دوری از این شخصیت‌های سمی واجب است

یکی از مشخصات شخصیت های سمی بدبینی است. امروزه در فضای فوق العاده رقابتی که بر دنیای تجارت حکمفرماست، تبدیل شدن به شخصی موفق در حرفه و شغل خود بسیار سخت است. ولی اگر همیشه یک آدم بدبین دور و ور خود داشته باشید، وضع از این هم بدتر می‌شود و موفقیت برای شما سخت‌تر می‌شود. اگر فردی را می‌شناسید که همیشه سختکوشی‌ها و تلاش‌های شما را زیر سوال می‌برد و تصور می‌کند که در کارتان موفق نخواهید شد، یک توصیه دوستانه برای شما داریم، حتما در اولین فرصت،‌ دور این فرد را خط بکشید! این جور شخصیت‌های مضر همیشه به جنبه‌های منفی زندگی توجه دارند.

بنابراین، اشخاص موفق اصلا دلیلی برای پیچیده کردن مشکلات زندگی خود با دروغگویی ندارند. بسیاری از دوستان یا همکاران به این دلیل واقعیت را به شما نمی‌گویند که بخواهند به شما ضربه بزنند. بلکه بیشتر به این دلیل دروغ می‌گویند تا کمتر حس ناامنی کنند. بنابراین همیشه نیاز به گزافه‌گویی در مورد مسئله‌ای را دارند. ولی در کنار آدم‌های دروغگو بودن و در جنگ‌های اعصاب آنها شرکت کردن، گاهی واقعا کاری طاقت‌فرساست. شما گاهی نیاز دارید برای دانستن واقعیت یا روشن کردن موضوعی زمان و تلاش زیادی کنید. بنابراین، هرچه زودتر فاصله‌تان را با چنین فرد منفی بیشتر کنید بهتر است.

۸- افراد نقطه مقابل خودتان شخصیت‌های سمی هستند

یکی از مشخصات افراد سمی عیب‌جویی است. آدم‌هایی هستند که نمی‌توانند دست از عیب‌جویی بردارند. این نوع شخصیت‌ها به ندرت و تقریبا هیچ‌وقت، شما را به خاطر حتی کوچک‌ترین اشتباهی که قبلا مرتکب شده‌اید خواهند بخشید. به درستی نمی‌توان سر از کار این جور شخصیت‌ها در آورد. ولی ظاهرا همیشه آنها تنها کسانی هستند که مرتکب هیچ اشتباهی نمی‌شوند. ولی برعکس، این دیگران هستند که دائما اشتباه می‌کنند یا حداقل در دنیای وارونه‌ای که آنها در ذهن خود ساخته‌اند، اینطور به نظر می‌رسد.

برای آدم‌های حسود همه چیز زندگی عرصه مقایسه است، چه کسی بهتر است، زیباتر است یا این‌که درآمد بیشتری دارد و موارد دیگر… و اگر خدای نکرده شما در یکی از این زمینه‌ها از آنها بهتر باشید، دوست حسود شما اصلا نمی‌تواند به هیچ قیمتی از صمیم قلب دوستتان داشته باشد. آدم‌های حسود نه تنها از موفقیت شما لذت نمی‌برند،‌ بلکه اصلا دوست هم ندارند که شما را تشویق به تداوم موفقیت‌هایتان کنند. آدم‌های حسود از ته دل آرزو می‌کنند که هر چه زودتر زمین بخورید. اکثر اوقات وضع از این هم بدتر است، حسودها خودشان بر علیه شما دست به شورش می‌زنند و کارها را پشت سرتان خراب می‌کنند. بنابراین، داشتن این نوع شخصیت سمی در کنار خودتان اصلا فکر خوبی نیست. آنها شما را مجبور می‌کنند که در حضورشان همیشه گوش بزنگ و محتاط باشید، ولی دوستی که شما به آن احتیاج دارید، فردی صادق و قابل اعتماد است.

۷- دروغگوها از شما انرژی زیادی می‌گیرند

این نوع شخصیت‌ها از درون نارضایتی شدیدی دارند و به دنبال راهی هستند که حس بهتری پیدا کنند. ایرادگیری همان سازوکار دفاعی است که این نوع افراد ایرادگیر برای خود دست و پا کرده‌اند. به این ترتیب، آنها با دست چین کردن عیب و ایرادهای دیگران، باعث می‌شوند خودشان کمتر احساس خفت و خواری کنند. و البته که این افراد اصلا به درد دوستی و رفاقت نمی‌خورند. اگر می‌خواهید فردی موفق باشید و در زندگی شغلی و شخصی خود رشد و پیشرفت کنید، اصلا به صرفه نیست که چنین شخصیت‌های مضر و منفی را دور و ور خود داشته باشید.

۶- در کنار آدم‌های حسود همیشه باید محتاط باشید

نیازی به گفتن نیست که معاشرت و دوستی با این جور آدم‌ها می‌تواند واقعا باری بر دوش آدم‌های موفق است. افرادی که شما را به خاطر اشتباهات ناخواسته‌ای که قبلا مرتکب شده‌اید نمی‌بخشند، اصولا آزارگر هستند. آنها مدام با یادآوری اشتباهات شما زجرتان می‌دهند. صادقانه بگوییم این افراد کسانی نیستند که بخواهید همیشه نزدیک خودتان ببینید. این نوع شخصیت‌های سمی همیشه باعث می‌شوند که احساس گناه کنید و هیچ‌وقت در حضورشان احساس آرامش نکنید.

۴- از افراد قربانی به این دلیل دوری کنید

بدجنس حسود

تحقیقات حاکی از آن است که ۹۰ درصد افرادی که اهداف مشخص و چالش‌برانگیزی را برای خود تعیین کرده‌اند، نسبت به کسانی زندگی را سرسری می‌گیرند و اهداف ساده و دم‌دستی دارند موفق‌ترند. موفقت تصادفی به وجود نمی‌آید یا کسی شانسی به موفقیت نمی‌رسد.. بلکه پشت هر داستان موفقیتی، همواره عزم راسخ و تلاش بی‌وقفه‌ای نهفته است. بله، موفقیت تنها برای کسانی اتفاق می‌افتد که همواره در تلاش‌اند تا چه به لحاظ شخصی و چه شغلی رشد و پیشرفت کنند. این دست افراد همواره اهدافی مشخص در سر دارند و توانایی یافتن و حل مشکلات پیش روی خود را دارند.

اگر می‌خواهید زندگی پرثمر داشته باشید و در شغل و کار خود رشد و پیشرفت کنید، به چندتایی دوست و همکار دلسوز و حامی احتیاج دارید. در این مورد، جریان بیشتر به هوش هیجانی ارتباط پیدا می‌کند که در بیش از ۷۰ درصد از موارد نسبت به ضریب هوشی، در موفقیت نقش بیشتری دارد. بنابراین، همواره باید به ندای قلبی خود گوش فرا دهید و آدم‌هایی که برایتان مناسب‌تر را دور خودتان جمع کنید. ولی این آدم‌های خوب چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟

کاملا طبیعی است که همیشه خودمان را مرکز عالم تصور کنیم. چون زندگی‌مان متعلق به خودمان است و کاملا هم منطقی است که همیشه مراقب باشیم و تلاش کنیم شخصیت خود را رشد و توسعه دهیم. ولی هیچ‌وقت نمی‌توانیم دنیا از دریچه چشمان کس دیگری ببینیم. ولی تا به حال به این فکر کرده‌اید که چقدر بد می‌شود اگر بخواهید با کسی سر و کله بزنید که خودش را تنها آدم عالم می‌داند. اگر با کسی در ارتباط هستید که حتی نمی‌تواند یک دقیقه هم وقت بگذارد و به حرف‌های شما گوش دهد، باید خدمت شما عرض کنیم، این فرد اصلا دوست مناسبی برای شما نیست.

افرادی هم هستند که همیشه ورد زبانشان این جور حرف‌هاست که «نخیر، این منصفانه نیست. عدالت کجا رفته پس؟!». این یکی از مشخصات افراد سمی است. در واقع، باید بگوییم به طریقی این آدم‌ها به این نتیجه رسیدند که همیشه دسیسه و توطئه بزرگی علیه آنها در کار است. این طرز فکر در واقع نوعی سازوکار برای پنهان کردن نقایض خودشان است. به هر حال، این افراد ناموفق همیشه سایرین را مقصر شکست‌ها و بدبیاری‌های خود می‌دانند و دائما هم سعی می‌کنند از شما کمک بطلبند و توجهتان را جلب کنند.

 


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C-241/677466-%D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

آدم‌هایی که این‌قدر نسبت به شما متفاوت باشند ممکن است گاهی جالب هم به نظر برسند. ولی در کل، چیزی جز سردرد و اعصاب خردی برای شما ندارند. چون انگار مجبورشان کرده‌اند تنها با شما مخالفت کنند و هر آنچه می‌گویید را کتمان کنند. شاید گاهی از دانستن نظرات دیگران خوب باشد، ولی دعوا کردن بر سر این‌که نظر چه کسی درست یا غلط است، اصلا نمی‌تواند فکر خوبی باشد.

دوستان خوب شما چه کسانی هستند؟

یکی از مهمترین اهداف هر فرد موفقی در زندگی، دوری از کسانی است که یا تحمل آنها واقعا سخت و بی‌نهایت طاقت‌فرساست. همینجا توافق می‌کنیم که این نوع آدم‌ها را «شخصیت‌های سمی» بنامیم. چون این نوع شخصیت‌ها واقعا سمی هستند. آنها همیشه ایرادگیر و عیب جو هستند یا این‌که همیشه سر به سرتان می‌گذارند و باعث می‌شوند تمرکزتان را کاملا از دست دهید و از چیزهای مهمتری غافل شوید. آدم‌های موفق همیشه به خوبی از این واقعیت اطلاع دارند که افرادی که با آنها مراوده و معاشرت دارند، نقش غیرقابل انکاری در رشد و پیشرفت و موفقیتشان ایفا می‌کنند. بنابراین همیشه با دقت دوستان خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه با ۸ شخصیت سمی که باید از آنها دوری کنید همراه ما باشید:

۱- بدبین‌ها همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند

همه ما هر از چند گاهی با آدم‌های مواجه می‌شویم که انگار به دنیا آمده‌اند تا حرصمان دهند. این افراد درست نقطه مقابل شما هستند. رفتارشان، لباس پوشیدنشان، عادت‌هایشان و طرز فکرشان، همه چیزشان با شما متفاوت است. افرادی که درست نقطه مقابل شما هستند، نباید در زمره شخصیت‌های سمی قرار بگیرند، ولی آن‌قدری توان دارند که بتوانند یک روز شما را خراب کنند. اساسا مشکل در سبک و سیاق زندگی شما و آنها است. شما یک چیز را دوست دارید و آنها چیز دیگری. لذت شما یک چیز و لذت آنان چیز دیگری است. شما یک راهکار پیشنهاد می‌دهید و آنها درست روی نقطه مقابل آن اصرار می‌ورزند.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «حسود هرگز نیاسود»، واقع همین‌طور است. حسودها آدم‌هایی نیستند که جایی آرام بگیرند و دست روی دست بگذارند تا شما پله پله مدارج ترقی را طی کنید. آنها همیشه به دنبال خراب کردن شما هستند. بنابراین، هیچ وقت امکان دوستی یا شراکت با یک آدم حسود وجود دارد. شاید به بیان دیگری وجود داشته باشد، البته فقط در صورتی که شما از آنها آدم‌های کمتر موفقی باشید.

این فرد وقتی که شما به‌سختی در تلاش برای دستیابی به اهداف خود هستید، چیزی جز مایه دردسر برای شما نخواهد بود. چنین رابطه‌ای معمولا حکم خیابان یکطرفه را دارد. شما همیشه با گوش جان به حرف‌های چنین فردی گوش می‌دهید، ولی وقتی که نوبت خودخواه‌ها برسد، هیچ‌وقت به چیزی که می‌گویید یا احساسی که بروز می‌دهید ذره‌ای هم توجه نمی‌کنند. در ذهن چنین شخصیت‌های سمی هیچ «تو»یی وجود ندارد، بلکه هم چیز دنیا به «من» ختم می‌شود.

۳- کینه‌جو و عیب‌جوها اصولا آزارگر هستند

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ادامه درباره خصوصیات و مشخصات ۸ مورد از افراد و شخصیت‌های سمی که باید برای رسیدن به موفقیت از آنها دوری کنید می‌خوانید.

افراد موفق در همه جنبه‌های زندگی می‌دانند که چه چیزی مناسبشان است. آنها می‌دانند که موفقیت‌های بزرگ نیاز به سختکوشی، شور و علاقه و از خودگذشتگی زیادی دارند. آنها همچنین می‌دانند که باید از جمع کردن شخصیت‌های سمی پیرامون خود پرهیز کنند. دلایل زیادی برای دوری از چنین شخصیت‌های مضری وجود دارد.

واسه لذت بردن از زندگیت از این آدمها دوری کن 

این دوستانی که گفتیم همیشه مهم نیست کجا و چه موقع از شما پشتیبانی می‌کنند، همیشه شما را تشویق به بهتر شدن کرده و وقتی هم شکست‌ها و ناکامی‌ها از راه می‌رسند، همین دوستان خوب اولین نفراتی هستند که از شما حمایت می‌کنند. آنها نه تنها باری بر دوش شما نیستند، بلکه کنار آمدن با آنها مثل آب خوردن است. آنها آدم‌های سطحی و کودنی نیستند که همیشه وبال گردنتان باشند و بخواهند شما را هم تا سطح خودشان پایین بیاورند. بلکه همین دوستان خوب، ‌حاشیه امنیت شما هستند و به شما احساس راحتی و آرامش می‌دهند. آنها همان کسانی هستند که به شما امکان آرامش و لذت را می‌دهند.

شخصیت‌های منفی و مضری که نام بردیم، تنها کاری که از دستشان بر می‌آید، گفتگوهای روزمره، جنگ‌های اعصاب و گفتن نارضایتی‌ها، ایرادگیری‌ها و باری بر دوش شما بودن است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، شخصیت‌هایی را که در این مطلب ذکر کردیم به دقت شناسایی کنید و هرچه زودتر از آنها دوری کنید. این اقدام شما خیلی زود ثمرات خود را خواهد داشت و باعث رهایی شما شده و فرصت‌های بیشتری برای دستیابی به اهدافتان به شما می‌دهد.

افراد موفق با دروغ، موفقیت‌های شغلی به دست نمی‌آورند. این واقعیت که افراد موفق همیشه اهداف روشنی در سر دارند و جاه طلب و بلند پروازند، اصلا به این معنی نیست که بخواهند به هر طریقی به هدف خود برسند. بلکه برعکس، افراد موفق اکثرا آدم‌هایی هستند که ذهنی کاملا باز و شخصیتی صادق و راستگو دارند. آنها سخت تلاش می‌کنند تا پیشرفت کنند و مشکلاتی که بر سر راهشان سبز می‌شود را یکی یکی از پیش روی بردارند.

آنها همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و هیچ‌وقت حتی به فکرشان هم نمی‌رسد که آن طرف تر، نیمه پری هم وجود دارد. به نظر این آدم‌ها، هر ایده و هدفی که دارید بالاخره محکوم به شکست است، چون اتفاقات زیادی ممکن است مانع از دستیابی شما به اهدافتان شود. واقعا اگر قرار باشد هر روز فردی با چنین شخصیتی را ببینید و به حرف‌هایش گوش دهید، لطمه زیادی می‌بینید. بنابراین، تمام سعی خود را بکنید تا از چنین شخصیت سمی دوری کنید. وگرنه مطمئن باشید که خیلی زود، تاثیر عقاید منفی او را در زندگی خود خواهید دید.

۲- خودخواهی از جمله ویژگی‌های آدم‌های سمی و منفی است

با این کارهایشان دردسر زیادی برای شما درست می‌کنند. چون وقتی که قرار است صرف مشکلات خودتان کنید را باید صرف مسائل و مشکلات دوست خود کنید. همین هم می‌تواند باعث کُندی و حواس‌پرتی شما شود. توصیه می‌کنیم با دوست خود که شخصیت قربانی را دارد، صحبت کنید و صادقانه مشکلات را با او در میان بگذارید. می‌توانید به این افراد یادآوری کنید که دیگر فرد بالغی هستند و باید مسئولیت‌پذیر باشند و خودشان از پس مشکلات بربیایند. اگر شخصیت قربانی بتواند رفتاری پخته از خود نشان دهد قطعا برای هر دوی شما بهتر است. ولی اگر چنین امکانی وجود ندارد. تنها گزینه روی میز برای شما این است که همین حالا، یکبار برای همیشه تصمیم بگیرید از این شخصیت‌های سمی و مضر دوری کنید.

۵- ایرادگیرها هیچ وقت کارهای فوق العاده شما را نمی‌بینند

افرادی هم وجود دارند که هیچ وقت نمی‌توانند قبول کنند شما کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اید. بلکه همیشه می‌توانند ایرادی پیدا کنند و نقایص رفتار یا کارتان را با انگشت نشانتان دهند. البته تصور نکنید که این شخصیت‌های ایرادگیر واقعا در شغل خود بی‌همتا یا آدم‌های کمال گرایی هستند، بلکه اصلا کاری جز ایرادگیری و گفتن حرف‌های منفی از دست آنها بر نمی‌آید. البته خیلی وقت‌ها اصلا لازم نیست ایرادهای این جور آدم‌ها مستقیما متوجه شما باشد. بلکه فقط گوش دادن به صحبت‌های این نوع شخصیت‌های سمی کافی است که عصبی شوید و از کوره در بروید.