عدم شفافیت شرکت مس در کدال و تهدیدات افزایش 3 برابری هزینه ها در حوزه مسئولیت اجتماعی و کمک بلاعوض- اخبار صنعت و تجارت – اخبار اقتصادی تسنیم

برخلاف رویه مصوبات مجامع شرکت های بزرگ، مطابق مصوبه شماره 6 صورتجلسه مجمع شرکت ملی مس می تواند جهت تکمیل و اتمام پروژه های مسئولیت اجتماعی علاوه بر دو درصد سود خالص شرکت (نزدیک به هزار میلیارد تومان) جهت احداث و تکمیل راه و جاده، آب و فاضلاب، بهداشتی و درمانی، مبارزه با بیماری کرونا، فرهنگی، ورزشی و آموزشی با صرفه و صلاح شرکت از منابع مالی شرکت هزینه کند. این اقدام به مثابه صدور حکم چک سفید برای هر نوع پرداختی در هر نوع ردیفی می‌باشد.

در گذشته مرسوم بوده، خلاصه مذاکرات مجمع سالیانه توسط شرکت جهت شفافیت اطلاعات و دسترسی عموم  ذی نعفان در سامانه کدال قرار می‌گرفت. متاسفانه برای اولین بار این دسترسی اطلاعات به عموم مردم در سامانه کدال قطع شده است و خلاصه مذاکرات در سامانه کدال بارگذاری نشده است تا دستگاه های نظارتی و قاطبه مردم امکان مشاهده و تحلیل و قضاوت را نداشته باشند. در صورتی که به بخش خلاصه مذاکرات در سامانه کدال رجوع کنید خلاصه مذاکراتی وجود ندارد که این مسئله می‌تواند مصداق بارز عدم شفافیت برای سهامداران باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نود اقتصادی نوشت: مطابق بند 5 مجمع سال جاری شرکت ملی مس برای اولین بار میزان هزینه‌کرد مسئولیت‌های اجتماعی و کمک‌های بلاعوض این شرکت از 0.85% به 2 درصد سود خالص شرکت رسیده است! سال گذشته این مقدار 360 میلیارد تومان بوده که در سال جاری به نزدیک هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

این نگرانی وجود دارد که بیش از 5 تا 10 هزار میلیارد تومان در نبود نظارت موثر ، خسارات جبران ناپذیری به بیت المال و حق سهامداران تحمیل شود.

با نگاهی به مصوبات مجمع سال 1401 که بر خلاف نظر نماینده سازمان بورس مورد جمع بندی قرار گرفت مشاهده می‌کنیم که حداقل 300 میلیارد تومان به کمکهای بلاعوض شرکت مس افزوده شده است!

انتهای پیام/


منبع: https://tn.ai/2763297