه بندر خرمشهر یه عنوان یکی از مهم ترین بنادر کشور در حوزه حمل و نقل بوده است. در دوره جنگ زیرساختهای بندر خرمشهر 100 درصد از جمله اسکله، باراندازها و… از بین رفت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر یادآور شد: 2 سرویس هفتگی حمل و نقل دریایی مسافری در مسیر رفت و برگشت خرمشهر-کویت داریم که با تمام ظرفیت یعنی روزانه 220 نفر فعالیت می کند.

وی با اشاره به اقدام توسعه زیربنایی در بخش بندری گفت: عراق با توسعه بندر فاو به دنبال تبدیل شدن به بندری مانند جبل علی است تا بتواند جریان چند سویه کالا از اروپا، آسیا و آفریقا جذب کند تا به یک کریدور اصلی تبدیل شود‌.

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نشست مشترک ایران و کویت پس از 8 سال برگزار شد، گفت: مصوبات خیلی خوبی در این نشست ها عاید شد از جمله می توان به ایجاد 10 نمایندگی کشتیرانی اشاره کرد. قبلاً ایجاد نمایندگی در انحصار یک شرکت کشتیرانی بود. همچنین رعایت تمام توافقنامه‌های بین‌المللی امضا شده بین ایران و کویت، نصب تجهیزات ایمنی برای شناورها از جمله دستگاه AIS (سیستم شناسایی خودکار شناورها)، از سرگیری ورود شناورهای سنتی به بنادر کویت و… از جمله سایر توافقات با کشور کویت بود.

اسعدی با بیان اینکه بندر خرمشهر طی 9 ماه اخیر صادرات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، افزود: واردات در مدت یاد شده 28 درصد رشد داشته است. کل تخلیه و بارگیری کانتینر در 9 ماه اخیر 15 هزار TEU بوده که 2 درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: باید به بندر خرمشهر توجه کنیم چراکه وقتی تردد شناورها زیاد شود باعث می شود عراق فعالیت های تعطیل شده از جمله لایروبی و توسعه بنادری که در انتهای مسیر آبراه است را از سر بگیرد.باید با این اقدامات بندر فاو را کم اثر کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نورالله اسعدی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم در رابطه با میزان کالای متروکه در بندر خرمشهر، اظهار کرد: کالای متروکه در بندر کاهش یافته که شامل خودرو، لاستیک سایر اقلام از جمله لوازم خانگی است.

وی ادامه داد: همچنین ترمینال کانتینری با مساحت 15 هکتار و ظرفیت 500 هزار TEU احداث شده که یکی از معدود ترمینال هایی است که با سرمایه گذاری 175 میلیارد تومانی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه با خارج سازی این 10 فروند دیگر ریسکی در حوزه تردد روان و ایمن کشتی ها نخواهیم داشت، اضافه کرد: تاکنون حدود 100 میلیارد تومان پروژه توسعه بندر خرمشهر به بهره‌برداری رسیده و به زودی پروژه های دیگری برای تکمیل ظرفیت بندر اجرا می شود.

وی افزود: در همین راستا سازمان بنادر از سال 71 بازسازی بندر را شروع کرد و با اجرای پروژه های متعدد ظرفیت این بندر از 5 میلیون تن قبل از انقلاب به 11 میلیون تن رسیده است.

وی از امکان پهلوگیری کشتی ها با ظرفیت 10 هزار تن در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: ظرفیت عملیاتی بندر خرمشهر در زمان حاضر 3.2 میلیون تن است.