عذرخواهی از فرزند درست است؟

هیچ وقت فکر نکنید که با عذرخواهی کردن ‌منزلت والدینی‌تان زیر سؤال رفته و دیگر کودک روی حرف‌تان حساب نمی‌کند و خودتان را حقیر کرده‌اید. اینها افکار اشتباهی است و دقیقا عکس این اتفاق می‌افتد. شما به فرزندتان یاد می‌دهید که توانایی و قدرت قبول کردن اشتباهش را داشته باشد.

قدرتی که چنانچه به آن مصلح شود، روابط اجتماعی بهتری را تجربه خواهد کرد. خیلی از اشخاص به‌ علت نداشتن قدرت‌پذیرش اشتباه، در روابط شخصی‌شان دچار مشکلات بزرگ شده و تنها مانده یا طرد می‌شوند. تنها باید مراقب باشید این اتفاق معذرت خواستن خیلی زیاد تکرار نشود که تاثیر بدی خواهد داشت.

آرامش داشته باش

قبول کردن اشتباه و درخواست بخشش، خودبه‌خود فضا را از تشنج و ناآرامی رها می کند. امکان دارد اشتباهی در رابطه  با نوجوانتان انجام داده باشید؛ به طور مثال بی‌هوا و بدون اجازه وارد اتاقش شده‌اید. او از دست شما عصبانی و ناراحت است و چنانچه شما اشتباه را قبول نکنید بیشتر باعث ناراحتی و پرخاشگری شده اید و بعید نیست که حرمت‌شکنی‌ای نیز اتفاق بیفتد و لجبازی هم انجام بگیرد. ولی چنانچه عذرخواهی کنید و بگویید اشتباه شده و معذرت بخواهید، راه روی پرخاشگری، عصبانیت و ناراحتی بسته می‌شود و فضا آرام شده و روابط صمیمانه‌تر می‌شود.

عذر خواهی از کودک درست یا غلط ؟

عذرخواهی موقعی که قوانین خانه به ناگاه لغو شده‌اند، به بچه یاد می‌دهد که قوانین برای همه برابر است و سبب می‌شود که احترام گذاشتن به حریم خانه و قوانین آن، برای فرزند درونی شود. فکر کنید که استفاده از تلفن همراه، موقع صرف غذا، در خانه‌تان ممنوع است، ناگهان تلفن‌ شما زنگ می‌خورد و شما ناخودآگاه شروع به حرف زدن می‌کنید.

قبول کردن اشتباه و عذرخواهی کردن، راه خوبی برای شکستن گارد عصبی اشخاص است. نگاهی به مشکلات اجتماعی بیندازید. خیابان‌ها و دعواهای روزانه اشخاص را ببینید، عامل اصلی بیشتر آنها این است که شخص خطا کار حاضر به قبول کردن اشتباهش نبوده و با «ببخشید» و «معذرت می‌خواهم» غریبه است.

منبع:
بیتوته


منبع: https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-30/665008-%D8%B9%D8%B0%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

به گزارش اقتصاد آنلاین،بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که بی‌خود و بی‌جهت عصبانیت خود را بر سر فرزند خود خالی می‌کنیم و بعد از داد و فریاد برای اینکه اقتدارمان صدمه نبیند معذرت خواهی نمی‌کنیم.

ضعف‌های خود را بشناسید

عذر خواهی از فرزند درست یا غلط؟

یعنی مواظب باشیم کمتر اشتباه کنیم! همین طور با عذرخواهی زبانی و بدون جبران، مفهوم آن را بد نکنیم. عذرخواهی زبانی یک بخش از داستان است، قدم مهم و بعدی جبران و اصلاح است که اگر اتفاق نیفتد، عذرخواهی‌کردن تاثیر خود را از دست می‌دهد.

معذرت خواهی کردن نباید بهانه‌ای شود رفتن در مسیر اشتباه؛ حالا که می‌توان عذرخواهی کرد و بخشیده شد، بنابراین مجاز به اشتباه کردن هستیم! امام‌حسین(ع) می‌فرمایند: «مومن بد نمی‌کند و عذر نمی‌خواهد» البته این سخن به معنی باطل کردن عذرخواستن نیست، بلکه نگاه پیشگیرانه نسبت به عذرخواهی دارد.

نخستین قدم این است که اضطراب‌های خود را بشناسیم. حقیقت این است که شرایط موجود و فشار‌های مربوط به بیماری همه‌گیر و فشار‌های اقتصادی سبب شده است که بسیاری از افراد حال و روز خوبی نداشته باشند. نخستین قدم این است که بدانیم حال بسیاری به این خاطر خوب نیست و داشتن اضطراب و ترس و احساساتی مانند این عادی است. ولی این احساسات حتما قرار نیست روی دیگران مخصوصا بچه ها خالی شوند.

تربیت کودک

قوانین برای همه برابر است

بچه در این زمان فکر می‌کند که قوانین تنها برای او است و همه برای محدود کردن آزادی و لذت های او تعیین شده و والدین به آن پایبند نیستند ولی چنانچه شما بعد از آن بگویید: «معذرت می‌خوام، نمی خواستم قانون را نادیده بگیرم و حواسم هست دیگه تکرار نشه» بچه می‌فهمد که قانون برای همه است و استثنایی ندارد. این کار قدرت شما در وضع قوانین را بیشتر می‌کند.

من قدرتمندم