صادرات هندوانه مشمول عوارض آب مجازی شد- اخبار کشاورزی – اخبار اقتصادی تسنیم

عباسی گفت: امیداریم که در بودجه سال 1402 نیز بودجه مورد نیاز برای ارائه مشوق های اجرای الگوی کشت در کشور اعطا شود.

وی تصریح کرد: کاهش آب بها، برق بها و یارانه نهاده ها مانند کودهای شیمیایی برای محصولاتی است که در الگوی گشت ابلاغی به استان‌های مختلف قرار دارند.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی به همه استان های کشور ابلاغ شده  است و در قالب برنامه ای چهار ساله اجرا می شود.

وی تصریح کرد: الگوی کشت در کشور ممکن است مشکلات و ایراداتی نیز داشته باشد که این مشکلات به تدریج و برای سال آینده رفع می شود.

عباسی گفت: در سیاست های صادراتی هندوانه نیز عوارض صادرات آب مجازی دریافت می‌شود که این امر نیز از خروج مجازی آب از کشور جلوگیری می‌کند.  

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ارتباط با برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با برنامه الگوی کشت این وزارتخانه اظهار داشت: در الگوی کشت تمهیداتی برای کنترل سطح زیرکشت هندوانه در نظر گرفته شده است و مشوق های دولتی به کشت محصولاتی داده می شود که الگوی کشت را رعایت کنند.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2813237

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های میدانی که انجام دادیم هندوانه بر خلاف تصور عمومی مصرف آب بالایی ندارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که هندوانه از کالاهای اساسی مورد حمایت دولت نیست یارانه و مشوقی نیز برای تولید آن در نظر گرفته نشده است و عملا انگیزه برای کشت این محصول کاهش خواهد یافت و دیگر شاهد تولید بیشتر از نیاز این محصول نخواهیم بود.

وی افزود: براساس این بررسی مصرف آب هندوانه در قطب‌های هندوانه 4 هزار متر مکعب در هر هکتار و مصرف کل آب مصرفی هندوانه در کشور نیم میلیارد متر مکعب است.