زین پس به جای «نوسان نرخ ارز» فقط بگوییم رشد قیمت ارز!

بیشتر بخوانید:

آرگون با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری صادرات از لحاظ وزنی ۱۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد، گفت: صادرات در این بازه زمانی از لحاظ ارزش ۱۳.۳ درصد افزایش داشت و در حوزه واردات نیز این موضوع تکرار شده است به این معنا که ارزش واردات افزایش را تجربه کرد؛ یکی از دلایل این موضوع به تورم خارجی باز می‌گردد و در این میان جنگ روسیه و اوکراین تاثیر قابل توجهی در افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی گذاشت.

عباس آرگون با اشاره به پیش‌بینی ناپذیر شدن اقتصاد، گفت: نوسان‌های نرخ ارز در متغیرهای متعددی چون واردات، صادرات و تولید تاثیر گذاشته است این در حالیست که پیش‌بینی کردن در سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه دارد و سرمایه‌گذار باید امکان برنامه‌ریزی حداقل ۶ ماه را داشته باشد.

وی با بیان اینکه مالیات‌ستانی نباید به بخش‌های شفاف فشار وارد کند، افزود: بخش‌های خاکستری اقتصاد که مالیات پرداخت نمی‌کنند قابل توجه هستند و می‌توان به سادگی بخش‌های غیرشفاف را وارد چتر عدالت مالیاتی کرد. باید نحوه مالیات‌ستانی از ملک و خودرو مشخص شود و تعریف دقیقی از واژه لوکس ارائه شود. افت ارزش پول ملی نباید باعث لوکس شدن آنها باشد، از این‌رو بحث تورم را باید از لوکس بودن احصا و سپس از آن مالیات اخذ شود به عنوان مثال فردی ۱۰ سال پیش یک خودرو خریداری کرده است بعد از ۱۰ سال و با افت ارزش پول ملی آن خودرو جزو خودروهای لوکس قرار گرفته و مالک باید بابت آن مالیات پرداخت کند این در حالیست که ارزش آن بالا نرفته و ارزش پول ملی ریزش کرده است.

۲۱۷


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1710374/%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B2

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان تصریح کرد: رقم‌های مختلفی از عدد قاچاق ارائه می‌شود این کالاهای قاچاق بعد از ورود به کشور تعرفه‌های دولتی را پرداخت نمی‌کنند اما این پول‌ها در نظام بانکی گردش می‌شود و باید رصد شود این در حالیست که بخش‌های خدماتی کوچک و بنگاه‌های شفاف فشار مالیاتی بر آنها وارد و بر بخش‌های خاکستری رصدی اعمال نمی‌شود.

اصطلاح «نوسان نرخ ارز» نادرست است/ مردم نباید هزینه بزرگی دولت را پرداخت کنند

معاملات توافقی دلار در چه کانال آغاز شد؟

وی اصطلاح نوسان نرخ ارز را نادرست دانست و افزود: ارز نوسان ندارد چراکه همواره حرکت آن رو به جلو و عقبگرد آن کند است. بعد از اینکه امکان توافق در برجام کمرنگ شد روند افزایشی شدن نرخ ارز از نزدیک ۲۰ هزار تومان به حول و حوش ۴۰ هزار تومان در بازار آزاد رسید و فعال اقتصادی در این شرایط نمی‌تواند رفتار اقتصادی خود را تنظیم کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در ۳ ماه گذشته، تصریح کرد: این دیدگاه طرح می‌شود که نرخ ارز در بازار آزاد در تجارت خارجی تاثیر چندانی نمی‌گذارد اما واقعیت این است که تغییرات نرخ ارز تاثیر خود را در جامعه می‌گذارد و قیمت مسکن، مواد غذایی، خودرو و …. با نرخ آزاد ارز خود را تنظیم می‌کند و انتظارات تورمی اینگونه شکل می‌گیرد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این موضوع که پرداخت مالیات به دولت حق پرسش را برای شهروندان ایجاد می‌کند، گفت: دولت باید در قبال دریافت مالیات خدمات را به مردم ارائه بدهد و مردم نباید هزینه بزرگی دولت را پرداخت کنند و دولت خود باید در مسیر چابک‌سازی خود قدم بگذارد.