رشد 3.6 درصدی شاخص فرابورس در آخرین ماه پاییز- اخبار بازار سهام | بورس – اخبار اقتصادی تسنیم

در بازارهای سهام فرابورس، بازار اول طی این مدت با معاملاتی به ارزش 17 هزار و 387 میلیارد تومان رشد 116 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد. این در حالی است که ارزش معاملات بازار دوم 19 درصد کاهش داشته و در بازار پایه نیز با معاملاتی به ارزش 12 هزار و 369 میلیارد تومانی رشد 66 درصدی این متغیر را نسبت به معاملات آذر 1400 شاهدیم.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2826624

همچنین بررسی‌ها از ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در حالی طی این مدت ارزش معاملات بازار اول 3 درصد و بازار دوم 34 درصد کاهش داشته که بازار ابزارهای مشتقه فرابورس با افزایش 219 درصدی ارزش معاملات نسبت به 9 ماهه سال گذشته، عملکرد موفقی را ثبت کرده است.

ارزش معاملات بازار پایه نیز 29 درصد بیشتر شده و ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز 202 درصد بالا رفته است.

همچنین در 22 روز کاری آذرماه ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با رشد 18 درصدی مواجه شد. در این مدت 552 میلیارد تومان اوراق «تسه» در بازار خرید و فروش شد.

بدین ترتیب کارنامه 9 ماهه فرابورس ایران حاکی از افزایش 9 درصدی ارزش بازار و 4.3 درصدی شاخص کل این بازار است و طی این مدت همچنین حجم معاملات 75 درصد و ارزش معاملات 180 درصد رشد را به ثبت رسانده است. به‌این‌ترتیب که از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از 792 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش 7.1 میلیون میلیارد تومان طی 181 یک روز معاملاتی داد وستد شد.

همچنین گروه سرمایه‌گذاری‌ها 8 درصد و سه گروه «محصولات شیمیایی»، «هتل و رستوران» و «فلزات اساسی» هرکدام به‌صورت جداگانه 7 درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند. به‌این‌ترتیب حدود 40 درصد از ارزش معاملات خرد در اختیار این 5 صنعت بود.

این گزارش می‌افزاید: پس از آن بازارهای پایه و اوراق مالی اسلامی هرکدام سهم 21 درصدی از ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی بازارهای فرابورس در این مدت نشان می‌دهد بازار ابزارهای مشتقه آذرماهی شلوغ را تجربه کرده است. ارزش معاملات این بازار طی ماه گذشته نزدیک به 55 میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش معاملات 200 میلیون تومانی آذرماه سال قبل، افزایش حدود 27 هزار درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی 22 روز معاملاتی در آذرماه به‌طور میانگین روزانه 6.5 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش 40 هزار میلیارد تومان در بازارهای فرابورس ایران در حالی دست‌به‌دست شده که از این رقم به‌طور میانگین در هر روز 4.5 میلیارد برگه سهم به ارزش یک هزار و 700 میلیارد تومان توسط سهامداران خرید و فروش شده است.

در پایان 9 ماهه امسال بررسی بزرگ‌ترین صنایع فرابورس نشان می‌دهد پس از اوراق تأمین مالی با سهمی 21 درصدی، محصولات شیمیایی با ارزش بازاری حدود 380 هزار میلیارد تومان 20 درصد از کل ارزش بازار را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین صنعت فرابورس است.

ارزش معاملات خرد بازار سهام (مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME) نیز در آذرماه بیش از 26 هزار میلیارد تومان بود که 10 درصد آن یعنی حدود 2 هزار و 600 میلیارد تومان از این معاملات به صنعت خودرویی اختصاص داشت.

این گزارش می‌افزاید: پرونده 9 ماهه بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که فرابورس ایران در آخرین روز کاری آذرماه و در انتهای 9 ماه کاری 9 درصد بزرگ‌تر شد و ارزش بازاری آن با افزایشی بالغ‌بر 70 هزار میلیارد تومان به عدد 1.8 میلیون میلیارد تومان رسید.

آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی در آذرماه نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات اوراق بدهی نسبت به آذر سال قبل رشدی 87 درصدی داشته است. در ماه گذشته بیش از 810 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در این بازار مورد معامله قرارگرفته است.

همچنین در ماه گذشته معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پررونق بود. به‌این‌ترتیب که در این مدت 38 هزار و 244 میلیارد تومان واحد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها مورد دادوستد قرارگرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 282 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، در این مدت بیش از 143 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر 887 هزار میلیارد تومان در حدود 5 میلیون نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد که رشد 89 درصدی ارزش معاملات، 159 درصدی حجم معاملات و 6 درصدی تعداد معاملات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

شایان ذکر است در پایان فصل پاییز بازار دوم فرابورس با ارزش بازاری 846 هزار و 890 میلیارد تومانی،45 درصد سهم ارزش بازار از کل را در اختیار دارد و همچنان بزرگ‌ترین بازار فرابورس است.