صادرات 2.5 میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی CNG ایران به نیجریه/در صنعت CNG به خودکفایی کامل رسیده ایم- اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی تسنیم

قاسمی با بیان اینکه “صنعت CNG صنعتی با استانداردهای سخت‌گیرانه،کیفیت بالا و پیچیدگی‌های فنی و تکنولوژی بالایی است”، گفت: امروز در این صنعت ارزآور، پیچیده و مهم، به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و علاوه بر تأمین کامل نیاز داخل، توانمندی صادرات خدمات فنی و مهندسی را به کشورهای دیگر داریم.

وی افزود: شرکت توانا ظرفیت ساخت 300 هزار مخزن CNG را در طول سال دارد، همچنین دیگر شرکت‌های فعال در تولید مخازن CNG نیز ظرفیت‌های مختلفی در تولید مخازن دارند که در مجموع ایران ظرفیت تولید یک میلیون مخزن را در طول یک‌سال دارد؛ در تفاهم‌نامه فی‌مابین با کشور نیجریه قرار است در طی 7 سال یک‌میلیون خودرو تبدیل به دوگانه‌سوز شوند که حدودا سالی 150 هزار مخزن نیاز است و با توجه به توان مخزن‌سازان داخلی و همچنین تولیدکنندگان کیت‌ها، به راحتی می‌توانیم این قرارداد را اجرایی کنیم.

قاسمی با بیان اینکه “این قرارداد بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه CNG‌ کشور است”، گفت: اجرای این قرارداد کار بسیار بزرگی است که برای اجرای آن از تمامی ظرفیت‌های داخل کشور استفاده خواهد شد؛ حتی کنسرسیومی در آینده‌ای نزدیک تشکیل می‌دهیم و از تمامی فعالان عرصه CNG‌ کشور برای مشارکت در اجرای این قرارداد بزرگ دعوت می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت توانا خاطرنشان کرد: اجرای مصوبه شورای عالی اقتصاد در سال 98 برای تبدیل 1.4 میلیون خودروی عمومی بنزین سوز به دوگانه سوز با وجود آنکه در ماه‌های اخیر با کندی مواجه شده اما همچنان در کشور فعال است و شرکت توانا به عنوان بزرگترین پیمانکار این طرح، علاوه بر تولید مخازن، کارگاه‌های متعدد فعالی در سراسر کشور برای تبدیل خودروها دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت مخزن‌سازان و تولیدکنندگان کیت‌ها بسیار بیش از ظرفیتی است که امروز در اجرای مصوبه سال 98 شورای عالی اقتصاد به‌کار گرفته می‌شود، ازاینرو، فعال شدن قرارداد با نیجریه، به‌هیچ وجه اجرای تبدیل کارگاهی خودروهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: حدود 15 سال پیش، تمامی خدمات در حوزه CNG را از دیگر کشورها وارد می‌کردیم اما امروز می توانیم یکی از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG به کشورهای جهان باشیم.

وی افزود: سال 1385 بود که بحث دوگانه‌سوز کردن و تبدیل خودروهای تک‌سوز بنزینی به دوگانه‌سوز CNG در کشور آغاز شد و توانستیم با حرکت در این مسیر، ضمن خودکفایی در بخش‌های مختلف صنعت CNG، آوردهای اقتصادی عظیمی به صورت ارزی برای کشور به ارمغان آوریم.

وی افزود: ارزش این قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی 2.5 میلیارد دلار و زمان اجرای آن 7 سال است که به‌منظور تبدیل تفاهم‌نامه منعقد شده به قرارداد، هفته آینده تیمی از ایران راهی نیجریه خواهد شد.

عضو انجمن صنفی صنعت CNG از مذاکره با سوریه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت CNG به این کشور خبر داد و گفت: مذاکرات با سوریه در مراحل نهایی است و همچنین با کشورهای منطقه اوراسیا مذاکراتی برای صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی CNG در حال انجام داریم.

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2767288

رئیس هیئت مدیره شرکت توانا با اشاره به حضور وزیر نفت نیجریه در روزهای اخیر در ایران و بازدید وی و تیم همراهش از خطوط تولید مخازن CNG در ایران گفت: تفاهم‌نامه‌ای با کشور نیجریه به امضا رسیده که برمبنای آن، متخصصان ایرانی صنعت CNG با محوریت شرکت توانا، قرار است 500 جایگاه دختر و 40 جایگاه مادر عرضه CNG و همچنین 70 کارگاه تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز را به منظور تبدیل یک میلیون خودرو در سه شهر کشور نیجریه احداث کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود قاسمی، عضو انجمن صنفی CNG کشور و رئیس هیئت مدیره شرکت توانا در نشستی خبری اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران ذخایر عظیم گازی دراختیار دارد به طوری که دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی در جهان هستیم، منطقی‌ترین مسیر توسعه کشور، توسعه گاز محور است و در همین راستا، قریب به 20 سال پیش، گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی و محور توسعه کشور قرار گرفت.