ظهور بزرگترین شرکت تولید آهک ایران با ادغام دو کارخانه مهم- اخبار اقتصادی تسنیم

مشخصات کارخانه آهک کردستان

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2819565

یکی از بزرگترین مزیت‌های این کارخانه نزدیکی به عراق بوده که بازار مصرف مناسبی برای آهک صادراتی ایران است. این کارخانه سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در زمینه توسعه صادرات محصولات انجام داده و با جذب بزرگترین کارخانه فولاد شمال عراق، تفاهم‌نامه‌ای جهت تامین حداکثری آهک مورد نیاز آن شرکت منعقد کرده است. مجموع فروش داخلی و صادرات شرکت در سال مالی شهریور 1401 بالغ بر 68 هزار تن بوده که 18 هزار تن آن مربوط به صادرات است.

طبق آخرین گزارش مرکز آمارایران، ذخیره معدنی سنگ آهک 17 میلیارد تن است که 67 درصد از25.7 میلیارد تن ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده و بعداز آن سنگ آهن با ذخیره 2.5 میلیارد تنی 10 درصد کل ذخایر معدنی را تشکیل می‌دهد.

صنعتی که با سهم 67 درصدی ذخایر معدنی انجمن ندارد

اما صنعت تولید آهک هیچ انجمن صنفی، اتحادیه یا سندیکایی نداشته و برخی حتی بدون پروانه بهره برداری اقدام به تولید می کنند. به همین دلیل آمار دقیقی از تولیدکنندگان و میزان دقیق تولید محصول وجود ندارد.

مشخصات شرکت آهک صنعتی سیمان شرق

طبق آخرین اطلاعات صورت‌های مالی، میزان فروش آهک شرکت درسال مالی شهریور سال جاری بالغ بر 111 هزار تن است.

شرکت آهک صنعتی سیمان شرق از زیرمجموعه های سیمان شرق بوده که سال 1374 با پشتوانه بزرگترین معدن غیرفلزی شرق ایران به بهره‌برداری رسیده وظرفیت تولید سالانه 150 هزارتن آهک زنده را دارد و سال 94 نیز خط تولید آهک هیدراته با ظرفیت سالانه حدود 1500 تن را راه‌اندازی  کرد.

به گزارشتسنیم، محمد مهدی ابراهیمی با اشاره به برنامه های آتی “سشرق”، گفت: شرکت آهک صنعتی سیمان شرق که از زیرمجموعه های سیمان شرق بشمار می رود در پی توافقی در نظر دارد با ادغام کارخانه آهک صنعتی کردستان به بزرگترین تولید کننده آهک ایران تبدیل شود. این اقدام با هماهنگی سهامدارعمده یعنی هلدینگ توسعه سرمایه و صنعت غدیردرحال انجام است.

کارخانه آهک کردستان نیز با ظرفیت تولید حدود 70 هزار تن انواع آهک زنده و آهک هیدراته در مجاورت کارخانه شرکت سیمان کردستان بوده واز سال 91 آغاز به تولید کرده و درسال 94 عملیات تکمیلی جهت تولید آهک هیدراته به بهره برداری کامل رسیده است.

وی ادامه داد: با این ادغام، ظرفیت شرکت آهک صنعتی سیمان شرق  به 220 هزار تن درسال افزایش می‌یابد. همچنین با ایجاد تنوع بیشتر محصولات آهک زنده و هیدراته با دانه بندی و خلوص‌ متنوع،  بازار داخلی این شرکت از شرق تا غرب ایران گسترش یافته و عرضه و صادرات محصولات به کشورهای مجاور شرق و غرب میسر می‌ شود.