مجری :یک سوال ببخشید اینکه تولید کننده دارد آسیب می بیند می خواهم ببینم در کدام قسمته چرخه ای که شما فرمودید تولید کننده آسیب می بیند از این اتفاقی که دارد میافتد؟
قالیباف: ببینید تولیدکننده خودرو ما داریم الان درباره بازار شبه انحصاری صحبت می کنیم درسته یعنی خودرو و سایپا این دو خودروساز چقدر هزینه سربار دارند که روی قیمتشان دارد می آید آیا این اموال مازاد و نیروی مازاد و اینها باید به گونه ای باشد که ما این را به رسمیت بشناسیم بورس کالا در قیمتی که کسب میشود دارد آن را به رسمیت می شناسد مجری: آقای جهرمی صحبت های شما را در حد یک دقیقه بشنویم .جهرمی :عرض کنم که این عددی که سوال کردند یک در 1000 ارزش معاملات است من به نظرم سهام های بازار سرمایه مشکلات امروز بازار و اتفاقاتی که میافتد می توانند در وزارت صمت ببینند وقتی سخنگوی وزارت صمت مخالف تولید صحبت می کنند وضعیت شرکت ها مشخص است ، مدیریت شرکتها در اختیار وزارت صمت بوده سیاست گذاری اشتباه وزارت صمت یکی یکی صنایع ما را دارد به ته دره می برد در مورد خودرو وزارت صمت هیچ برنامه مشخصی از ابتدای سال نداشته من فقط یک سوال می کنم که چرا روزی که میخواهند از فشار خارج بشوند می آیند توییت می زنند که خودرو دارد می رود در بورس کالا و میگویند وزیر ما رفته گفته در بورس که می آید اتفاق دیگری میافتد خودشان را میکشند کنار.
مجری: متشکرم از شما آقای طاهری دوتا نکته مطرح کردن یکی اینکه به هر حال خودروساز بیاد تغییر قیمت ایجاد بکند که آقای قالیباف هم بود و قیمت سازی میکند برای این الان راه حل هست که مثلاً در آن ار در هایی که می گذارند مثلاً قیمت پایه 200 میلیون تومان است من بیایم 400 میلیون اردر بگذارم.
جهرمی: من عرض کنم در زمانی که خریدار ها دارم قیمت می دهند به کارگزار ها و بر اساس آن عمل می شود کارگزاران می تواند خودش از خودش قیمت بگذارد ما در بورس یک فرایند نظارتی داریم زمانی که معاملات انجام میشود کما اینکه در این معاملاتی که تا الان انجام شده برخی از معاملات اردر ها حذف شده به خاطر اینکه قیمت نامتعارف که تشخیص داده شده پلاسما یک فرآیندی آنجا داریم نیست که هر کس کس هر قیمتی که دلش میخواهد ثبت کند و بیاید بازارسازی بکند 2 اگر که قوانین ظن تبانی در معاملات مشاهده بشود امکان ابطال معاملات از این یک نکته است که خدمت شما عرض کنم نکته دوم در مورد بحث عرضه از چیزی که باید به وزارتخانه کمک بکند و باید خودروساز جای حاکمیت است مادر همه کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود تقسیم وظایف داریم من بورس یک سری کار انجام میدهند شرکت و وزارت صمت کار های دیگر یعنی کف عرضه که شرکتها باید عرضه کنند خودروسازها چقدر باید هر هفته عرضه کنند باید متناسب با شرایط تولید که دارند و تعهداتی که به وزارت صمت و قرعه کشی دارند باید مازادش محاسبه بشود که خودروساز نتواند با عرضه این کار را انجام بدهد.
مجری: به نظر من نکته مهم در عملکرد صنعت از حال آقای قالیباف هم به نفع اقتصادی اشاره کردم به نظر من یک خورده با عدد و رقم صحبت کنیم الان عرضه خودرو در بورس شما یک بخشش را اشاره کردید مثلا آن 650 میلیارد تومان ، یک بخش هم به هر حال با توجه به اینکه قیمت را شما یک قیمت تمام شده دارید مالیات می گیرید قیمت مالیات بر ارزش افزوده از آن جهت هم برای دولت نفع داشته درست است ؟
جهرمی: با بررسی که کردیم سال گذشته 7 هزار میلیارد تومان دولت عدم النفع داشته روی مالیات که ارزش افزوده از دست داده از سوی 2 خودروساز
مجری: یعنی بابت قیمت گذاری که پایین بوده ؟
جهرمی : بله یعنی بابت قیمت گذاری که پایین بوده و آن قیمتی که در بازار فروش رفته خوب حالا این از جیب کی رفته از جیب 80 میلیون نفر آدم رفته در جیب یکسری افراد که خودرو آمده در بازار فروش رفته ببینید یکسری مواردی است که میشود شفاف کرد وزارت صمت گزارش بدهد در این مدتی که تا حالا قرعه کشی بوده خودروهایی که گرفتن چندتاشون الان آمدن به گارانتی ها مراجعه کردند این نشان میدهد که خودروها واقعاً کار کرده چرا اگر همه آنهایی که خریده بودند مصرف کننده بودن در قرعه کشی چرا ما این همه آگهی فروش خودرو صفر داریم در شبکه های مجازی مشاهده می کنیم این نشان میدهد که دقیقا کسی که خریده مصرف کننده نبوده سوال اصلی این است که 6 میلیون نفر آدم ثبت نام کرده اینکه اصلا افتخار ندارد 6 میلیون نفر را شما دارید وارد لاتاری میکنید که بیاید آنجا سود 300 تا 400 میلیونی و یا هر سودی ببرند حالا می آییم در بورس کالا و به طرف می گوییم شما 100 درصد وجه را بگذار 20 درصد تا 25 درصد بگذار وارد شد تقاضای واقعی وارد می شود وزارت صمت برای اینکه تقاضا واقعی بشود چه اقدامی برای اینکه تقاضا واقعی بشود چه اقدامی کرده در بازار خودرو.
مجری :از چه نظر آسیب زا است ؟
طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: بازار بورس قواعد خودش را دارد میگوید که آقا عرضه کننده می آید عرضه می کند قیمت پایه است رقابت میشود قیمت هر چقدر رفت بالا خوب اینجا ما تولید کننده مان می تواند در واقع به طوری مدیریت بکند با توجه به کمبود عرضه که وجود دارد قیمت را بیش از آن سود واقعی ببرد بالا ما کل گیرمان این است ما میگوییم روش عرضه در بورس کالا خوب است شفاف می شود قیمت و بازار و و کارخانه و همه تک نرخی میشود و ما فقط یک شرطی می گویم که الان انجام نمی شود این را ما باید انجام بدهیم .
همانطور که در خبرها دیدید و شنیدید از دوشنبه تا چهارشنبه بیش از دو هزار دستگاه انواع خودرو که در بازار بورس کالا عرضه خواهد شد یکی از راههای جدید عرضه خودرو است ، با توجه به اینکه مشکلاتی که عنوان میشد در گذشته وجود دارد ، در خصوص قرعهکشی و قیمتگذاری ، نکته مهم عرضه خودرو در بورس کالا است ، که طبق قوانین بورس کالا ، تا وقتی محصولی می تواند در بورس کالا پذیرش و عرضه شود ، از شمول قیمت گذاری خارج میشود یعنی اگر خودرویی در بورس کالا عرضه می شود ، بعد از این میتواند روی آن قیمت گذاری انجام شود و مکانیزم قیمتگذاری و فرایندش تماماً در عرضه و تقاضا در بازار بورس مشخص خواهد شد .
مجری: آقای قالیباف فقط این نکته را بفرمایید.
قالیباف: من سوال کردم شما اول باید سوال من را جواب دهید چقدر رفته در جیب شما بفرمایید که شما چقدر کاسبی کردید از معامله ماشین .
جهرمی :این نوع صحبت شما که الان قشنگ نیست کارم زمان مصوبه بورس
مجری شما الان به لحاظ قانونی کمکی می کنید به بورس کالا برای اینکه این نکته که خودتان می گویید برطرف شود؟
طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: بله حتماً جزء فوریت ها می توانیم این را کمک کنیم.
مجری: یعنی چرخه به مشکل میخورد ؟
مسیح طهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت : دقیقا
مجری: شما در مجموع برآیند فرمایشات تان این است که با این شیوه فعلی فروش شما موافق هستید؟
مسیح طهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت : قطعاً باید مدیریت بشود یعنی اگر که فقط بحث افزایش قیمت باشد بدون نظارت ، کیفیت هم بالا نمی آید ،اگر مدیریت شده باشد با برنامه باشد فاز بندی بکنیم و البته با مدیریت وزارت صمت ، این نقش را ایفا کند ، که اگر یک کمکی به خودرو ساز می شود از آن طرف از آن مسئولیتی خواسته بشود .
مجری : عذر می خواهم در وزارت صمت است یا نه در بخشهای دیگر هم هستند ؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران : بله جاهای دیگر هم هستند حالا نقطه نظراتی دارند در مورد عرضه خودرو در بورس ولی مهم این است که این فرآیند تا این جایی که آمده جلو ، نقاط قوت خودش را نشان داده نقاط ضعفی هم داشته که دارد یکی یکی برطرف میشود، هم با این حجم از تعداد مشتری تا حالا روبه رو نبوده ایم فعالیت هایی را انجام می دهیم که بتوانیم رضایت مشتری ها را حاصل کنیم خودروسازها دارند با این فرایند آشنا می شوند از روز اول خودروسازها هم آشنا نبودند گام به گام داریم می رویم جلو تا بتوانیم به یک بازار کامل برسیم.
مجری آقای جهرمی سلام بر شما چه محصولاتی با چه تعدادی قرار است در بورس عرضه شود؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: عرضه خودرو در بورس کالا از ابتدای سال آغاز شد فراز و فرودهای بسیاری داشت و الحمدالله از مرداد ماه به بعد یک روند با ثبات تری را به خودش گرفت و الان که خدمت شما هستیم دیگر خودروهای پرتیراژ خودرو ساز های بزرگ هم کم کم دارد وارد بورس کالا می شود ، از ابتدای سال تا حالا 4943 دستگاه انواع خودرو و سواری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته به ارزش 64 هزار میلیارد تومان که استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته من فقط تعداد افرادی که کد گرفتن برای معاملات بشوند را خدمت شما بگویم پارسال در کل سال 20000 کد در کل معاملات صادراتی بوده امسال تا الان بیش از 100هزار کد صادر شده که تقریباً 50 هزار کد متعلق به مشتریان خودروسازی است.
مجری :آقای قالیباف جمع بندی شما را هم داشته باشیم در مورد صحبت هایی که آقای طاهری بهش اشاره کردند که وزارت صمت هم بیاید و آقای جهرمی هم بهش اشاره کردند که شما هم یک کمکی بکنید در خصوص اینکه ما این موقع تفاوت به هر حال کمک بکند به زنجیره خودرو.
قالیباف :عرض به خدمت شما که من تعجب می کنم از آقای جهرمی که اینقدر زیبا واقعیتها را وارونه جلوه دادند همانطور که ما از ابتدایی وزارت دولت سیزدهم دنبالش بودیم حذف قرعه کشی بوده این را دیگه همه می دانند الان ایشون میگویند که ما چه سودی از قرعه کشی میبریم و آنچه که من اطلاع دارم از از خود بورس کالا آقایان مخالف عرضه کالا بودن ، در بورس کالا و الان دارند اینگونه سینه سپر می کنند و سوال اینجاست از این چهار هزار میلیارد تومانی که در بورس کالا خودرو معامله شده چند درصدش رفت در جیب بورس کالا که اینجوری دارد دفاع می کند هیچ منفعت مصرفکننده را که نمی بیند هیچ به تولید هم دارد لطمه می زند نه تنها در مورد بحث خود رو ببینید ما اعتقادمان این است که کالاهایی که روی یک معامله سرمایهی صورت میگیرد مثلاً فرض کنید قیمت ارز که بالا می رود آن کالا دچار تلاطم می شود اینها اگر در بورس کالا عرضه بشوند به سرعت آن شوک اقتصادی را تخلیه در قیمت و دیگر غیرقابل بازگشت خواهد بود این را باید دوستان بدانند در بورس کالا که وقتی خودرو در بورس دارد عرضه میشود مسئولیت تنظیم بازار هم به عهده سازمان بورس کالا است فقط هم در مورد خودرو نیست جالب است شما بدانید که الان بیشتر تولید کنندگان از این که از نقش واسطه ای گران کردن مواد اولیه که در بورس کالا دارد اتفاق میافتد دارند ناراحت هستند و شاکی هستند موارد متعددی داریم که.
جهرمی: آقای قالیباف خارج از موضوع دارید صحبت میکنید و درباره اتفاقاتی که افتاده شما از یک طرف می آید توییت میزنید که .
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در برنامه میزاقتصاد، واگذاری دو هزار دستگاه خودرو در بازار بورس با حضور مهمانان آقای جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران و آقای طهرانی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو و آقای طاهری رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی و همچنین آقای قالیباف سخنگوی وزارت صمت به صورت تلفنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
مجری: حالا اشاره کردید به حاکمیت و دولت ، خود خودروسازها چطور آنها عقیده شون چه بوده و به چه چیزی تغییر کرده و آیا در میان راه پشیمانی نداشتند ؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران : ببینید ما ساعت های زیادی شاید ما تقریباً سال گذشته بالغ بر هشت ماه با خودروسازها صحبت کردیم با کارشناسان مختلف در مورد این فرآیند به جمع بندی برسیم ، نکته ای که وجود دارد این است که به نظر ، صنعت خودروسازی بورس کالا ندارد که از این وضعیت فعلی ارزش نجات پیدا بکنیم اما علی رغم همه مشکلاتی که بود حاضریم ظرفیتی که داریم را در اختیار صنعت خودروسازی قرار بدهیم حالا اگر خواست استفاده بکند میتواند استفاده کند اگر در میانه راه و در هر جای دیگر تصمیم دیگری گرفت قطعاً من بورس کالا متضرر نمی شوند خود خودرو ساز است که باید بر اساس مصالح آن بنگاه اقتصادی است تصمیم گیری بکند.
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران : بخشهای مختلفی هستند که کماکان مخالف این ادامه روند این هستند .
مجری :چه شرطی؟
مجری : متشکرم از شما آقای قالیباف سخنگوی وزارت صمت روی خط ارتباطی ما است آقای قالیباف سلام سلام بر شما مهمترین نکته ای که وجود داشت و اینجا هم هم صحبتش را کردیم این بود که تا چندی پیش به وزارت صمت خوب خیلی عرضه خودرو در بورس را موافق اش نبود اما خوب صحبت هایی که در این چند روز از آقای فاطمی وزیر محترم وزارت صنعت و تجارت می شنویم این است که خودروهای وارداتی را هم شما می خواهید بیایید از از بورس کالا عرضه بکنید و به نظر میرسد که نظرتان برگشته آیا اینطور است؟
امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت : به نام خدا من هم سلام عرض می کنم خدمت شما و مهمانان برنامه در مورد خودروهای وارداتی مابه به دلیل اینکه چهار سال وقفه داشتیم برای واردات خودرو پیشبینی میشد که برای تعداد نسبتاً محدودی که قرار است خودرو بیاید متقاضیان زیادی و احیاناً بازار مبادلاتی شکل میگیرد پلتفرم بورس کالا را ترجیح دادیم و دولت هم به همین صورت این را صحه گذاشت ، وزیر به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه پای این را امضا کردند اما این مسئله عرضه خودرو در بورس کالا شاید در یک مقطعی مناسب باشد آن مقطع هم این است که به هر حال تولید که استراتژی اصلی وزارت صمت هست به حدی برسد که مثل گذشته خودروسازان بدون هیچ بازار موازی بتوانند با 1 قیمت واحد در بازار محصولات شان را بفروشند قیمت دیگری تولید نشود و الا بورس کالا هیچگاه جای خود بازار را نمی گیرد و اساساً وجود خود بورس کالا در شرایطی که تولید در نقطه تعادل خودش است خودش یک واسطه محسوب می شود که ضرورتی هم برایش وجود ندارد، بنابراین به عنوان یک مرحله گذر ممکن است که در برخی از موارد ما بتوانیم از این پلتفرم بورس کالا استفاده بکنیم ولی نکته هاش همان است که جناب آقای دکتر تهرانی اشاره کردند ما با چه هدفی می خواهم خودرو را در بورس کالا عرضه بکنیم آیا مصرف کننده سود می کند چه سودی برای مصرف کننده متصور است بنابراین برای اینکه آقای دکتر تهرانی هم فرمودند که باید از منابعی که ایجاد می شود و نصیب خودروساز می شود اتفاقات خوب کیفی پیش بیاید این حرف درست است ولی ابزاری که وزارت صمت برای اعمال این مسئله دارد خوب جای سوال است ی منظور خودروسازها بخشی از آنها خصوصی هستند بخشی هم ما یک سهام مختصری داریم که آن هم دارد واگذار میشود بنابراین اینجا نکته است .
مجری : یعنی هنوز هستند بخشی در دولت که مخالف عرضه خودرو در بورس باشند ؟
مجری: یک نکته ای که وجود دارد ، در یک سال گذشته تقریباً کسی طرفدار عرضه خودرو در بورس کالا نبود این را زمینه و بستر مناسبی نمیدیدند برای اینکه خودرو هاشان را عرضه بکنند الان چطور است به نظر میرسد که از تعدادی که دارید شما می فرمایید کم کم تمایلات میرود به این سمت که خودروها در بورس عرضه بشود؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران : مقاومت های زیادی در مورد عرضه خودرو در بورس شکل گرفت و هنوز هم ادامه دارد ذینفعان بازار ذینفعان متفاوتی هستند حالا در بخشهای مختلف که می توانیم بگوییم که در خود خودروسازی در حاکمیت در دولت و جاهای مختلف دیدگاه هایی دارند.
مجری: یعنی در جایگاه سیاست گذاری خودش باشد؟
مسیح طهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت : دقیقاً ضمن این که الان شما می بینید خود وزارت و دولت هم دارد از این قضیه بورس کالا منتفع میشود و ما خود دولت و حاکمیت هم این انتظار را داریم که اگر مثلاً مالیات بر ارزش افزوده بیشتری دارد قیمت میگیرد این را بیاید در چرخه بهبود کیفیت و حالا بحث دوم ، بحث کیفیت حداقلی تولیدات موجود و نیز ارتقاء سطح فناوری خودرو است یعنی در بحث هوشمندسازی در بحث برقی سازی که حالا این در قسمت بعد عرض می کنم خدمت تان
انتهای پیام/