سازمان هواشناسی: بانک اطلاعاتی دقیقی درباره سیلاب ها نداریم- اخبار هواشناسی – اخبار اقتصادی تسنیم

وی درباره خشکسالی نیز گفت: بر اساس مدل‌های پیش‌بینی طی یک قرن آینده در مناطق استوایی که جنوب ایران را هم شامل می‌شود روند افزایش بارش‌ها روی می‌دهد. نوع این بارش‌ها مشخص نیست و می‌تواند بارش‌های سیل‌آسایی باشد.

تاجبخش ادامه داد: در سال‌های اخیر کم‌بارشی همراه با افزایش تعداد خودروها و تغییر سوخت نیروگاه‌ها باعث شده تا بارش‌ها تاثیری در کاهش شاخص آلاینده‌ها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سحر تاجبخش با بیان این‌که منطقه غرب آسیا با مسئله جدی تغییر اقلیم مواجه است، اظهار کرد: ایران در بخش‌های کم‌بارشی،‌تنش آبی و گردوخاک با تغییر اقلیم مواجه است.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر این که تغییر اقلیم در ایران به‌صورت کم‌آبی و کم بارشی است، اضافه کرد:  سازمان هواشناسی اطلاعاتی در اختیار ندارد تا به‌طور دقیق عامل اصلی آلودگی را اعلام کند. منابع آلاینده فسیلی در کلانشهرها در شرایط پایداری هوا تجمیع شده و به سطح زمین می‌رسد.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2823365

وی با بیان این‌که سازمان هواشناسی مسئول پایش و پیش‌بینی و هشدار مخاطرات است، افزود: مواجهه با کم‌آبی و پیامدهای ناش از آن وظیفه دستگاه‌های ذی ربط از جمله سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و… است که در این زمینه باید یک برنامه جامع در اختیار داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که بانک اطلاعاتی دقیق درباره سیلاب‌ها نداریم، تصریح کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، سازمان هواشناسی تقویت شبکه دیدبانی را دستور کار قرار دارد، این در حالی است که تولید شبکه اطلاعات و تجمیع آن بر عهده همه دستگاه‌هاست تا سازمان هواشناسی در پیش‌بینی و تحلیل شرایط ضریب خطای کمتری داشته باشد.

وی نکته مهم در بارش‌ها را جمع‌آوری آن با استفاده از آبخیزداری عنوان و تاکید کرد: جمع‌آوری بارش‌های سیل‌آسا برای تقویت منابع آبی و مقابله با کم‌آبی ضروری است.