حاضرجوابی حرفه ای و محترمانه چطوری باید باشه؟

پس اگر موافق باشید اکنون چند نمونه از حاضر جوابی های بزرگان دنیا را بررسی می کنیم.

مظفر الدین شاه قاجار از شاهزاده داراب میرزا، که ریش بلندی داشت، پرسید: آیا در زمان فتحعلی شاه به تو بیشتر خوش می گذشت یا در عهد سلطنت من؟ داراب میرزا گفت: قربان هیچکدام! برای این که در زمان فتحعلی شاه ریش دار می پسندیدند و من آن وقت بی ریش بودم و در زمان شما بی ریش می پسندند و من ریش به این بلندی دارم.

حاضر جوابی های دندان شکن موقعیتی

مکالمه صحبت کردن جمع اجتماعی محل کار

۱. از طنز استفاده کنید.

شاید برایتان پیش آمده که کسی چیزی بگوید و جوابش را بدهید. اما چند ساعت بعد جواب های بهتری به نظرتان برسد و از گفته های خود پشیمان بشوید. گاهی به خاطر نداشتن کنترل روی قدرت کلام یا بیش از حد احساسی شدن، این اتفاق رخ میدهد. حاضر جوابی یکی از عوامل به شدت تاثیر گذار در روابط اجتماعی است؛ اما چیزی که خیلی مهم و کلیدی است ، شیوه بکارگیری و استفاده درست و به موقع از آن است.

در واقع شما با سکوت خود به طرف مقابل و سایر افرادی که در جمع حاضر هستند بی گناهی خود را ثابت می‌کنید و اصلاً به آن ها این موضوع را می‌فهمانید که طرف مقابل حتی ارزش جواب دادن هم ندارد و من او را در حدی نمی‌بینم که بخواهم خودم را درگیر پاسخ دادن به او کنم.گاهی وقت ها لازم است سکوت کنید و با مکث چند ثانیه ای و نگاه های سنگین طرف مقابل را از زدن حرف نامربوطش معذب و خجالت زده کنید و بحث را عوض کنید.

    میخوام برام کاری انجام بدی وگرنه الانم زنگ نمیزدم!

یکی دیگر از راهکارهای حاضر جوابی ، دقت به افراد حاضر جواب است. برای تبدیل شدن به فردی حاضر جواب هم باید به افراد حاضر جواب به خوبی دقت کنید و ببینید در چه زمان هایی، چه کلماتی را به کار می‌برند تا شما هم بتوانید از آن ها استفاده کنید. البته همان طور که گفتم فقط حاضر جوابی های مثبت مد نظر ما هستند و به هیچ وجه قرار نیست در این حاضر جوابی ها بی ادبی در کار باشد. پس به حاضر جوابی های مثبت و مناسب هم باید به خوبی دقت کنید.

۸. مهارت بداهه گویی خودتان را افزایش دهید.

ماه رو دیدی تا حالا پر لکه ست اما نماد زیباییه

    معمولا از این کلمه استفاده نمکنید( ای کاش اینو میگفتم)؟

چرا می‌گویم حاضر جوابی همیشه بد نیست؟ تصور کنید فردی شما را به انجام کار بدی متهم می‌کند، شما را بیخود و بی جهت مسخره می‌کند، به شما حرفی می‌زند که کاملاً به ناحق است و یا حتی حق خودتان یا فرد دیگری را ضایع می‌کند. خب طبیعتاً شما در این مواقع برای دفاع از خودتان و یا دیگران نیاز به یک فن بیان قوی و مهارت حاضر جوابی دارید. درست است؟

چقدر پیر و شکسته شدی؟

مثلاً زمانی که کسی از شما انتقادی کرد و خواست به شما بفهماند خودش خوب است، می‌توانید به اون این طور جواب دهید: بابا بروسلیییی! جذاااااب! باشه اصن تو خوبی! تو خدای این کار…

حتی زمان هایی هم که سوالی در کار نیست و فقط حرف نا مربوطی زده می‌شود، می‌توانید از این دست سوالات استفاده کنید و قائله را خاتمه دهید.

۴. از تیکه کلام های عامیانه استفاده کنید

۱. کتاب هنر حاضر جوابی و طنازی نوشته پاتریک کینگ

چرا اینقدر لاغری؟

و به این ترتیب شما هم خنده را بر لبان همه جاری کردید و هم پاسخ طرف مقابل را آن طور که باید و شاید ندادید. پیشنهاد می‌کنم با تکنیک های استفاده از طنز در سخنرانی با مطالعه چگونه در سخنرانی خود از طنز استفاده کنیم خیلی بهتر آشنا شوید.

۲. گاهی اوقات فقط سکوت کنید.

از جمله خصوصیات مثبت دیگر این کتاب، وجود تصاویر زیبا و جذاب این مجموعه است. در این کتاب با وجود تصاویر از شخصیت های داستان، به کودکان و فرزندان شما در درک بهتر قصه های توتو کمک کنند. و هماهنگی کامل و جامع تصاویر با داستان باعث شده است که کودکان از نظر بصری هم با داستان هم ذات پنداری و احساس نزدیکی بیشتری کنند و درک بهتری از محتوای و منظور داستان در ذهنشان بوجود بیاید.

تست حاضر جوابی

اینهمه درس خوندی به کجا رسیدی؟

همان طور که گفتم، گاهی اوقات افراد سوال هایی از شما می‌پرسند که نمی‌خواهید به آن ها جواب دهید و یا اصلاً سوال های نا مربوطی می‌پرسند که هیچ ربطی به آن ها ندارد. در این جور مواقع می‌توانید سوال را با سوال جواب دهید. مثلاً:

برخی افراد هم هستند که با بی ادبی تمام حرف هایی به انسان می‌زنند که هیچ سند و مدرکی هم برای آن حرف ها ندارند، یا تهمت های نا به جا و ناروا می‌زنند و دیگران را متهم می‌کنند به انجام کارهایی که نکرده اند.

    من مثل خیلی ها حسودی نمیکنم و هر چی می خورم گوشت میشه و میچسبه به تنم !!!

نویسنده عنوان میکند که تقریبا در هر کلامی که میان دو یا چند نفر انجام میشود آنچه که خیلی اهمیت دارد، شوخی و حاضر جوابی انسانها است. این ویژگی همیشه باعث می شود تا هر فردی را از لحاظ کلامی تسلیم کنید. سپس با او ارتباط خوب و موثری برقرار کنید. به این صورت صحبت شما دیگر رنگ و بوی کهنگی و عادی شدن نمیگیردو یک سازگاری عالی بین شما و طرف مقابل ایجاد می شود، انگار که سالیان سال است همدیگر را می شناسید.

    کسی که بلد نیست خرج کنه به درست خرج کردن بقیه میگه خسیسس

اگر اطرافیان و نزدیکانتون فرد حاضر جوابی است رفتار ها و کلمات اون رو مد نظر بگیرید و سعی کنید پاسخ های اون رو بهبود بدید و ازش الگو بگیرید. در کل هم نشینی با این افراد میتونه به مرور روی شما هم تاثیر بزاره. دوباره یادآوری می کنم حاضر جوابی با بی ادبی و گستاخی یکی نیست همیشه حواستون باشه که مرز رو رد نکنید و به آدمی تبدیل نشوید که کسی دوست ندارد با او  هم صحبت شود.

مکالمه صحبت کردن جمع اجتماعی محل کار

    مقایسه کنید

    انیشتین در دوران جوانی خود، نامه ای از یک خانم به دستش رسید که گویا قرار هم بوده که با یکدیگر ازدواج کنند. آن خانم در نامه خود گفته بود: “من هوش و نبوغ فوق العاده شما را به زیبایی و منش و اخلاق خودم اضافه می کنم و فکر می کنم فرزند ما بسیار فوق العاده خواهد شد؛ چه از لحاظ زیبایی من و چه از لحاظ هوش تو.” انیشتین هم در نامه ای به او جواب می دهد که: بله این حرف درست است؛ اما من می ترسم که جای این دو با یکدیگر عوض شود و نبوغ تو با زیبایی من ترکیب شود. می ترسم از این که در آن زمان چه اتفاقی قرار است بیفتد!

منظورت چیه؟ میشه بپرسم چرا این سوالو می پرسی؟ اگه جواب ندم اشکالی داره؟ و…

امیدوارم با استفاده از تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد، بتوانید به بهترین شکل ممکن مهارت حاضر جوابی خودتان را افزایش داده و به خوبی از حق خودتان دفاع کنید.

مثلاً اگر کسی به شما گفت “تو خیلی فن بیان ضعیفی داری” می‌توانید در جواب او بگویید “پس خداروشکر که فن بیانم ضعیفه و نمیتونم با بیانم به کسی بی احترامی کنم!”

پس دقت کنید که باید از حاضر جوابی خود فقط در شرایطی که حقی از شما یا فردی ضایع می شود، استفاده کنید. در غیر این صورت حاضر جوابی جنبه منفی به خود گرفته و تبدیل می‌شود به همان چیزی که از ابتدا در ذهنتان وجود داشت. یعنی ابزاری برای بی ادبی و بی احترامی! مواظب طرز استفاده خود از این مهارت باشید.

از این رو بهترین کار این است که، زمان هایی که شاهد بحث و صحبت دیگران هستیم، توجه ویژه داشته باشیم چون این تایم ها، بهترین موقع است که خود را به جای طرف مقابل بگذاریم و ببینیم چه جوابی بهترین گزینه برای پاسخ دادن است. و با خود بگویید اگر من جای او بودم چه میکردم ؟چه میگفتم؟این شیوه بهترین راه برای تقویت این مهارت و پیدا کردن جواب های متنوع است.

۱۱. الگو بگیرید!

حاضر جوابی در واقع مثل یک سپر دفاعی کلامی عمل می کند که در موقعیت های متفاوت می تواند مانند یک سپر مانع خشم و ناراحتی ما شود و همچنین به طرف مقابل القا کند که نباید در مسائل شخصی دخالت کند. اما گاهی اوقات پیش می آید که در برخی از موقعیت ها نمی دانیم چه جوابی به طرف مقابل تحت عنوان حاضر جوابی بدهیم و ذهن ما فریز می شود. در ادامه مطلب برای چند موقعیت ، حاضر جوابی های بسیار زیبایی برای شما آماده کرده ایم که با یادگیری این حاضر جوابی ها میتوانید در ارتباطات خود بدرخشید و بهترین کلام را به زبان بیاورید.

در ضمن اگر نتوانید از خود در مقابل حملات کلامی و دخالت ها و سوالات نامربوط اطرافیان دفاع کنید به مرور دیگر کسی روی شما حسابی باز نخواهد کرد و همین موضوع باعث از دست دادن اعتماد به نفس شما می شود.

خب این طور کاملاً مشخص می‌شود که او فردی زود رنج است و حرف شما کاملاً هم درست بوده. پس سعی کنید به هیچ وجه از این راه استفاده نکنید.

۷. به حاضر جواب ها خیلی دقت کنید.

     نصف بیشترم زیر زمینه.

    بزار بیدار شدم بهت میگم.

    از طنز استفاده کنید

لازم نیست برای اینکه هر جمله ای را از دهان تان خارج کنید، ساعت ها وقت بگذارید و آن جمله ها را ارزیابی کنید. با این کار انرژی زیادی برای چیزی هزینه می کنید که معلوم نیست واقعا آن موضوع به این همه تلاش نیاز دارد یا خیر؟  برای اینکه بین حاضرجوابی غیرمنطقی و حاضرجوابی منطقی خود بتوانید داوری و تصمیم گیری کنید، بدانید که خط قرمزهای شما کجاست و چه کسی واقعا یا غیرعمد در حال آسیب رساندن به این خط قرمز است.

حاضر جوابی سنگین فقیر در برابر توانگر

شوخی های توتو یک کتاب کمدی و طنز است. که برای کودکان دبستانی نوشته شده است. تا هم فضایی شاد و جذاب را برای آنها تصویرسازی کند. و هم مهارت حاضر جوابی مودبانه و محترمانه را به آنها آموزش دهد و در نهایت تقویت کند. در واقع داستان این کتاب در مورد توتو پسربچه ایی بازیگوش و حاضرجواب است. که با هم سن و سال های خودش تفاوت هایی دارد و دوست دارد که سر به سر اطرافیان بگذارد.

البته این نوع حاضر جوابی، رگه هایی از بی ادبی را در خودش دارد که شما باید دقت کنید این طور نباشید و بی ادبی را چاشنی حاضر جوابی های خود نکنید.

حاضر جوابی مدرس

طبیعتاً این مسائل مسائلی شخصی هستند و احتمالاً دوست نداشته باشیم هم دیگران در جریان آن ها قرار بگیرند و هم درباره آن ها پیگیر باشند. در نتیجه می‌توانید در جواب این افراد، این طور جواب دهید: منتظر دستور شما بودم! اتفاقاً خیلی خوب شد که یادآوری کردید! بله حتماً الآن میرم کنکور میدم میام!

    به حاضر جواب ها خیلی دقت کنید

فورا یکی از شاگردان گفت: بچه ها شما تابلو را می بینید؟ گفتند: بلی، شاگرد دوباره سؤ ال کرد:  آقا معلم را می بینید؟ جواب دادند: بلی، شاگرد گفت: اما آخرین سؤ ال ،آیاعقل آقا معلم را هم می بینید؟ گفتند: خیر، شاگرد گفت: پس حالا که عقل معلم را نمی بینیم، نتیجه می گیریم که آقا معلم عقل ندارد!

حاضر جوابی سنگین داراب میرزا

ناگفته نماند حاضر جوابی باید در جهت صحیح و سازنده انجام شود در غیر این صورت، نوع رفتارها و پایان گفتگو خدشه دار خواهد شد. حاضرجوابی یک سِپَر است و به ما کمک می‌کند تا در مقابل حمله کلامی دیگران از خودمان دفاع کنیم

حاضر جوابی خوب است؟

گاهی سکوت بهترین حاضرجوابی می شود.

۳. سوال را با سوال جواب دهید

در نتیجه هم این شما هستید که از آن حرف ها تبرئه می‌شود و طرف مقابل هم جز کم ارزش شدن، هیچ چیزی برایش باقی نمی‌ماند.

منبع:
mostafaee.


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-30/663350-%D8%AD%D8%A7%D8%B6%D8%B1%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D9%87

چرا این همه جوش زدی آخه؟

بعضی از اوقات اتفاق میافتد که شما با فردی در حال جروبحث هستید و ناگهان او کلامی بیان میکند، که جوابی برای آن ندارید و امکان دارد که او از همین سکوت شما و نداشتن حاضر جوابی درست برای دعوا، استفاده کند، و شما را مورد تمسخر قرار دهد، پس با استفاده از تکنیک های فوق العاده ایی و مثال های حاضر جوابی، خود را کاملا برای این موقعیت آماده کنید تا بتوانید بهترین پاسخ و حاضر جوابی در دعوا و جروبحث را داشته باشید.

اگر شما در یک زمانی گرفتار این دست از افراد شدید و فقط حرف های نامربوط نسبت به خود شنیدید، بهتر است فقط سکوت کنید. سکوت کردن خودش در اینجا یک پاسخ محکم محسوب می‌شود!

حاضر جوابی هم مثل هر مهارت دیگری که میتوان هم در جهت مثبت وهم درجهت منفی از آن استفاده کرد،میتواند شما را هم به یک فرد با قدرت بیان بالا و هم یک فرد غیر مودب تبدیل کند.قطعا آن چیزی که ما از آن به عنوان حاضر جوابی نام می بریم از نوع مثبت آن است که شما را در مقابل افرادی که پای خود را از گلیم خود دراز میکنند وحقوق شما را ضایع می کنند،مصون می دارد.حتما در ادامه با نوع مثبت حاضر جوابی بیشتر اشنا میشوید.باید به شما نکته ای فوق العاده مهم بگویم تا خیلی بهتر هم به موضوع حاضر جوابی پی ببرید و هم خدای نکرده دچار سوء تفاهمی در این رابطه نشوید.

حاضر جوابی مودبانه و محترمانه!

در این کتاب بیان شده است که اکثر ما دوست داریم تا به سرعت و با تکیه به خودمان در پاسخ به دیگران، بهترین کلام را بگوییم.ما تمایل داریم، که در یک لحظه هم ملایم باشیم. هم هوشمند و هم بامزه. و همچنین با سکوت های بی مورد و نا به جا خداحافظی کنیم و با سرعت به حاضر جوابی دیگران پاسخ دهیم.

۲. کتاب شوخی های توتو، حاضر جوابی نوشته تیئری کوپه

تکینک مقایسه کردن هم می‌تواند به حاضر جوابی شما بسیار کمک کند. البته مقایسه ای که تا حدی کوبنده باشد و بتواند به خوبی منظور شما را بیان کند.

پس فکر می‌کنم حالا دیگر با این تفاسیر متوجه اهمیت بالای حاضر جوابی شده باشید و آماده یادگیری تکنیک های آن باشید. .

بداهه گویی، یک مهارت است که برای داشتن مهارت حاضر جوابی ، باید به آن مسلط باشید. شاید اگر بخواهیم بداهه گویی را مختصر و مفید تعریف کنیم، بهترین تعریف این باشد که: بداهه گویی یعنی چطور صحبت کنیم تا حرف کم نیاوریم و آنجایی که لازم است سریع حرفمان را بزنیم.

    خودمان را جای دیگران بگذاریم

     آیا همیشه در جواب اطرافیان حرفی جالبی برای گفتن دارید؟

جالب است بدانید افرادی که حاضر جوابی های دندان شکن میدهند هیچوقت نیازی به فحاشی و استفاده از کلمات نامناسب ندارد ولی افرادی که در دعواها فن بیان ضعیفی دارند و نمی توانند از حق خود دفاع کنند متوسل می شوند به فحش و الفاظ نامناسب …   .

کتاب های حاضر جوابی

دیدید بعضی از افراد را که وقتی بهشان حرفی می‌زنیم سریع در مقابل ما گارد می‌گیرند و می‌‎خواهند به ما ثابت کنند که حرف ما درست نیست؟ خب نتیجه در این جور مواقع چه می‌شود؟ احتمالاً شما بیش از پیش به حرف خود پی می‌برید و آن شخص فقط حرف شما را تأیید کرده است. البته این تکنیک شاید اولین راهکاری باشد که به ذهن هر کس می‌رسد اما مطمئن باشید که بدترین راهکار نیز هست. به طور مثال:

چشمای شما متاسفانه زیبایی رو نمیبینه!!

حاضرجوابی به نوعی ابزاری است که به ما کمک می‌کند تا در ارتباط با دیگران قدرتمندتر باشیم.حاضر جوابی اسلحه‌ای برای حمله به دیگران نیست که بگوییم بد و بی ادبانه است.  قرار نیست ما با حاضرجوابی دیگران را تخریب کنیم . قرار نیست از حاضر جوابی در دعوا و نزاع استفاده کنیم.در واقع با حاضر جوابی سعی میکنیم از خط قرمز های خود دفاع کنیم . حاضرجوابی یک سِپَر است و به ما کمک می‌کند تا در مقابل حمله کلامی دیگران از خودمان دفاع کنیم.

برنارد شاو، نویسنده و فیلم نامه نویس فوق العاده قهاری بود که روزی یک جوان نویسنده که به تازگی هم کارش را شروع کرده بود، متن هایش را به او نشان داد و از او پرسید: شما برای چه می نویسید؟ برنارد شاو جواب داد: برای یک لقمه نان!

توجه داشته باشید که دادن جواب دندان شکن باعث جلوگیری از اتفاقات و حرف های ناراحت کننده از سوی افراد می شود زیرا به طرف مقابل این حس را منتقل می کنید که اجازه ندارد با هر لحن و کلماتی شما را آزار دهد و اینگونه برای دیگران حد و مرز مشخص می کنید.

چگونه حاضر جواب باشیم؟

 اگر در ظاهر یا صحبت خود که قابل مشاهده است، نقاط ضعفی دارید که فکر میکنید به صورت صددرصد باعث بروز بحث و چالش می شود، به طور مثال دماغ خیلی بزرگی دارید یا در هنگام صحبت کردن بعضی از حرف ها را عجیب بیان می کنید، می توانید از همین موضوع استفاده کنید و آن ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.به طور مثال اسم من حسن است و کچل هستم، هنگام روبه رو شدن با افراد تازه میتوانم از داستان حسن کچل برای معرفی خودم استفاده کنم.

۱۰. خودمان را جای دیگران بگذاریم.

چقدر دماغت گنده ست؟

یکی از حکما از طفلی پرسید: اگر به من بگویی که خدا کجا است، یک عدد پرتقال به تو می دهم. آن پسر در جواب گفت: من دو عدد پرتقال به شما می دهم، که بگویی خدا کجا نیست.

    بین موضوعات ارتباط ایجاد کنید

ملا نصرالدین

    از تماس های مکرر شما یاد گرفتیم !

چرا ازدواج نمیکنی؟

شما باید یاد بگیرید که حاضر جوابی به معنی بیرون پراندن هر حرفی از دهان در یک لحظه نیست. درباره جواب دادن، به خودآگاهی و خودکنترلی برسید؛ آن هم با تمرین و تکرار این کار. وقتی شما عصبانی  نیستید، حواستان به سن و سال و موقعیت و شرایط طرف مقابل هست و سکوت کردن فشار روانی زیادی را به شما تحمیل نمی کند؛ این موقعیت، زمان خوبی برای جواب دادن به فردی است که شما مجبورید به او پاسخ بدهید. اما گاهی مغرورشدن به خاطر حاضر جوابی ممکن است شما را محق جلوه دهد ، درحالی که حقی ندارید و حتی باعث آزار دیگران می شوید.

با اشاره به این نمونه ها خواستیم بگوییم که مهم است که شما به کلمه ها و نحوه استفاده از آنها تسلط داشته باشید تا بتوانید از حق خود یا دیگری دفاع کنید. افرادی که توانایی بیان نظرات و یا احقاق حق شان را ندارند به سلامت روانی خود آسیب می زنند اما خلاف این اتفاق هم صادق است.

حاضر جوابی سنگین شاگرد

می بینید چقدر جالب است؟! هم لبخند را با این حرفش به لب خودش و آن خانم آورد و هم حاضر جوابی خودش را به خوبی انجام داد.

حاضر جوابی برنارد شاو

    دیگه چیز زیادی نمونده‌ که به شما برسم.

فکر کنم برای شما هم جالب باشید که متوجه شوید، مهارت حاضر جوابی شما در چه سطحی است. پس به این تست حاضر جوابی، به دقت پاسخ دهید و خود را بسنجید.پاسخ این تست ها به صورت (بله همیشه)(گاهی اوقات)(نه هیچ وقت) برای هر تست لطفاً یک گزینه را انتخاب کنید.

    در هنگام کنایه شنیدن میتوانید احساسات و افکار خود را کنترل کنید؟

می بینید؟ باز هم یک حاضر جوابی که اوج حق مطلب را می رساند…

حاضر جوابی ملا نصرالدین

    ذهنی آرام و به دور از هیاهو داشته باشید

در دوره ای زندگی می کنیم که متاسفانه دخالت های دیگران در تک تک قسمتهای زندگی ما به چشم می خورد مانند شغل ، رشته دانشگاهی، زندگی شخصی و … . حاضر جوابی های کوبنده زیر به احتمال زیاد کمک شایانی به شما خواهد کرد:

    نویسنده جوان جواب داد: خیلی برایم عجیب است! شما برای لقمه نان و درآمد می نویسید؟ من برای فرهنگ و ادب و… می نویسم. برنارد شاو هم در این لحظه حاضر جوابی کرد و گفت: بله حتماً انسان ها همیشه به سراغ مطالبی می روند که آن ها را ندارند! تو می روی دنبال فرهنگ و من می روم دنبال کسب درآمد!

    چون شنیدم خواب مومن عبادته.

این که شما به حاضر جوابی های بزرگان دنیا و یا حتی افراد عادی دقت کنید، قطعاً به تقویت حاضر جوابی شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. بعضی از حاضر جوابی های بزرگان، در کنار این که پاسخ طرف مقابل را به خوبی می دهد، درس بزرگی هم برای ما و مخاطب دارد که از این لحاظ هم می تواند برای ما بسیار مفید باشد.

    در هنگام صحبت به سرعت پاسخ مناسب به ذهنتان میرسد؟

    شما که درازی از اون بالا یه نارگیل بنداز برامون

این هم حاضر جوابی از نوع یک ایرانی وطن پرست که به خوبی توانست حق مطلب را هم ادا کند.

درمقابل حرف سنگین چه پاسخی بدهیم؟

چقدر چاق شدی؟

در زندگی همه ما گاهی اوقات پیش می آید که کسی به ما توهین کند یا به اصطلاح تیکه های به ما بیندازد و یا اینکه با صحبت های خودشان ما را زیر سوال ببرند و در آن موقعیت ما نتوانیم پاسخی درخور یا به اصطلاح حاضر جوابی دندان شکن ارائه دهیم.در حقیقت تحمل این موقعیت و این لحظه بسیار سخت است چون حس تحقیر شدن به ما دست میدهد و گاهی اوقات آنقدر عصبانی می شویم که امکان دارد چند روز یا چند هفته فکر ما درگیر آن موقعیت و آن مسئله باشد.

برای اینکه موقعیت و شرایط خودمان را به افرد موفق نزدیک‌تر و شبیه‌تر کنیم نیاز داریم تا کلامی اثرگذار داشته باشیم که یکی از ابزارهای قدرتمند آن مهارتی است به نام حاضر جوابی. به یاد داشته باشید که حاضر جوابی با به اصطلاح پرو بودن کاملا متفاوت است که اگر جای این دوتا مورد را عوض کنید یقینا موقعیت های زیادی را از دست میدهید وهمین موضوع سبب میشود ارتباطاتتان دچار مشکل و ضعف شود.این استعداد و ابزار فوق العاده مثل خیلی چیز های دیگر در دنیای اطراف ما نیاز دارد تا در استفاده از آن اعتدال رعایت شود ؛ همیشه باید خصوصیات و اخلاقیات شخص مقابل و رعایت ادب را مدنظر داشته باشیم تا سخن و کلام ما باعث رنجش و آزار دیگران نشود . در واقع هر چه جوابی که می دهید مودبانه و دندان شکن تر باشد ، قدرت کلام و تاثیر پذیری کلام شما روی فرد مورد نظربیشتر می شود!

حاضر جوابی حد ومرز را مشخص می کند!

هنوز بچه‌ای بابا !

شما به کسی می‌گویید که کمی زود رنج است و زود ناراحت می‌شود. او بلافاصله با ناراحتی پاسخ می‌دهد: نه من خیلی هم با جنبه هستم و اصلاً ناراحت نمی‌شوم. این طور نیست. حرف تو اشتباه است و…

شخص فقیری وارد مجلسی شد و نزدیک توانگری نشست. توانگر که از نشستن او در نزدیکش ناراحت شده بود با ترش رویی خطاب به فقیر گفت: میان تو و خر چقدر فرق است؟ فقیر فورا گفت: یک وجب (اشاره به آن که فاصله اش با توانگر بیش از یک وجب نبود) توانگر از این جواب سکوت کرد و سر افکنده شد. 

حاضر جوابی سنگین طفل

ملا نصرالدین با الاغش وارد روستایی شد. جوانی در آن روستا می خواست به ملا در اصطلاح تیکه ای بیندازد و گفت: من الاغت را بیشتر از خودت می شناسم! یعنی الاغت خیلی معروف است!

یک سری تیکه کلام ها هستند که در جامعه رواج پیدا کرده اند و احتمالاً شما هم آن ها هم شنیده باشید و هم ازشان استفاده کرده باشید. این تیکه کلام ها، برای حاضر جوابی فوق العاده هستند. البته بیشتر برای حاضر جوابی های دوستانه.

اکنون فردی را تصور می کنیم که در موقعیت‌های مختلف ابراز وجود می‌کند و توانایی‌هایش را بروز می‌دهد؛ هرگاه احساس کند نظر او کاربردی است، با احترام و قدرت نظرش را بیان می‌کند؛ اگر کسی بخواهد حق چنین فردی را پایمال کند با صحبت های خود جلوگیری کند. آیا میزان موفقیت این فرد بیشتر نخواهد بود ؟!  مطمئناً بیشتر است.

حاضر جوابی همان پررویی است؟

     دید بلند به از قد بلند !!!

اگر فردی به شما بی احترامی کرد، ویژگی های مثبت خودتان را با ویژگی های منفی او مقایسه کنید

۶. تأیید نکنید!

    پیش دستی کنید

    گاهی اوقات فقط سکوت کنید

    سوال را با سوال جواب دهید

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ حاضر جوابی که البته منظور ما نوع مثبت آن است، به ما کمک می‌کند بتوانیم در خیلی از اوقات از حق خود دفاع کنیم و از دخالت های دیگران جلوگیری کنیم  و یا حتی در خیلی از اوقات از شر سوالات نامربوط و بی ربطی که خیلی از افراد می‌پرسند راحت شویم. پس برای اینکه به سوالاتی نظیر چگونه حاضرجواب باشیم یا حاضرجوابی در دعوا چگونه است ودیگر سوالات خود درمورد حاضر جوابی به پاسخ برسید، تا پایان همراه گام برتر باشید تا در کنار یکدیگر، این مهارت را به خوبی یاد بگیریم.

حاضر جوابی چیست؟

    مهارت بداهه گویی خودتان را افزایش دهید

چقدر زشتی شدی؟

    توی خواب با آدمهای بی ادبی مثل شما برخورد ندارم.

    آیا میتوانید در جواب کنایه مخاطب، جواب مودبانه ولی سنگینی بگویید؟

    بزرگی به سن و سال نیست ، به چیزاییه که شما نداری !

حاضر جوابی های دندان شکن برای مسائل خصوصی

در همین رابطه، به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً کلیپ زیر را که بخشی از دوره غیر حضوری فن بیان است مشاهده کنید تا هم بهتر متوجه اهمیت بالای مهارت حاضر جوابی شوید و هم درست تر بدانید که حاضر جوابی اصلاً بد نیست و قرار نیست ما با استفاده از آن بی ادبی و بی احترامی به دیگران بکنیم.

چند نمونه حاضر جوابی

فکر کردن

برای این که حاضر جواب خوبی باشید، باید بداهه گوی خوبی نیز باشید. برای تقویت این مهارت هم راه های بسیار زیادی وجود دارد که در مقاله چگونه بداهه گویی خود را افزایش دهیم به آن ها به طور مفصل پرداخته ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید. اما در ادامه برخی از مهم ترین این تکنیک ها را نام می‌بریم:

    تأیید نکنید

اگر سوالی هم در رابطه با مهارت حاضر جوابی دارید و یا حتی تکنیک دیگری برای این کار می‌شناسید، می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت، پاسخ آن را به شما بدهیم و یا از آن استفاده کنیم.

پس از مدتی از گذشت آن ماجرا و عدم حاضر جوابی ما و کلی حرص خوردن ، یک جواب مناسب پیدا می کنیم و با خود می گوییم ای کاش این پاسخ را در آن موقعیت گفته بودم تا با یک حاضر جوابی قاطعانه و دندان شکن، انتقام گرفته و حال دلم بهتر میشد اما واقعیت این است که زمان هیچگاه به عقب بر نخواهد گشت!!!!

    از اونجایی که می‌دونم سوال بعدیتون در مورد بچست، دیگه حرفی ندارم.

حاضر جوابی همیشه بد نیست و میتوان از آن استفاده های مثبت هم کرد

حاضر جوابی وموفقیت

    از تیکه کلام های عامینه استفاده کنید

    اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید

    آقای مدرس خیلی سریع به او پاسخ داد که شما کار نماینده مجلسی خودتان را به خوبی انجام دهید و به جای این که حواستان به دکمه های باز من باشد، به دروازه های باز شهر باشد که هر کس و ناکسی نتواند به راحتی وارد کشور شود!

دماغ بزرگ، راه حل داره اما مغز کوچیک نه

    در ذهن خودتان سوالات احتمالی مطرح کنید و به آن ها پاسخ بدهید

۹. در حاضر جوابی پیش دستی کنید.

    نمیدونی چه لذتی داره که موقع خریدن لباس، فروشنده بهم میگه سایز شما تن مانکن مونه

حاضر جوابی و طنازی کاری می کند که شما بین تمام دوستان و آشنایان به فردی تبدیل شوید که میداند چطور دل هر فردی را با چند گفت و گوی ساده و کوتاه به دست بیاورد.شما میتوانید با استفاده از تکنیک های کاربردی که در سراسر کتاب ارائه شده است، با اعتماد به نفس و به راحتی و آسانی هر صحبت و حرفی را به تجربه ای پر از احساس تبدیل کنید.شما دوست عزیز میتوانید 

مکالمه صحبت کردن جمع اجتماعی محل کار

    احتمالا یکی از مصادیق عرضه که شما داری ، سرک کشیدن تو زندگی بقیه است!

قبل از هر مذاکره ای چه رسمی مانند کسب و کار چه غیر رسمی مثل خانواده و در بین دوستان، باید از صحبت های خود مطمئن باشید و بدانید عبارات و لغات صحیح کدام اند. اگر کسی در جمع دوستان، خانواده و محل کار و هرجای دیگری با دیگران ارتباط برقرار‌ نکند؛ وقتی حق او را پایمال کنند، حرفی ‌نزند و از خود دفاع نکند؛ توانایی‌های خودش را بیان نکند و هیچوقت نظر خود را بیان نکند. واقعا بعید است بتواند موفق شود. چنین فردی خودش را از موقعیت هایی که ممکن است سرنوشت او را تغییر دهند، محروم می کند.

دقت بفرمایید شما تحت هیچ شرایطی حق ندارید از سیاست حاضر جوابی سوءاستفاده کنید و به کسی بی ادبی یا بی احترامی کنید. شما فقط قرار است از این مهارتتان در جهت مثبت استفاده کنید ولاغیر!

اولین و شاید بتوان گفت بهترین تکنیک برای حاضر جوابی کردن، استفاده از طنز است. سعی کنید وقتی کسی به شما چیزی گفت که ناراحت شدید یا در اصطلاح تیکه ای انداخت که باید به او جواب می‌دادید، از این تکنیک استفاده کنید. چرا که هم به خوبی می‌توانید بحث را عوض کنید، هم پاسخ طرف مقابل را بدهید و هم دیگران را بخندانید. برای درک بهتر این موضوع مثالی برایتان می‌زنم:

معلم کمونیستی در سر کلاس درس، به بچه ها گفت: بچه ها مرا می بینید؟ همه گفتند: بلی، دوباره سؤ ال کرد: این میز و تابلو و… را می بینید؟ همه در پاسخ گفتند: بلی، معلم ادامه داد، حال بچه ها خدا را می بینید؟ گفتند: خیر. معلم گفت: پس حالا نتیجه می گیریم که خدایی وجود ندارد!

تأثیر انتخاب کتاب در یادگیری زبان

می‌بینید؟ شما در اینجا هم بی ادبی او را به رُخش کشیدید و هم ادب خودتان را با بی ادبی او مقایسه کردید. سعی کنید در جاهای مرتبط حتماً از این مقایسه های کوبنده استفاده کنید و پاسخ طرف مقابل خود را بدهید تا دیگر از این دست حرف های آزار دهنده به شما نزند.

یکی از دردناک ترین و بدترین موقعیت هایی که افراد می توانند در آن قرار بگیرند موقعیت هایی است که به شخصیت آنها توهین می‌شود و اگر از حاضر جوابی های دندان شکن استفاده نکنند ، امکان دارد شدت ناراحتی آنها بقیه ارکان زندگی شان را تحت تاثیر قرار دهد . پس با استفاده از لیست پایین میتوانید حاضر جوابی های شخصیتی را به زیبایی در کلام خود استفاده کنید.

    هرجا که شما نباشی ، آرامش اونجاست.

آقای مدرس هم یکی از افرادی بود که حاضر جوابی های بسیار معروفی داشت و زمانی که هیچ کس جرأت حرف زدن در زمان طاغوت را نداشت، همیشه با قدرت صحبت می کرد و هیچ ترسی هم از هیچ چیز نداشت.

    الگو بگیرید

از جواب شما به ۴یا ۵ تا از این تست ها بله همیشه است، بدانید که در مهارت حاضر جوابی، خوب هستید. اما بدانید که حاضر جوابی هم مانند عضله است و هر چه بیشتر با آن کار کنید و از تکنیک هایی که در مقاله گفته شد استفاده کنید به سطح بالاتری می‌رسید.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تثویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. 

این دست تیکه کلام ها در فضای مجازی بسیار فراوان است و حتی می‌توانید از کتاب های طنز و عامیانه و یا صحبت های دیگران، آن ها را استخراج کنید. فقط مجدداً تأکید می‌کنم که در جاهای رسمی و فضاهای سنگین از این تیکه کلام ها استفاده نکنید.

۵. مقایسه کنید.

    حداقلش فهمیدم که دخالت تو مسائل خصوصی خیلی بده.

پس هدف من همین ابتدا این است که ذهنیت بدی را که همه ما احتمالاً درباره حاضر جواب بودن داریم را از بین ببرم تا بهتر بتوانیم با استفاده از راهکارهایی که گفته می‌شود، حاضر جوابی کنیم.

فرض کنید یک نفر از شما سوالی می‌پرسد با این مضمون که: چرا کنکور نمیدی؟ پس این درست کجا به دردت میخوره؟

مکالمه صحبت کردن جمع اجتماعی محل کار

    ملا نصرالدین هم همان لحظه بدون هیچ مکثی پاسخ داد: خب طبیعی است؛ معمولاً انسان ها خوب یکدیگر را می شناسند و حیوانات هم یکدیگر را! این که تو الاغ من را بیشتر می شناسی هم طبیعی است!

چقدر بی عُرضه ای تو!!!

حاضر جوابی در دعوا

یک بار که در حال بالا رفتن از پله های مجلس بود، یکی از نمایندگان مجلس که سرکرده حکومت طاغوت بود، می خواست ظاهر او را به سخره بگیرد. گویا دکمه ای از لباس ایشان باز بود و به همین ترتیب از پله ها بالا می رفت. نماینده مجلس به او گفت که “آقای مدرس! دکمه های باز، لباس یقه باز، هوای سرد، خدای نکرده سرما می خورید!”

دقت به حاضر جوابی های دیگران، شما را هم به فردی حاضر جواب تبدیل می کند

حاضر جوابی انیشتین

چرا همش میخوابی؟!

چه عجب زنگی به ما زدی !

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که حاضر جوابی همیشه هم بد نیست و گاهی می‌توانیم با استفاده از آن، خیلی از مسائل را به نفع خودمان تغییر دهیم و یا حتی در بسیاری از اوقات از خودمان دفاع کنیم.

چقدر قدت کوتاهه

زندگی انیشتین

اما یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و در کل مهارت های مربوط به آن مثل همین حاضر جوابی معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

خیلی خسیسی تو!

 برای تقویت مهارت حاضر جوابی ما نیاز داریم تا به صورت مداوم با موقعیت های حاضر جوابی مواجه شویم، که ممکن است همیشه برای خودمان اتفاق نیافتد.

شما باید یاد بگیرید که حاضر جوابی به معنی بیرون پراندن هر حرفی از دهان در یک لحظه نیست

حاضر جوابی‌های شخصیتی

     به جایی که خیلی ها ، مثل تو آرزوشو دارند.

حالا نوبت به این می‌رسد که بگوییم چگونه حاضر جواب باشیم؟ و بهترین تکنیک های حاضر جوابی را با یکدیگر بررسی کنیم و با استفاده از آن ها، این مهارت را در وجود خودمان به طرز فوق العاده ای تقویت کنیم. این تکنیک ها عبارتند از:

آخه تو چرا همه رو مثل خودت می بینی؟