جهان در انتظار موج جدید گرسنگی/از جنگ اوکراین تا گرمایش زمین

بر این اساس، آمریکایی‌ها ۲.۵درصد تورم اضافه‌تر را نسبت به سال گذشته متحمل شده‌اند که دلیل آن به افزایش ۵.۴درصدی تورم گوشت قرمز برمی‌گردد.

در همین مدت، قیمت گاو زنده نزدیک به ۱۴درصد افزایش یافته است. تاثیرات جهانی تغییر آب و هوا موجب شده اقتصاد با سرعت زیادی در حال عبور به دوران بحران باشد؛ به‌طوری که بسیاری از کشورها نتوانند خود را با آن هماهنگ کنند.

قیمت تولیدات دامی متاثر از افزایش هزینه‌ دانه‌ها و خوراک افزایش یافته است. برای مثال قیمت تخم‌مرغ ۹۵درصد افزایش یافته است؛ حتی قیمت ابزارآلات دامداری‌ هم از این جهش تورمی مصون نمانده است. برای مثال، دستگاه خوراک ریز گاو، در یک سال ۱۴درصد گران‌تر شده است.

افزایش ۲۷ درصدی شاخص

چندین موسسه تغییرات قیمتی کامودیتی‌ها را بررسی می‌کنند. CRB یکی از معتبرترین این شاخص‌هاست؛ البته CRB تنها شامل گندم، جو و سایر اقلام خوارکی نمی‌شود و کالاهای انرژی (نفت، بنزین و…)، فلزات اولیه (فلزات معدنی) و فلزات صنعتی (فلزات اولیه که به ماده اولیه تولید کالای صنعتی تبدیل شده‌اند) را هم دربر می‌گیرد.

در مجموع شاخص CRB،۲۶.۵۱ درصد نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است؛ یعنی سرجمع هزینه‌ها در هشت ماه گذشته، نزدیک به ۲۷درصد در کل جهان افزایش یافته است که عمده آن هم مربوط به مواد غذایی است. با در نظر گرفتن افزایش قیمت کالاهای کشاورزی، کل هزینه‌های کالاهای اولیه کشاورزی و غذای کارخانه‌ای افزایش یافته است. بر این اساس، در سطح جهانی، کره۸۱درصد، سیبب‌زمینی ۵۵درصد، دانه روغنی کتان ۲۸درصد، برنج ۲۷درصد، شیر ۲۵درصد، پنیر ۲۵درصد، آب پرتقال ۲۴درصد، ذرت ۱۶درصد و سویا ۱۴درصد، افزایش قیمت داشته‌اند.

در درجه اول دانه‌های کوچک مانند جو، شکر تولید آمریکای جنوبی، ذرت برزیل و گندم روسیه با افزایش قیمت خود، شوک جهانی ایجاد کرده‌اند.

جوی دو سر بیش از ۸۰درصد، قهوه ۵۹درصد، شکر ۲۲درصد، گندم ۱۵درصد و ذرت ۱۰درصد در قیمت‌های جهانی خود شوک تورمی ایجاد کرده‌اند. آمریکا با تولید ۹۴میلیون تومانی و جایگاه دوم پس از روسیه و اوکراین با مجموع تولید سالانه ۱۰۲میلیون تن، به طور محسوس با کاهش سطح تولید خود مواجه شده است.طبق ارزیابی اتاق تحلیل خبر دارلین، میزان تولید گندم آمریکا در بهار امسال به کمترین حد در دهه اخیر رسیده است.در چنین شرایطی، شاخص‌های نشانگر تورم، گویای شرایط هستند: شاخص کامودیتی (کالاهای اولیه) از افزایش فاحش هزینه‌های جهانی سخن می‌گوید.

کاهش سطح تولید

در نتیجه CRB بیان‌گر تغییرات قیمت چهار قلم کالای اولیه عمده است که اقتصاد جهان بر شاخ آنها می‌گردد. با این حال سهم هر یک از این ۴گروه کالا در سنجش عدد شاخص کل (سرجمع افزایش هزینه‌ها) یکسان نیست.

title

کالاهای گروه کشاورزی در CRB بیشترین اهمیت را دارند؛ چرا که عمده مردم جهان بیشتر از این‌که به بنزین نیاز داشته باشند به خوراک نیاز دارند و بیشترین درآمد خود را در این بخش هزینه می‌کنند.

ضربه‌ای که بحران جهانی آب و هوا در قالب گرم شدن حرارت زمین به اقتصاد جهانی وارد کرده به حدی است که موسسه تحقیقات جهانی کپرنیک در مورد ادامه آثار آن بسیار نگران است.

افزایش قیمت دام

بیشتر بخوانید :


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1665773/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AC-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86این بحران هزینه‌های زیادی برای برنامه‌های جهانی غذا به وجود می‌آورد و چالش‌های بشری را متوجه بحث غذا می‌کند. آینده تا اندازه زیادی چشم به توسعه پایدار و سبز دارد اما نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد تمایل کشورها به استفاده از سوخت‌های فسیلی شکل گرفته است. با برخاستن بحران ناشی از جنگ در اوکراین، زغال‌سنگ مجدد به عنوان انرژی ارزان و در دسترس جایگزین سوخت‌ هسته‌ای، گاز و… شده است.

به گفته یک کارشناس ارشد آب و هوا، یک سوم غربی ایالات‌متحده و سراسر دشت‌های شمالی و چمنزارهای وسیع کانادا، از افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوا بیشترین آسیب را دیده‌اند. مناطقی که دیل مولر از آنها نام برده، یکی از سریع‌ترین تغییرات آب‌و هوایی را در کل جهان تجربه می‌کنند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کانادا دو برابر سایر مناطق جهان، در حال گرم‌تر شدن است. با این حال، کل جهان در پیشگاه تغییرات آب و هوایی در حال قربانی شدن و از دست دادن امنیت غذایی است؛ بحرانی که به کمبود مواد غذایی و گرانی انجامیده است.

تیلور مککنا، تحلیلگر این موسسه با تاکید بر این‌که به آب و هوا به عنوان یک شرایط طبیعی اطمینانی ندارد اما اضافه می‌کند وضعیت به طرز وحشتناکی در حال بدتر شدن است.