خبر خوش برای مالکان خانه های فرسوده/ آئینی: پروانه ساختمانی خانه های زیر 50 متر صادر می شود- اخبار راه و مسکن – اخبار اقتصادی تسنیم

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها با توجه به تکلیف قانون‌گذار موظف هستند حداقل 50 درصد برای عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف دهند، افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ با شهرداری‌های استان‌های مختلف،  زمان صدور پروانه تراکم و عوارض ساختمانی به یک ماه و حتی دو هفته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون 14 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات نوسازی با بانک‌ها امضا و 4300 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است،، افزود: پیشرفت فیزیکی تولید واحدهای مسکن در حال ساخت با استفاده از تسهیلات نوسازی در حدود 55 درصد است.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2819273

وی با تاکید بر این‌که با بسته تشویقی شهرسازانه بن‌بستی برای نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد، تصریح کرد: در بافت‌های فرسوده برای نوسازی  تمام خانه‌های پلاکی با هر متراژی که امکان تجمیع نداشته باشند  پروانه ساختمانی صادر خواهد شد، حتی اگر زیر 50 مترمربع باشد.

کم‌کاری شهرداری‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تشویقات شهرسازانه مصوب نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده عنوان کرد: متقاضیان باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی،کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به 0.75 مشروط به وجود پارک حاشیه‌ای در معبر و امکان استفاده از مساحت معابر بن بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن (در صورت موافقت شهرداری‌ها) از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کسانی است که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند.

آئینی شرط بهره‌مندی از بسته تشویقی شهرسازانه در نظر گرفته برای نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده را دارا بودن حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب و مجاورت قطعه با یک معبر دارای عرض حداقل 6 متر عنوان کرد و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب و کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به 0.75 برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده و بخشی از این مشوق‌ها هستند.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه متقاضیان نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند به انتخاب خود از تسهیلات ویژه نوسازی و یا نهضت ملی مسکن استفاده کنند. گفت: متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعم از سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند از حمایت‌ها و تسهیلات و تخفیفات ویژه نهضت ملی مسکن پیش بینی شده برای بافت‌های فرسوده بدون رعایت شروط چهارگانه این نهضت استفاده کنند.

آئینی با بیان اینکه شهرداری‌ها اجازه دارند در صدور پروانه و تراکم ساختمانی تا 100 درصد تخفیف اعمال و معادل‌ آن‌ را از دولت دریافت کنند، تصریح کرد: چنانچه ارائه تخفیف به سازندگان و توسعه گران از سوی شهرداری‌های سراسر کشور، کمتر 50 درصد محاسبه شود، صدور مجوزها بیش از دو ماه به طول بیانجامد و بسته تشویقی شهرسازانه مصوبه شورای عالی شهرسازی ابلاغ شده‌ مورد توجه آنان قرار نگرفت متقاضیان می توانند این موارد را از طریق سامانه پیامکی به شماره 30008612 به کارشناسان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران اطلاع دهند .

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد آئینی با یادآوری برنامه‌ریزی برای ساخت سالانه 150 هزار واحد مسکونی در قالب برنامه دولت جهت ساخت سالانه یک میلیون واحد، اظهار کرد: 111 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در حال ساخت است که حدود 77 هزار واحد از این میزان با حمایت دولت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت ساخته می‌شود.

آئینی با انتقاد از روند طولانی صدور پروانه ساختمانی در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری از سوی شهرداری‌ها، گفت: به‌طور متوسط صدور پروانه ساختمانی در محدوده  محلات هدف بازآفرینی شهر تهران 8 ماه طول می‌کشد.طی مذاکراتی که با مسئولان شهرداری تهران انجام شده و همچنین با تدابیر شهردار تهران در خصوص تشکیل قرارگاه جهادی مسکن، صدور پروانه ساختمانی در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری به 2 ماه کاهش خواهد یافت.

وی با یادآور افتتاخ 12 هزار واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری در دهه فجر 1400، اضافه کرد: حدود 15 هزار واحد مسکونی دیگر در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 34 هزار واحد دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده به بانک مسکن معرفی شد که بانک با 12500  واحد برای پرداخت تسهیلات قرارداد امضا کرده است، گفت: تسهیلات نوسازی در تهران 450 میلیون تومان و در سایر کلانشهرها 400 میلیون تومان با نرخ سود حدود 11 درصد و سایر شهرها 350 میلیون تومان با نرخ سود حدود 10 درصد است که در تمام این موارد 150  میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفردرصد پرداخت می‌شود. همچنین متقاضیان نوسازی بافت فرسوده می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن با بازپرداخت 20 ساله با سود تسهیلات 18 درصد استفاده کنند.