خبر مهم بانک مرکزی درباره اعطای وام های خرد

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: تضامینی که بانک‌ها در ازای اعطای تسهیلات دریافت می‌کنند همواره مورد چالش و ابهام بوده است. خوشبختانه در قانون بودجه سال جاری درخصوص تسهیلات تکلیفی این موضوع به صورت شفاف مطرح و مقرر شده است.

نادعلی افزود: طی شش ماه اول امسال به ۷ هزار و ۶۱۲ شرکت دانش‌بنیان مبلغ ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهلات پرداخت شده‌است که نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌است.

محمد نادعلی با اشاره به تکیلف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص موضوع دریافت تضامین از متقاضیات تسهیلات بانکی گفت: براساس ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی ، بانک ها علاوه بر دریافت وثیقه و یا سفته و یا ضامن کسر از حقوق، می‌توانند سیم کارت، سهام عدالت، سپرده‌های بانکی و املاک و مستغلات را نیز به عنوان پشتوانه اعطای وامهای خرد در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر غالب اطلاعات اعتبارسنجی متقاضیان بر اساس خوش‌حسابی‌ و یا بد حسابی پیشین متقاضیان در بازپرداخت تسهیلات ملاک عمل قرار می‌گیرد که با اجرای طرح اعتبارسنجی فرآیند اعطای تسهیلات تسهیل خواهد شد و افرادی که در ارزیابی اعتبارسنجی‌شان نمره مناسب دریافت کنند، تا حدود مشخصی برای دریافت تسهیلات نیاز به ارایه تضامین نخواهند داشت.

محمد نادعلی با تاکید بر اینکه بخش دیگری که شبکه بانکی به آن تسهیلات پرداخت کرده است، تسهیلات تکلیفی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به آن اشاره شده است، افزود: عمده تسهیلات تکلیفی تسهیلات مربوط به ازدواج و فرزندآوری است و تا ۲۳ مهر ماه امسال ۵۳۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است، همچنین به ۴۳۱ هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری تعلق گرفته است که مبلغ آن به ۱۷هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به تکالیف تسهیلاتی دیگری که به بانک‌ها ابلاغ و توسط آن‌ها اجرا شده ‌است، اظهار کرد: به طور مثال برای خرید تضمینی گندم مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلاتی به شرکت‌های دولتی بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است. برای خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی و نهاده‌ها نیز ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید:

۲۷۱ ۴۶


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1685964/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%AF

خبر مهم بانک مرکزی درباره  اعطای وام های خرد

وی ادامه داد: علاوه بر این برای تسهیلات ودیعه مسکن که طبق قانون جهش تولید مسکن مصوب شده است نیز به ۸۲ هزارو ۷۴۰ نفر مبلغ ۴ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نادعلی با ارائه آمار و ارقام عملکرد شبکه بانکی در بخش اعتباری، گفت: شبکه بانکی طی شش ماه اول امسال حدود ۱۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹ درصد رشد کرده است. بخش عمده این تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش است که حدود ۶۷ درصد از این تسهیلات را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها متناسب با اعتبارسنجی، موظف هستند یک سفته یا یک ضامن معتبر از تسهیلات گیرنده دریافت کنند افزود :برای اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات بانکی، بر اساس رفتارهای مالی گذشته ‌شان، یک نمره اعتباری تعلق می گیرد و بانک‌ها در زمان بررسی تقاضای تسهیلات، از شرکت اعتبارسنجی ایرانیان این نمره اعتباری را استعلام خواهند کرد.